شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
ژرژ وه‌آ سیاست را به فوتبال ترجیح داد
نخستین فوتبالیستی که رئیس‌جمهوری شد!

شهروند| ژرژ وه‌آ اسطوره فوتبال لیبریا و ستاره سال‌های دور باشگاه آث میلان ایتالیا که در ‌سال 1995 به‌عنوان مرد‌ سال آفریقا، اروپا و جهان انتخاب شده بود. رئیس‌جمهوری لیبریا شد تا به آرزوی دیرینه خود برای رسیدن به قدرت سیاسی در کشورش برسد. او بدون تردید یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال است که سه‌بار تجربه انتخاب به‌عنوان بهترین بازیکن قاره آفریقا را در کارنامه دارد. با این کارنامه خوب باید دید آیا او می‌تواند سیاستمدار خوبی هم باشد
 یا خیر.
ردصلاحیت در ‌سال 2005
وه‌آ در شرایطی حالا رسما به‌عنوان رئیس‌جمهوری کشور خود انتخاب شده که یک‌بار در ‌سال 2005 برای این سمت نامزد شده بود اما صلاحیت او را برای شرکت در انتخابات رد کردند. تحصیلات پایین،‌ نداشتن تجربه سیاسی و شهروند فرانسه‌بودن سه عامل اصلی بود که باعث شد اجازه حضور در انتخابات به وه‌آ داده نشود.
ورود به عرصه سیاست و تحصیلات عالیه
البته این اتفاق باعث نشد که وه‌آ تصمیم بگیرد دیگر هیچ وقت  وارد عرصه سیاسی نشود. او در تمام این سال‌ها به جای این‌که کارش را در ورزش دنبال کند،‌ به شکلی جدی با ورود به تشکل‌ها و احزاب سیاسی با توجهی به محبوبیتی که داشت، به چهره‌ای تاثیرگذار در کشور خود در عرصه سیاسی و اجتماعی تبدیل شد. در این مدت تحصیلات عالیه خود را هم پشت‌سر گذاشت و در شرایطی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 لیبریا ثبت‌نام کرد که هیچ دلیلی برای ردصلاحیت‌شدن او وجود نداشت و همه می‌دانستند که او بخت نخست برتری در این انتخابات خواهد بود.
جایگزین برنده جایزه صلح نوبل
بهترین بازیکن سابق فوتبال جهان، با حمایت حزب تغییرات دموکرات کشورش در انتخابات شرکت کرد و نخستین رئیس‌جمهوری این حزب در 70‌سال گذشته در کشورش لقب گرفت . او قدرت اجرایی لیبریا را از الن جانسن سیرلیف نخستین رئیس‌جمهوری زن در قاره آفریقا و برنده جایزه صلح نوبل در اختیار خواهد گرفت. لیبریا در قرن نوزدهم توسط برده‌های آزادشده آمریکایی بنیانگذاری شد. در 73‌سال اخیر، کار انتقال قدرت در این کشور به آرامی انجام نشده است اما این‌بار ناظران بین‌المللی تأیید کردند که انتخابات اخیر به آرامی برگزار شد. گفتنی است، در انتخابات این کشور بیش از ۲.۱‌میلیون نفر رأی دادند که در نهایت وه‌آ در رقابتی تنگاتنگ با ژوزف بوآکای معاون رئیس‌جمهوری سابق پیروز شد.

 


تعداد بازدید :  253