شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
مدیرکل دفتر مراقبتی و توانبخشی بهزیستی کشور خبر داد:
افزایش بیماری روانی مزمن در افراد زیر 15سال
زنان بیشتر از مردان دچار این بیماری می‌شوند

شهروند| «اخیرا دچار افزایش بیماری‌ روانی مزمن در افراد زیر 15‌سال هستیم.» این تازه‌ترین سخنان مدیرکل دفتر مراقبتی و توانبخشی بهزیستی کشور درباره وضع روانی ایرانی‌هاست.
رامین رضایی، مدیرکل دفتر مراقبتی و توانبخشی بهزیستی کشور در این‌باره گفت: «با وجود این‌که سن بیماری روانی را برای ارایه خدمات، 15 تا 64‌سال تعیین کرده‌اند، اما اخیرا دچار افزایش بیماری‌ روانی مزمن در افراد زیر 15‌سال هستیم.»
او با بیان این‌که سن بیماری روانی برای ارایه خدمات بهزیستی 15 تا 64‌سال تعیین شده است، ادامه داد: «افراد 15 تا 64سال، جزو گروه نان‌آوران خانواده یعنی پدر و مادر هستند و با تمام مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد و اگر نان‌آور خانواده هم دچار بیماری اختلال روانی شود، خانواده هم دچار آسیب خواهد شد و آسیب اقتصادی می‌تواند به آسیب اجتماعی منجر شود.»
به‌ گزارش ایسنا، رضایی گفت: «براساس پیمایش ملی سلامت روان وزارت بهداشت، 23.6‌درصد افراد 15 تا 64‌سال کشور دچار یک تا چند اختلال هستند. در یک گزارش دیگر هم داریم که 54‌درصد جامعه ایران به نحوی مشکل روانی دارند. بنابراین باید گفت که هرکدام از ما در طول زندگی دچار بیماری جسمی، ذهنی و... خواهیم شد و نباید از این آمارها بترسیم و هیچ تفاوتی بین بیماری روانی و جسمی نیست و هرکدام از این بیماری‌ها درمان خاص خود را دارند.»
او ادامه داد: «شاید بهترین درمان برای بیماران روانی مداخلات دارویی باشد. توصیه روانپزشکان این است که در ابتدای شروع بیماری از دارو استفاده شود. اگر بیماری در بدن بیمار کهنه شود، ماندگاری بیشتری خواهد داشت.»
مدیرکل دفتر مراقبتی و توانبخشی بهزیستی کشور گفت: «براساس مطالعات و تجربیات، یک‌درصد افراد کشور دچار اسکیزوفرنی، بیماری‌های افسرگی و توهم شدید یا دوقطبی هستند که با توجه به جمعیت حدود 80میلیونی در نتیجه باید 750 الی 800‌هزار نفر بیمار روانی مزمن داشته باشیم.»
او ادامه داد: «براساس پیمایش ملی سلامت روان، زنان بیشتر از مردان، افراد بیکار بیشتر از افراد شاغل، افراد دارای وضع اقتصادی پایین نسبت به افراد دارای وضع اقتصادی بالا و افراد شهری نسبت به افراد روستایی بیشتر دچار بیماری‌ روانی می‌شوند. از مجموع یک‌میلیون و 300‌هزار نفر جمعیت پرونده‌دار در بهزیستی کشور، 7.6درصد، معادل 98‌هزار و 670نفر دچار بیماری روانی مزمن هستند.»
مدیرکل دفتر مراقبتی و توانبخشی بهزیستی کشور با تأکید بر این‌که اصلا راغب نیستیم که بیماران روانی مزمن به صورت طولانی‌‌مدت در سازمان بهزیستی نگهداری شوند، گفت: «امروز توصیه علمای علم توانبخشی به نگهداری موقت است.»
او ادامه داد: «از مجموع 791 مرکز شبانه‌روزی بهزیستی که 48‌هزار و 719نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، 174 مرکز مختص بیماران روانی مزمن است. در این مراکز 11‌هزار و 441نفر نگهداری می‌شوند که نگهداری این تعداد از بیماران در مراکز شبانه‌روزی بسیار زیاد است و در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنید که 11‌هزار بیمار روانی مزمن را در مراکز خود نگهداری کنند.»
رضایی با بیان این‌که بحث‌های نگرشی به‌عنوان بزرگترین مانع و سد برای بیماران روانی است و تاکنون موفق نشده‌ایم 5 تا 10‌درصد بیماران را که سال‌ها در مراکز نگهداری می‌شوند، به جامعه برگردانیم، گفت: «به محض ترخیص بیماران روانی از مراکز نگهداری به دلیل نداشتن برنامه‌های مدون و دقیق، آنها فقط دوماه در جامعه و خانواده به سر خواهند برد و سپس به این مراکز برمی‌گردند.»
مدیرکل دفتر مراقبتی و توانبخشی بهزیستی کشور ادامه داد: «بسیاری از سازمان‌ها باید دست به دست هم دهند تا انسانِ پایدار و تثبیت‌شدهِ بیمار روانی مزمن بتواند در جامعه زندگی کند. در کشور ایتالیا یک مرکز شبانه‌روزی برای بیماران روانی مزمن وجود ندارد.»
او با اشاره به خدمات ویزیت در منزل گفت: «خدمات در مراکز شبانه‌روزی، نیمه‌تخصصی و نیمه‌مهارتی است، اما خدمات مراکز ویزیت در منزل تخصصی و مهارتی هستند. به‌طوری که پزشک، مددکار، روانشناس و... به منزل مددجویان اعزام می‌شوند و خدمات می‌دهند. این خدمات علاوه بر این‌که بخش عظیمی از نیازهای ضروری مددجویان را پاسخ می‌دهد؛ اما باید طرح‌های جدیدی را درنظر بگیریم. امیدوار هستیم طرح مراقبت در منزل توسعه پیدا کند، زیرا در پایدارکردن و الحاق دوباره مددجویان و بیماران به جامعه نقش بسیاری دارد.»


تعداد بازدید :  176