شماره ۴۱۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
فعالان گردشگری از پتانسیل‌های اکوتوریسم ایران می‌گویند
در انتظار یک مشت دلار

|  سودابه جراره |

گردشگری ده‌ها شاخه دارد اما یکی از مهم‌ترینش اکوتوریسم است؛ گردشگری متکی بر محیط‌زیست. از قضا ایران در این شاخه بسیار مستعد است. کوه، جنگل، دریا، بیابان، صحرا، هوای شرجی داغ، هوای کوهستانی سرد... تمام انواع آب و هوایی در ایران وجود دارد. فقط باید از آنها حراست و در کشورهای دیگر تبلیغ کرد. از این رو با تعدادی از فعالان گردشگری درباره محیط‌زیست و توریسم گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید:  
مرتضی طالع: با صنعت گردشگری، ایران را به مردم جهان بشناسانیم
دکتر مرتضی طالع یکی از طراحان تأسیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی است. وی  در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» از پتانسیل عظیم ایران برای توسعه گردشگری می‌گوید: ما در ایران همه چیز را در سخت‌افزارها خلاصه کرده‌ایم. یعنی فکر می‌کنیم یک خارجی به ایران می‌آید تا از هتل‌های ما بهره ببرد اما درواقع اینطور نیست. چون یک آمریکایی یا آلمانی یا فرانسوی در محله زندگی خودش هم بهترین رستوران و هتل را دارد و با بهترین خدمات. پس باید به خواست گردشگران خارجی از ورود به ایران توجه کرد و به فکر برآورده کردن آنها بود. یکی از مهم‌ترین راه‌ها نیز حفظ محیط‌زیست و طبیعت و شناساندن آن به توریست‌های خارجی است.
طالع همچنین معتقد است: ما در ایران باید تنوع و پتانسیل‌های گردشگری ایران را به درستی بشناسیم و سپس با استفاده از ابزارهای جدید توانمندی‌های خود را به جهانیان بشناسانیم. در این راه نه‌تنها سازمان گردشگری که همه نهادهای مرتبط کشور باید همکاری داشته باشند. در ورای این همکاری ملی است که صنعت گردشگری رونق می‌یابد و اشتغال ایجاد می‌شود و ارز به کشور سرریز می‌شود. در عین حال دولتمردان ما باید بدانند که صنعت جهانگردی بهترین راه مقابله با تبلغیات سوء کشورهای دیگر علیه ایران است. یعنی با نشان دادن جاذبه‌های گردشگری و آوردن توریست خارجی به ایران می‌توانیم بهترین تبلیغ مثبت را برای ایران در سراسر دنیا انجام دهیم و چشم مردم جهان را به سوی واقعیت‌های ایران باز کنیم.
محمدحسن کرمانی: تمام دستگاه‌های حکومتی همکاری کنند
محمدحسن کرمانی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شهروند مهم‌ترین اولویت صنعت گردشگری را سپردن این صنعت به بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید: اگر بخش خصوصی در این صنعت فعال شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود چون بخش خصوصی منتفع اقتصادی می‌شود و سعی می‌کند که کارش را به بهترین وجه انجام دهد. البته در این راه منکر نظارت‌های دقیق دولتی هم نیستم.
وی درپاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم توریست خارجی را به ایران بیاوریم، می‌گوید: ابتدا باید بازارهای هدف ما مشخص شود. یعنی این‌که می‌خواهیم چه نوع گردشگرانی را از کجا بیاوریم. وقتی فهمیدیم باید روابطمان را با کشور هدف تقویت کنیم و آنها را به همکاری واداریم. در ضمن باید توانایی‌هایمان را بشناسیم. باید بدانیم چقدر امکانات برای پذیرایی از توریست‌ها داریم. همچنین تمام دستگاه‌های حکومتی باید همکاری عالی داشته باشند. مثلا وزارت خارجه که باید روابط سیاسی را تنظیم  کند و امکانات صدور روادید را سهل و وزارت اطلاعات که نیازهای امنیتی مسافران را تأمین کند. در عین حال نباید با دستان خود محیط زیستمان را تخریب کنیم بلکه می‌توانیم با محیط‌زیست توریست بیاوریم. هروقت اینها رفع شد آن وقت می‌توانیم تبلیغ کنیم و بنشینیم و شاهد حضور توریست باشیم و پول‌ها را بشماریم.
حسن تقی‌زاده‌انصاری: نگاهمان به صنعت گردشگری باید علمی شود
دکتر حسن تقی‌زاده‌انصاری، رئیس جامعه گردشگری الکترونیک است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: گردشگری یک صنعت است و اتفاقا یکی از درآمدزاترین صنعت‌ها در دنیاست. از همین رو کشورهای توسعه‌یافته سعی می‌کنند با یک نگاه علمی و دقیق و تکنولوژیک این صنعت را رشد دهند. در ایران نیز ما باید به سمت صنعتی کردن و تکنولوژیک کردن گردشگری رویم.  وی می‌افزاید: ابتدا باید به جوامع محلی توجه بیشتری داشته باشیم. چون امروزه حدود 10‌درصد گردشگران در دنیا، گردشگران فرهنگی هستند که می‌شود 100‌میلیون گردشگر. به همین دلیل ما می‌توانیم با توجه به فرهنگ غنی و متعدد و پربارمان‌ درصدی از این تعداد زیاد گردشگر را به ایران بیاوریم.
انصاری طبیعت‌گردی را نیز یکی دیگر از پتانسیل‌های صنعت گردشگری در ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: طبیعت ایران یکی از شگفت‌انگیزترین‌های دنیاست. همه چیز در ایران موجود است. جنگل و کویر و کوه و بیابان و دریا. فقط کافی است که فناوری اطلاعات را در خدمت این صنعت به کار ببریم. ما با استفاده از دنیای مجازی می‌توانیم با کمترین هزینه این مناظر طبیعی را در دنیا تبلیغ کنیم، برای گردشگران هتل رزرو کنیم و برنامه‌های طبیعت‌گردی بگذاریم. پس ما نیاز به ارتقای گردشگری الکترونیکی در ایران داریم.
فرامرز سعیدی:
صنعت گردشگری به مردم سپرده شود
فرامرز سعیدی، رئیس هیأت‌مدیره سابق انجمن دفاتر هواپیمایی و گردشگری ایران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهروند می‌گوید: ما باید حتما یک برنامه غیرقابل تغییر برای ارتقای صنعت گردشگری داشته باشیم. همچنین باید کارها را به دست مردم و بخش خصوصی دهیم چون بهترین امکان برای پیشرفت سریع‌تر صنعت گردشگری است. وی می‌افزاید: ثروت زیادی در صنعت گردشگری نهفته است که یکی از مهم‌ترین بخش‌هایش محیط‌زیست و اکوتوریسم است. فقط کافی است با مدیریت درست، علمی و مداوم و ایجاد همکاری در بین مردم و ورود بخش خصوصی این پتانسیل بالقوه را تبدیل به بالفعل کرد و صنعت گردشگری را پایه توسعه در ایران قرار داد.


تعداد بازدید :  129