شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
پرسه در بازار

آموزش، درمان و سبزیجات، رکورددارتورم مهر

بررسی نرخ تورم گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیشترین تورم ماهانه در مهرماه مربوط به بخش آموزش با نرخ 12درصد بوده است. در عین‌ حال بیشترین تورم 12ماهه نیز مربوط به سبزیجات و بهداشت و درمان با تورم‌های 31 و 28درصد است. از سوی دیگر تفریح و فرهنگ دارای تورم ماهانه 4درصد و آب، برق و سوخت دارای تورم ماهانه 3.7درصد هستند. براساس این گزارش تورم ماهانه گوشت قرمز و گوشت ماکیان منفی نیم‌درصد نسبت به ماه شهریور بوده است و از سوی دیگر میوه خشکبار نیز تورم ماهانه منفی 1.9درصدی را تجربه کرده‌ است. کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به گروه دخانیات بوده است.

از دستفروشان مترو آدامس نخرید

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن شیرینی و شکلات گفت:‌ با توجه به این‌که آدامس‌های تریدنت، فرش و ریلکس قاچاق هستند و استاندارد کافی را ندارند، توصیه می‌شود که این آدامس‌ها را که معمولا در مترو فروخته می‌شوند، مصرف نشوند. او ادامه داد: واردات آدامس تریدنت از محل قانونی 60درصد تعرفه دارد، لذا فروش آن با چنین قیمت‌هایی در مترو عاقلانه نیست و می‌توان گفت این کالا معیوب است یا تاریخ انقضای آن تغییر کرده است. وی افزود: تعداد زیادی از واحدهای تولیدی با هدف کسب سود بیشتر کالاهایی را که در کشورهایی همچون دوبی و ترکیه از مصرف خارج شده‌اند به ایران می‌آورند و با دستکاری روی تاریخ انقضا آنها را به فروش می‌رسانند.

سیم‌کارت‌های قدیمی گران شدند

افشار فروتن، رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، درباره افزایش قیمت سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول گفت: مدتی است به نظر می‌رسد سیاست تجارت اپراتورها در عرصه واگذاری سیم‌کارت به بازار با نیازهای جامعه تناسب چندانی ندارد و به همین دلیل مدت‌هاست دیگر سیم‌کارت‌های کدهای قدیمی همراه اول وارد بازار نمی‌شود که همین موضوع موجب شده قیمت این سیم‌کارت‌ها در بازار افزایش پیدا کند.وی ادامه داد: اکنون این سیم‌کارت‌ها به نوعی حالت بورس پیدا کرده‌اند و سیم‌کارت‌های جدید واگذار شده همراه اول نیز با کدهای جدید مانند 8، 9 و صفر صورت می‌گیرد و این موضوع باعث جذابیت و گرانی این سیم کارت ها شد.


تعداد بازدید :  111