شماره ۴۱۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
به بهانه ساخت سریال «پوریای ولی»
نخستین استودیوی فول دیجیتال ایران راه‌اندازی می‌شود

مدت‌هاست که سینمای جهان با بهره بردن از تجهیزات دیجیتالی جدید موفق به ساخت فیلم‌های علمی، تخیلی و فانتزی شده که توانسته علاقه‌مندانی از سرتاسر جهان را به سینماها بکشاند و فروش خوبی را برای این نوع فیلم‌ها در گیشه رقم بزند. اما از آن‌جایی که تجهیزات ساخت این نوع فیلم‌ها بسیار گران بوده و از عهده بخش خصوصی برنمی‌آمد در کشور ما هیچ وقت کارگردانان به راحتی سراغ ساخت فیلم‌های علمی، تخیلی، فانتزی یا وحشت نمی‌رفتند. البته تاکنون تجربه‌های اندکی در سینمای ایران در زمینه ساخت این نوع فیلم‌ها صورت گرفته که گاه موفق و گاه ناموفق بوده‌اند. حتی افرادی که این روزها کار جلوه‌های ویژه دیجیتال را در سینمای ایران انجام می‌دهند اغلب خودشان به دلیل علاقه شخصی‌شان این بخش را فرا گرفته‌اند و در این زمینه فعالیت می‌کنند. اما حالا پس از مدت‌ها قرار است اولین استودیوی فول دیجیتال در ایران به بهانه ساخت سریال «پوریای ولی» راه‌اندازی شود. استودیویی که نیاز امروز سینمای ایران است و می‌تواند تحولی اساسی در سینمای ایران به وجود آورد. به گفته مسعود جعفری‌جوزانی، کارگردان این سریال، ساخت این استودیو از شنبه، 10 آبان‌ماه آغاز می‌شود. استودیویی که بعد از پایان تصویربرداری «پوریای ولی» می‌تواند در اختیار پروژه‌های بی‌شمار دیگری قرار بگیرد و به فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان ایرانی اجازه دهد به ساخت فیلم‌های تخیلی‌تر هم فکر کنند.  
مسعود جعفری‌جوزانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ تولید سریال «پوریای ولی» اعلام کرد: «قرار است از شنبه ساخت یک استودیوی بسیار بزرگ فول دیجیتال مدرن در شهرک سینمایی غزالی برای این پروژه آغاز شود. این استودیو نخستین استودیوی دیجیتال ایران است که 5 هکتار زمین در شهرک غزالی به ساخت آن اختصاص داده شده است.» او با اشاره به این‌که از مدت‌ها پیش نقشه‌های بسیار دقیق این استودیوی مجهز را برای «پوریای ولی» آماده کرده و تحویل داده بودیم، گفت: «نکته قابل توجه در تهیه این نقشه‌ها، دقت محاسبه عوامل مختلف در ساخت آن است؛ به‌طوری که این استودیو می‌تواند آغازگر سرفصل جدیدی در ساخت فیلم در ایران باشد.» این کارگردان سینما و تلویزیون سپس با ابراز خرسندی از ساخت چنین استودیوی مجهزی در ایران به بهانه ساخت سریال «پوریای ولی» بیان کرد: «ساخت استودیوی فول دیجیتال مدرن اتفاق بزرگی برای صنعت فیلمسازی در ایران است و می‌تواند باعث پرواز تخیل‌ها شود؛ چراکه درحال حاضر می‌بینیم بسیاری از فیلم‌های ما در یکی دو لوکیشن محدود یا اتاق‌های دربسته ساخته می‌شود.» کارگردان «در چشم باد» با تأکید بر این‌که ساخت چنین استودیویی می‌تواند باعث درآمدزایی از ساخت فیلم‌های سینمایی شود‌، توضیح داد: «وقتی به کشورهای مختلف می‌روم می‌بینم که بچه‌های ایرانی جزو بهترین عوامل فنی سینمای آن کشورها هستند و در کار خود تبحر زیادی دارند. درحال حاضر در سینمای داخلی خودمان هم بچه‌های حرفه‌ای زیادی داریم که اگر امکانات در اختیارشان باشد، می‌توانند کارهای قابل توجهی انجام بدهند. به نظرم با ساخت این استودیوی فول دیجیتال مدرن و البته وسیع برای ساخت «پوریای ولی» هم می‌توانیم استعدادهای سینمایی درخشانمان را درکشور نگه داریم‌، هم این‌که کیفیت و تکنیک فیلم‌هایمان را افزایش دهیم و در عین حال از طریق گرفتن سفارش‌های مختلف برای سینمای کشورمان درآمدزایی کنیم.»
مجموعه «پوریای ولی» به‌عنوان یکی از پروژه‌های الف ویژه، از جدیدترین کارهای جعفری‌جوزانی است که به گفته او، ساخت استودیوی فول دیجیتال مدرن و مجهز آن از شنبه (دهم آبان‌ماه) در شهرک سینمایی غزالی آغاز خواهد شد که به نوعی آن را می‌توان شروع روند اجرایی تولید این سریال عظیم دانست.
در راستای تولید مجموعه «پوریای ولی» کلیه نقاشی‌های مربوط به قرون ۷ و ۸ هجری جمع‌آوری شده و لباس‌ها و ابزار زندگی و سلاح جنگی این دوره نیز طراحی شده‌اند. تمام شخصیت‌ها توسط برنامه‌ریز از فیلمنامه استخراج شده و انتخاب اولیه بازیگران توسط گروه کارگردانی انجام گرفته است. همچنین گروه تولید در سفرهایی به کشورهای چین، ترکمنستان و ازبکستان با هنرمندان آن کشورها جهت ساخت شمشیر و تیر و کمان به توافق رسیده‌اند. برای این مجموعه ۲‌سال زمان فیلمبرداری در نظر گرفته شده که در این مدت به‌طور همزمان کار تدوین و صداگذاری نیز انجام خواهد شد. مجموعه تلویزیونی «پوریای ولی» حکایت زندگی پرفراز و نشیب پهلوان محمود خوارزمی ملقب به پوریای ولی است که در فرهنگ ایرانی –اسلامی نامی پرآوازه دارد. این مجموعه براساس نیاز امروز جامعه و نسل حاضر طراحی شده تا یک الگوی مناسب روز از این پهلوان تاریخی ارایه دهد. این سریال در ۳۶ قسمت ۴۵دقیقه‌ای در گروه سریال‌های تلویزیونی تولید می‌شود.


تعداد بازدید :  417