شماره ۱۲۴۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر
صفحه را ببند
گزارشی از پست‌های امدادی هلال‌احمر در میان عزاداران حسینی استان قم
خدمت در ماه دلدادگی

عطیه محمدی- ریحانه خلج | زمانی که عشق و محبتش در دلی می‌افتد، فرقی نمی‌کند، چه کسی باشی و چه پیشه و جایگاهی داشته باشی، دل می‌دهی و عشق و ارادت قلبی را به هر طریق می‌توانی ابراز کنی، در ایام محرم هرکسی به نحوی عرض ارادت خود را نشان می‌دهد؛ ماه دلداگی است. اما در این میان کسانی هستند که عزاداری آنها یا دیگران متفاوت و خاص و ویژه از نوع خدمت‌رسانی به خیل عاشقان عزادار حضرت سیدالشهداست. تلفیق عزاداری و حکایت امدادگرانی که تمام وجود خود را وقف عشاق سردار عشق می‌کنند، فصل درخشانی را در خادمی اهل‌بیت علیه‌السلام و خدمت به خلق برای امدادگرانی رقم می‌زند که عاشق مرهم گذاشتن بر دردهای مردمند.
در شب‌ها و روزهایی که همه در رثای شهیدان کربلا می‌گریند، امدادگران همچون فرشتگانی بال محبت خود را بر سر آنها می‌گشایند تا در آرامش باشند. در میان اشک‌های سوگواران امام‌حسین علیه‌السلام، امدادگری را دیدم که بغض خود را فرومی‌خورد تا بتواند به کسانی که نیاز به امدادش دارند، بهتر یاری برساند. او عاشق این کار است، می‌گوید دوست دارم با تأسی از عمه سادات که در شب یازدهم محرم پس از سپری کردن آن همه مشقت و اندوه و داغ‌های بزرگ تاریخ، باز هم پرستار اهل حرم بود، من نیز دلدادگی‌ام را به خاندان کرامت با خدمت به مردم عزادار ابراز کنم.
خدمت‌رسانی جمعیت هلال‌احمر استان قم به بیش از 1800عزادار حسینی
شهادت حسین علیه‌السلام حرارتی در دل‌های مؤمنان است که هرگز خاموش نمی‌شود. چندین‌ سال است که همزمان با ایام سوگواری شهیدان کربلا، جمعیت هلال‌احمر استان قم توفیق خدمت‌رسانی به دلسوختگان حسینی را دارد. محمدرضا بهرامی، معاونت امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان قم با اشاره به فعالیت‌های نیروهای هلال‌احمر در پست‌های امدادی ایام محرم اظهار کرد: هرساله همگام با خیل عزاداران حسینی، با برپایی پست‌های امداد و درمان توفیق خدمت‌گزاری به عزاداران حسینی را داریم و بدین گونه عرض ارادت خود را به ساحت شهدای کربلا نشان می‌دهیم.
بهرامی در ادامه با تشریح خدمات ارایه‌شده در پست‌های امدادی هلال‌احمر استان قم تصریح کرد: با برپایی پست‌های ثابت و سیار و استقرار آمبولانس که متشکل از 150 نفر از خواهران و برادران پزشک، پرستار، امدادگر و نجاتگر بود به صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی به عزاداران بودیم. وی همچنین درباره پست‌های امداد و درمان ویژه عاشورا و تاسوعای حسینی گفت: از نخستین دقایق تاسوعای حسینی تا پایان شب عاشورا، 110 نفر پزشک، پرستار، امدادگر و نجاتگر قمی در پست‌های جمعیت هلال‌احمر به زائران کریمه اهل‌بیت(ع) خدمت‌رسانی کردند. وی بیان کرد: در طی این دو روز 1832 نفر از مراجعان به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفتند و 38 نفر از مراجعه‌کنندگان به پست‌های هلال‌احمر و مرکز درمانی منتقل شدند. معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان قم تصریح کرد: در این ایام تجهیزات هلال‌احمر در قالب 9 دستگاه آمبولانس، 5دستگاه خودروی نجات، 3دستگاه موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز به همراه نیروهای جمعیت هلال‌احمر برای ارایه خدمت به عزاداران حسینی(ع) اختصاص یافت. وی با بیان این‌که پست ویژه امدادی جمعیت هلال‌احمر در حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و هیأت‌های مذهبی استقرار داشت، افزود: تیم‌های امدادی مستقر در پست‌ها، در طول دو روز تاسوعا و عاشورا فعال بودند و با کمترین زمان، به دسته‌های عزاداری هیأت‌ها و زائران کریمه اهل‌بیت(ع) ارایه خدمات کردند. محمدرضا بهرامی با اشاره به این‌که ارایه خدمات درمانی به عزاداران حسینی مختص روزهای تاسوعا و عاشورا نیست، گفت: در طول ماه محرم طبق هماهنگی‌های اداره کل مدیریت بحران و شورای تامین استان قم تیم‌های امدادی در حالت آماده‌باش هستند و در پایگاه‌های جاده‌ای جمعیت هلال‌احمر قم نیز تیم‌های امدادی حضوری فعال دارند تا به مسافران در محورهای مواصلاتی استان خدمت‌رسانی کنند.
