شماره ۴۱۸ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۱ آبان
صفحه را ببند
82 خانوار آبیکی انشعاب گاز ندارند
توقف توسعه انشعاب‌ها در ایستگاه راه‌آهن

نزدیک به یک‌سال و چند ماه است که حدود
 82 خانوار آبیکی که به‌تازگی منازل مسکونی خود را احداث کرده‌اند از نعمت گاز بی‌بهره‌اند، بیشتر این 82 خانوار ساکن شهرک فردوس هستند؛ شهرکی که به دلیل همجواری با ریل و ایستگاه قطار تهران- قزوین، به ایستگاه راه‌آهن معروف شده‌ است.
به‌گزارش مهر، با افزایش جمعیت و توسعه شهرها، شهر آبیک نیز با رشد ساخت‌وسازها همراه شد و این امر موجب شد تا شهرک‌هایی کوچک در اطراف این شهر ایجاد شود.
شهرک فردوس، اولین شهرکی بود که در فاصله یک کیلومتری شهر آبیک ایجاد شد و این شهرک در همان ابتدا در حاشیه شهر و در کنار ایستگاه راه‌آهن ایجاد شد و یکی از مهم‌ترین دلایل این حاشیه‌نشینی و همجواری با ایستگاه راه‌آهن، پایین‌بودن سطح درآمدهای مردم ساکن در این منطقه بود.
همواره شهرهایی که در حاشیه ایجاد می‌شوند با مشکلات متعدد و کمبودهایی مواجه هستند و شهرک فردوس نیز از این قاعده مستثنی نیست و توقف توسعه انشعاب‌ها برای برخی از ساختمان‌های مسکونی که به‌تازگی احداث شده‌اند به مهم‌ترین مشکل مردم این منطقه تبدیل شده است.
ساخت‌وسازهای این منطقه را می‌توان به 2 دسته تقسیم کرد؛ ساخت‌وسازهایی که با استانداردها مطابقت دارد و ساخت‌و‌سازهایی که مطابق استانداردها صورت نگرفته است.
مسئولان عدم رعایت استانداردهای لازم برای منازل مسکونی و واحدهای تجاری را مهم‌ترین دلیل توقف توسعه انشعاب‌ها عنوان می‌کنند. اما مردم می‌گویند، بسیاری از منازل و واحد‌های تجاری که با استانداردها مطابقت دارد نیز از دریافت مجوز انشعاب گاز محروم مانده‌اند.
رحمان وحیدی یکی از ساکنان شهرک فردوس گفت: تعداد زیادی از مردم که نتوانسته‌اند انشعاب گاز دریافت کنند به‌صورت کامل استانداردهای لازم در ساخت‌وساز را رعایت کرده‌اند. وحیدی می‌گوید: خانه من مطابق اصول استاندارد احداث شده و مهندسان شهرداری نیز به‌صورت شفاهی استاندارد این واحد را تأیید کرده‌اند اما همچنان نتوانسته‌ام انشعاب گاز دریافت کنم و‌ سال گذشته را در سرما سپری کردیم.
تجربه تلخ زمستان گذشته سبب شده مردم در اوج گرما پیگیر مشکل گاز خود شوند، این افراد می‌گویند، زمانی که پیگیر مشکل انشعاب می‌شویم، پرونده ما به کمیسیون 100 ارجاع شده و حکم تخریب یا جریمه‌های میلیونی صادر می‌شود که پرداخت آن از توان ما خارج است.
حقیقت این است که شهروندانی که خانه‌های خود را مستحکم احداث نمی‌کنند جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و توان خرید و ساخت‌وساز در چارچوب استانداردها را ندارند و برای فراهم کردن یک زندگی آبرومندانه برای خانواده‌های خود مجبور به ساخت‌وساز خارج از استانداردها هستند و مسئولان نیز به‌دلایل مختلفی ازجمله آسیب‌پذیری در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه ازجمله زلزله در صورت داشتن انشعاب گاز برای این خانه‌ها و شهرک‌نشینان فاجعه‌آفرین می‌دانند.
موسی محمدی، عضو شورای شهر آبیک اظهار داشت:   خوشبختانه فرماندار، اعضای شورای‌شهر و شهردار آبیک به‌صورت کامل در جریان مشکل مردم قرار دارند و برای حل مشکل مردم عزم جدی دارند؛ اما رفع کامل این مشکل نیازمند هماهنگی‌های بیشتر و تشکیل جلسات مداوم بین مسئولان است. وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر به صورت جدی پیگیر مشکل انشعاب گاز 82 خانوار آبیکی هستند و مسئولان مربوط را
در جریان این مشکل قرار داده‌اند. محمدی یادآور شد: مردم مراجعات مکرری به شورای شهر دارند و از نمایندگان برای رفع مشکل خود تقاضای همکاری بیشتری دارند و این تقاضا و درخواست‌های آنها بجا و بحق است. این مسئول بیان کرد: اعضای شورای شهر  به‌عنوان نمایندگان منتخب مردم از همه مسئولان محترم به‌ویژه مدیریت امور گاز، فرماندار و شهردار تقاضا دارد که برای حل مشکل انشعاب گاز مردم راهکاری عملی پیدا کنند تا بتوانیم خدمتگزار مردم باشیم. عبدالحسین داداشی، فرماندار شهرستان آبیک هم اظهار داشت: استانداردها در ساخت منازل مسکونی باید به‌صورت کامل رعایت شود تا مسئولان در ارایه خدمات شهری ازجمله انشعاب گاز محدودیت نداشته باشند.


تعداد بازدید :  105