شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
اگر شهرداری تهران و هلال‌احمر به تفاهم برسند؛
پای آموزش‌های امدادی به محلات پایتخت باز می‌شود

|  سعید درویشی  |   دبیر گروه هلال   |

سال‌هاست که درباره احتمال وقوع حوادث بزرگ در تهران هشدار داده می‌شود. گاهی  برخی مسئولان و کارشناسان در مصاحبه با خبرنگاران درخصوص زلزله‌خیزی تهران صحبت‌هایی می‌کنند که ناخواسته باعث ترس مردم از غرش هیولایی به نام زمین‌لرزه تهران می‌شود اما در عمل مشکلی حل نمی‌شود. نکته مهم این است که در هر حادثه‌ای، چه طبیعی چه ساخت دست بشر، اولین‌هایی که می‌توانند به خودشان یا دیگر حادثه‌دیدگان کمک کنند آنانی هستند که در صحنه حادثه حضور دارند. خودامدادی و دگرامدادی در این‌جا معنی و ارزش بالای خود را پیدا می‌کند اما با شروطی. تنها شرط امدادرسانی، دانستن علوم و فنون آن است. اگر مردم بدانند که در زمان زمین‌لرزه آیا از آسانسور استفاده کنند یا نکنند؟ آیا زیر میز پناه بگیرند یا نگیرند؟ در موقع رانندگی اگر زمین‌لرزه شد به رانندگی ادامه دهند یا در گوشه‌ای که زیر ساختمان نباشد خودرو را متوقف کنند؟ اگر مردم بدانند که وقتی کسی دچار شکستگی شده باید او را حرکت دهند یا ندهند؟ چطور مصدوم را حمل کنند که آسیب دیگری به او نرسد و ده‌ها مورد آموزشی دیگر، قطعا شمار آسیب‌دیدگان در حوادث کاهش پیدا می‌کند.
در گذشته 5‌هزار نفر از ساکنان محلات تهران که عضو گروه‌های دوام(داوطلب واکنش اضطراری محله) هستند مباحث امداد و کمک‌های اولیه را از سوی جمعیت هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها آموزش‌ دیده بودند و در جشنواره شهر آماده که اواخر مهرماه برگزار شد با همکاری جمعیت هلال‌احمر استان تهران از 3‌هزار نفر از این افراد آزمون کتبی گرفته شد. با اطلاعاتی که به دست آوردیم بیشتر خانم‌های خانه‌دار و آقایانی که در سن میانسالی بودند در این آزمون شرکت کرده بودند. هدف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این بود تا گزارشی را از میزان دانش امدادی این افراد به دست آورد و این‌که آیا در صورت وقوع حادثه می‌توانند به خود یا اطرافیانشان کمک کنند. نتایج آزمون درحال استخراج است و در روزهای آتی نیز به شهرداری گزارش داده خواهد شد. این یک حرکت تعاملی دوسویه بین شهرداری و جمعیت هلال‌احمر بود که اهمیت آموزش به شهروندان تهرانی را بیش از پیش معلوم می‌کند اما می‌دانیم که جمعیت شهر تهران فقط این 5‌هزار نفرنیست و حدود 5/8‌میلیون نفر را در شب و 5/12‌میلیون نفر را در روز شامل می‌شود. در بحبوحه توجه به مدیریت بحران در تهران بزرگ باخبر شدیم که مذاکراتی میان مسئولان جمعیت هلال‌احمر استان تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام شده است تا در صورت به نتیجه رسیدن، مردم محلات مختلف تهران در طرحی از آموزش‌های امدادی بهره ببرند. تهران بزرگ دارای 22 منطقه، 123 ناحیه و 374 محله است. 350 محله دارای سرای محله هستند که در این سراها دفاتر مدیریت بحران فعال هستند. در نواحی نیز 100 پایگاه مدیریت بحران وجود دارد. گفته می‌شود اگر هلال‌احمر استان تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای امضای توافقنامه همکاری مشترک به تفاهم برسند تعداد زیادی از مردم محلات از آموزش‌های امدادی و کمک‌های اولیه بهره‌مند خواهند شد. دوری مجتمع‌های امدادی از محل سکونت شهروندان یکی از موانعی است که برای یادنگرفتن آموزش بهانه می‌شود و اگر مسیر آموزش‌ها به سطح محلات کشیده شود، شهروند هر محله خیلی راحت به آموزش دسترسی خواهد داشت. با وجود ساز‌ه‌های سوله‌ای در 100 ناحیه شهر تهران دیگر بهانه دوری راه پذیرفتنی نیست و مردم محلات می‌توانند به‌موقع خود را به این پایگاه‌های 1200 متر مربعی برسانند.
مطمئنا هر دو طرف برای عملیاتی کردن این طرح مفید علاقه دارند و اگر در جزییات به تفاهم برسند آن‌وقت بار سنگین آموزش عمومی امدادونجات در تهران به مقصد می‌رسد. دیروز در گفت‌و‌گوهای کوتاه با غلامرضا گنج‌آبادی مدیرعامل و حمید محلاتی معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان تهران متوجه شدیم که هلال‌احمر استان تهران در راستای انجام وظیفه خود بسیار مصمم است و حتی همکاری‌های آموزشی را در جشنواره شهر آماده با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عملی کرده است و اینک باید منتظر ماند و دید آیا جمعیت میلیونی تهران می‌تواند آموزش‌های عمومی امداد و کمک‌های اولیه را بیاموزد یا باید منتظر طرحی دیگر بود؟


تعداد بازدید :  166