شماره ۴۱۶ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۸ آبان
صفحه را ببند
بازتاب کاهش قیمت جهانی نفت در رسانه‌ها
مردم: عربستان بازی خطرناکی را شروع کرده است

گروه اقتصادی شهروند| کاهش اخیر بهای جهانی نفت بازتاب زیادی در رسانه‌های مختلف جهان داشته است. بر این اساس رسانه‌ها با طرح احتمالات مختلف از علت کاهش بهای نفت به سابقه عربستان در دستکاری قیمت نفت اشاره می‌کنند و می‌نویسند، عربستان یک‌بار دیگر در ‌سال 1986 میلادی قیمت نفت را از 30 به 8 دلار رسانده و باعث ضربه شدید به اقتصاد شوروی سابق شده بود. روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه نوشته است: کاهش بهای نفت روسیه را ناچار به افزایش بودجه در تعدادی از ردیف‌های هزینه‌ای خود کرده است. این درحالی است که عراق نیز با چالش امنیتی روبه‌رو شده چراکه این کشور برای مبارزه با تروریسم به بودجه بیشتری نیاز دارد. نشریه کوارتز نیز در این‌باره می‌نویسد: کارشناسان معتقدند، به‌رغم این‌که کاهش سنگین بهای نفت سختی‌هایی را بر اقتصاد تهران وارد خواهد آورد اما به‌نظر نمی‌آید که این اتفاق موجب شود ایران برای دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر سازش بیشتری از خود نشان دهد. در ادامه نظرات مردم در این زمینه را می‌خوانید:   
ناشناس: ایران در صورت داشتن مدیریت درست با نوسان قیمت نفت دچار مشکل نمیشه. زمان دولت خاتمی نفت به 10 دلار رسید ولی به هیچ مشکلی نخوردیم اما با نفت 135 دلاری در دولت قبل به چالش برخوردیم.
غلامی: آل‌سعود به‌زودی چوب بی‌تدبیری و رفتارهای غیرمنطقی‌شان را خواهد خورد.
محمد: نفت‌رو ارزون می‌دن و با جایگزین شدن به‌جای کشورهای صادر‌کننده ضررشون جبران می‌شه.  متاسفانه عربستان بازی بدی در پیش گرفته.
حسین: بعد از جنگ نظامی حالا آمریکا جنگ اقتصادی در منطقه ایجاد کرده. اوباما هم پیام‌رسان صلحه! دنیای دیوانه‌دیوانه مصداق دنیای امروز ماست.
علی: کینه و دشمنی عجیب اعراب با ایرانی‌ها تموم‌شدنی نیست.
عماد: اقتصاد غیرنفتی که سالیان‌سال از اون غافل موندیم در چنین زمان‌هایی به دادمون می‌رسید.
شهامتی: ایران نباید قیمت نفتش‌رو پایین بیاره. این بازی عربستان نمی‌تونه دوام داشته باشه. اگه کشورهای عضو اوپک علیه عربستان متحد بشن و قیمت‌رو پایین نیارن، عربستان نمی‌تونه ظرفیت استخراج‌رو به اندازه نیاز جهان بالا ببره و کشورهای دیگه مجبور به خرید نفت از ما می‌شن.
ابوالحسن: کاهش قیمت نفت ربطی به عربستان نداره. پارسال آذرماه تحلیل‌های تکنیکال از بازار جهانی نشون می‌داد که در‌سال جاری میلادی قیمت نفت به زیر 50 دلار هم سقوط می‌کنه.
امیرحامد: ایران نباید از روسیه حمایت کنه و باید مواضعش‌رو به‌صورت مستقل اعلام کنه. حمایت از روسیه به مشکلات ما دامن می‌زنه.
عباس: عربستان برای منطقه دردسرساز شده، هم از این لحاظ که تروریست‌پروره و هم به لحاظ دستکاری در قیمت نفت. سازمان ملل باید برخورد جدی با عربستان داشته باشه.


تعداد بازدید :  224