شیده لالمی| پوسترهای ضد آمریکایی به تهران بازگشتند. از نیمه شب چهارشنبه همزمان با دهه اول محرم و چند روز مانده به سیزدهم آبان، تهران پر شده از پوسترهایی که این بار با نمادها و المانهایی از حماسه عاشورا طراحی شدهاند.:طرح اول یک سرباز آمریکایی را در میان لشکریان یزید نشان میدهد. در طرح دوم کاخ سفید را در میان خیمههای قرمزرنگِ شمر گذاشتهاند و در طرح سوم پای یک سرباز آمریکایی در کنار پای سربازانی است که لباسهایشان نشان میدهد که جزو لشکریان شمر و یزیدند. سرخط این تبلیغاتِ بدون امضا به یک نفر میرسد؛ «محسن پیرهادی»، فرمانده بسیج شهرداری تهران که سال گذشته هم مسئولیت نصب تبلیغات مشابه در پایتخت را برعهده گرفت. او حالا هم میگوید: «این تبلیغات بینام و نشان نیستند و نام همه مردم ایران پای این پوسترهاست.»
آقای پیرهادی، مجموعه تبلیغاتی با نام شمر زمانهات را بشناس در تهران نصب شده، شما نسل سوم این تبلیغات را به خیابانهای تهران برگرداندهاید؟
اینکه میگویید بازگشته مگر قرار بوده که بازنگردد؟ این تبلیغات و اصولا فعالیتهای فرهنگی ما برای ظلمستیزی که بخشی از آن در این پوسترها نمود دارد، مقطعی نیست که بگوییم یک بار این تبلیغات را میزنیم و بعد تمام میشود، ظلمستیزی و انتقاد از سیاستها و نیت خصمانه آمریکا فعالیت جاری و وظیفه ماست و آنچه در این تبلیغات ارایه شده هم جزیی از هویت دینی و الهی ما به شمار میرود. ظلمستیزی در فرهنگ و اندیشه ما ریشه دارد حالا گاهی برای انتقال و اعلام این اندیشه از ابزار هنر استفاده میکنیم.اگر ابزارهای دیگری هم داشته باشیم برای نشان دادن خشممان نسبت به رفتار آمریکاییها حتما از آنها هم استفاده میکنیم.
مثلا چه ابزارهای دیگری؟
مثلا اگر بتوانیم فیلمهای بیشتری بسازیم، میسازیم. اگر بتوانیم در فضای مجازی و سایبری حضور بیشتری داشته باشیم و خبرگزاریهای دیگری بزنیم که جنایات آمریکا در برابر مردم ایران و منطقه را پوشش بدهد حتما چنین خواهیم کرد. همین الان هم تیزر میسازیم، کتاب تولید میکنیم و این تبلیغات شهری هم بخشی از همین فعالیتهای فرهنگی است.
تبلیغاتی که از دیروز در معابر تهران نصب شده با مضمون عاشوراست، آیا به این دلیل که تبلیغات صداقت آمریکایی درباره مذاکرات مورد انتقاد قرار گرفته، شما سمت و سوی تبلیغاتتان را تغییر دادهاید؟
من تغییری در این تبلیغات و رویکردی که داشتیم نمیبینم. ما در ماه محرم هستیم و فلسفه قیام حضرت اباعبدلله ظلمستیزی و احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است، احیا و جاری شدن احکام الهی است همه اینها ریشه و مبنای هویت ظلمستیزی ماست که از حدود هزار و چهارصدسال پیش تاکنون به هویت ما تبدیل شده است. علاوه بر این امسال روز 13 آبان با عاشورا تلاقی پیدا کرده و ما این را فرصتی دیدیم برای اینکه بگوییم هنوز هم ما به خاطر داریم که آمریکاییها چه رویکردی نسبت به ایران دارند و تلاقی بین 13 آبان و عاشورا را فرصتی دیدیم که این دو را با هم از نظر جنبه ظلمستیزی نشان دهیم.
این سومین دوره است که تبلیغات
ضد آمریکایی در تهران نصب میشود...
این تبلیغات ادامه دارد.
البته من درباره ادامهدار بودن آنها سوال نکردم ...
ببینید تا زمانی که رفتار آمریکاییها در دنیا به این شکل است و به صورت توهینآمیز رفتار میکنند و به حقوق ملت ما احترام نمیگذارند فعالیتهای ما برای مقابله با آنها ادامه دارد. سران کشور آمریکا همین الان به حقوق ملت ما احترام نمیگذارند و ایرانیان را بهعنوان شهروندان درجه 2 و3 در دنیا میشناسند. در چنین شرایطی حداقل کاری که ما میتوانیم انجام دهیم این است که از طریق همین فعالیتها اعلام کنیم با آمریکا مخالف هستیم.