خدمت به مردم در اوج مراسم عزاداری ارزشمند و شایسته تقدیر است
سمیه مقدسی، از بانوان خادم در یکی از هیأت‌های مذهبی درباره خدمات خالصانه و عاشقانه خواهران امدادگر مستقر در این هیأت می‌گوید: از زمانی که من در این هیأت حضور داشتم، همواره شاهد ارایه خدمات و تلاش‌های خالصانه امدادگران هلال‌احمر بودم. زحماتی که این نیروها با حسن خلق در اوج عزاداری‌ها برای عموم مردم می‌کشند، ارزشمند و شایسته تقدیر است.
افزایش اشتیاق خدمت‌رسانی در محرم
پای حرف‌های سمیه جدی از خواهران نجاتگر جمعیت هلال‌احمر استان قم می‌نشینم. او که از‌ سال 88 وارد جمعیت شده است درباره حضور امدادگران در این پست‌های امدادی بیان کرد: اکیپ‌های هلال‌احمر حال‌وهوای خاص خود را دارد و این تفاوت خدمت این‌جا را با سایر اکیپ‌های امدادی متمایز کرده است. وی که مشغول منظم کردن جعبه امداد پست است، اضافه کرد: همه مردم سعی می‌کنند این ایام را در کنار خانواده‌های خود و با حضور در اجتماع‌های بزرگ عزاداری سپری کنند، اما امدادگران همیشه آماده جمعیت هلال‌احمر ترجیح می‌دهند، به جای این‌که صرفا فقط در مراسم‌ها حضور معنوی داشته باشند، در کنار بهره‌مندی از فیض اجتماعات حسینی، به مردم نیز در حوزه امدادی خدمت‌رسانی کنند.
وی با بیان این‌که خدمت به مردم از سوی بزرگان ما بسیار سفارش شده است، تاکید می‌کند: به نظر من این کار اجر و ثوابی چند برابر دارد. او می‌افزاید: در این ایام هرکسی به نحوی عرض ارادت خود را به امام حسین علیه‌السلام و یاران با وفای‌شان ابراز می‌کند و ما هم سعی می‌کنیم با آموخته‌هایمان در هلال‌احمر عرض ارادت خود را نشان دهیم.
پس از عاشورا، آرام‌آرام عاشقان، در تکاپوی بستن کوله‌های سفر به مقصد پیاده‌روی اربعین می‌شوند و اعضای تیم‌های امدادی و درمانی هلال‌احمر استان قم نیز همچون سال‌های گذشته، مهیای خدمتی دوباره این بار در مسیر عشق طریق الحسین می‌شوند و لحظه‌شماری می‌کنند تا نام خود را در دفتر عشق به سالار شهیدان و خدمت به زوارش ثبت کنند. تا منبع عشق، حسین علیه‌السلام باشد، خدمت
 ادامه دارد...
وی در پایان با اشاره به حس‌وحال خوب معنوی حاکم در اکیپ‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر مستقر در هیأت‌ها ادامه داد: این حال معنوی موجب شده است، همه ساله با آغاز ثبت‌نام برای حضور در پست‌های امدادی، متقاضی زیادی برای فعالیت و حضور و خدمت در این پست‌های امدادی داشته باشیم.
از خدمت تا ابراز عشق به امام
در کنار این پست‌های امدادی، ارایه خدمات تاسوعا و عاشورای حسینی حال‌وهوای دیگری دارد. هیأت‌های هذهبی که با حضور خود در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و مسجد مقدس جمکران عرض ارادت و تسلیت خود را به ساحت اهل‌بیت علیهم‌السلام نشان می‌دهند.
این‌جا عزاداری رنگ‌وبوی دیگری دارد، گویی خدمت را آمیخته‌اند با بوی عشق و معرفت، سرت را که بچرخانی؛ سه جایگاه امدادی را در حرم مطهر می‌بینی، بقعه شماره 22 پست امدادونجات خواهران و بقعه شیخ فضل‌الله‌نوری و ایوان آینه پست‌های امدادونجات ویژه خدمت‌رسانی به خیل برادران عزاداری است که در این دو روز و به‌ویژه در ازدحام‌های ورود جمعیت به حرم و شور هیأت‌ها؛ گرچه خدمت‌رسانی سخت و دوچندانی دارد، اما برای هلال‌احمری‌ها این حضور افتخاری بزرگ و خدمتی عاشقانه در شریف‌ترین مکان قم و زیر پرچم کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها است.
خوب که نگاه می‌کنی می‌بینی دل‌ها این‌جا فقط در گروی عشق گرفتار است، هرچه می‌کنی با عطر نام حسین در هم پیچیده و امدادگران هنگام خدمت‌رسانی گاهی غرق اشک برای قتیل العبرات هستند. صدای طبل و سنج‌های دسته‌ها و عزاداری عشاق اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام تو را از زمین به آسمان‌ها می‌کشاند، در میان شور سوگواران حسینی دوان‌دوان دو امدادگر را می‌بینی که خم می‌شوند و زیر بازوهای جوان عزادار را که در ازدحام و فشار جمعیت بی‌حال شده است، می‌گیرند تا به پست امدادی برسانند. صورت جوان غرق خون است، دچار خونریزی از ناحیه بینی شده، بلافاصله توسط نیروها، اقدامات امدادی برای رفع آسیب‌ها صورت می‌گیرد، کمی آن سوتر یکی از دوستانش به شرح نحوه آسیب برای پزشک مستقر در اکیپ می‌پردازد و ساعتی بعد همراه هم، برای ادامه عزاداری به رود خروشان عشاق الحسین می‌پیوندد.
عشق ما را به این سمت کشاند
زهرا شیربیاتی که از مربیان و امدادگران پرتلاش جمعیت هلال‌احمر استان قم است و از‌ سال 84 توفیق خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی در این ایام را دارد، می‌گوید: حس انسان‌دوستانه و بشردوستانه در هلال‌احمر باعث می‌شود هر کجای دنیا هم که باشیم، آماده خدمت‌رسانی به مردم بشویم؛ اما قصه این پست‌های امدادی به گونه دیگر است، حس ناب عشق و ارادت به امام‌حسین علیه‌السلام فقط مخصوص خود امام است، این‌جا تنهایی جایی است که فرقی نمی‌کند عزادار باشی، خادم یا امدادگر، این حس خوب قابل توصیف نیست و می‌توان به جرأت گفت هدیه‌ای بزرگ و کم‌نظیر در این ایام از طرف خدا به برخی از انسان‌ها عطا شده است.
شیربیاتی با بیان این‌که امسال تصمیم داشتم مثل سایر مردم در گوشه‌ای به تنهایی، برای خودم عزاداری کنم، افزود: اما باز هم نتوانستم و عشق و شوق خاص خدمت‌رسانی باعث شد حضور در پست‌های امدادی را به عزاداری تنها ترجیح بدهم. وی در پایان ضمن دعای خیر برای فرج منتقم خون امام‌حسین علیه‌السلام با اشاره به خاطرات خوبش در عرصه خدمت‌رسانی و امدادگری در هلال‌احمر گفت: مشاهده لحظه‌های پرشور ابراز ارادت مردم و کمک به بهبود حس پریشانی آنها و رفع آسیب‌های احتمالی عزاداران در هیأت‌ها بهترین خاطره‌ها و زیباترین لحظات را در ذهن ما هک کرده است.
پس از عاشورا، آرام‌آرام عاشقان، در تکاپوی بستن کوله‌های سفر به مقصد پیاده‌روی اربعین می‌شوند و اعضای تیم‌های امدادی و درمانی هلال‌احمر استان قم نیز همچون سال‌های گذشته، مهیای خدمتی دوباره این‌بار در مسیر عشق طریق الحسین می‌شوند و لحظه‌شماری می‌کنند تا نام خود را در دفتر عشق به سالار شهیدان و خدمت به زوارش ثبت کنند. داستان خدمت انگار ادامه دارد...


تعداد بازدید :  410