نکتهای که هست و پارسال مطرح شد این بود که این تبلیغات بدون هماهنگی در تهران نصب شده اند.
نه اینطور نبوده. ما کارهایمان را با مبانی انقلاب تطبق میدهیم. هر کاری با مبنای انقلاب بخواند را دنبال میکنیم و جایی که لازم باشد به تکلیفمان عمل میکنیم.
سال گذشته انتقادات زیادی متوجه این نوع تبلیغات شد، امسال انتقادی دریافت نکردید؟
انتقادی نداشتیم اما حمایت داشتیم. هر کسی به فراخور نگاهش با این تبلیغات ارتباط گرفته و در شبکههای اجتماعی آن را گذاشتهاند. درباره آن حرف میزنند و ادبیات مشترکی درباره آن شکل گرفته است. در 70میلیون نفر جمعیت ایران راجع به هر سبک کاری عدهای موافقند و عده هم مخالفند اما مخالفان این نوع تبلیغات خیلی اندکند.
شما از کجا میدانید که منتقدان این تبلیغات اندکند و تعدادشان چقدر است؟
روشن است که اندکند. به راهپیماییها و حماسههایی که مردم ساختند نگاه کنید، میبینید که در جامعه نسبت به این جنایات همگرایی جدی وجود دارد.
آقای پیرهادی، شما پارسال صدای انتقادات را شنیدید؟
عدهای ممکن است با نحوه ارایه این تبلیغات موافق نباشند اما از نظر من این مجموعه کارها اتفاقا تبلیغات هنری جذابی است و کار کاملا حرفهای ارایه شده است. مردم هم از این طرحها لذت میبرند چون با اندیشه آنها گره خورده است. اینها کاری نیست که فقط ما انجام بدهیم. آمریکایی ها در هالیوود عیله ایران فیلم میسازند. در شهرهایشان علیه مملکت ما و حتی مسئولان مملکت ما تبلیغات شهری میزنند. تازه تبلیغات ما نسبت به کاری که آنها میکنند، خیلی فاصله دارد. اندیشه سیاسی و دینی ما مگر چقدر فیلم میسازد. ما در مقام دفاع هم حتی نتوانستیم از خودمان خوب دفاع کنیم.
اگر اینطور بود سال گذشته چرا تبلیغات مشابه را از سطح شهر جمعآوری کردند؟
در تهران تصمیم حاکمیتی درباره جمعآوری گرفته نشد.. اینطور هم نبود که تبلیغات جمعآوری شود بههرحال این تبلیغات در بازه زمانی مشخصی در شهر نصب و بعد از آن هم جمعآوری میشوند.
در شرایطی که دولت درحال مذاکرات حساس بینالمللی است چنین تبلیغاتی به نوعی مداخله در امور کلان سیاست خارجی نیست؟
این تبلیغات هم خلاف آنچه شما میگویید سیاسی نیست و حتی اگر هم باشد سیاست ما برآمده از هویت دینی است و انشاءلله خدا این توفیق را به ما بدهد که با این روحیه زندگی کنیم و این انگیزه در ما پایدار بماند. در مورد منافع ملی غربیها و آمریکاییها نمیدانند که اندیشه مردم ایران چیست. اتفاقا این تبلیغات کمک میکند که آنها بدانند مردم ایران چه فکر میکنند و این نهتنها به ضرر دولت نیست که به نفع دولت است. اتفاقا خواسته ما از دولت و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بیایند به ما کمک کنند. ما خیلی جاها کارها را با دست خالی دنبال میکنیم و از دولت توقع داریم که از ابزارها و توانش در این زمینه استفاده کند. خاصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بالاخره ببینیم سهم خودش را در زمینه اهداف و اصول انقلابی کجا نشان میدهد.
سالهای گذشته پوسترهای صداقت آمریکایی را موسسه اوج طراحی کرد، امسال هم همین موسسه مسئولیت طراحی این تبلیغات را برعهده داشته است؟
شما دنبال این نباشید که این کارِ کجاست. ساختارها برای ما ملاک نیست، اندیشه افراد مهم است و همه افرادی که در این تشکیلات فعالیت میکنند اندیشه واحدی دارند. ما همه ید واحدی هستیم که اندیشه واحدی داریم. هر کسی این اندیشه را قبول داشته باشد با ما اتصال دارد.