شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
تلاش برای مقابله با پدیده مربی- بازیکن در فوتسال
قانون دور زده می‌شود؟

شهروند| بعد از آن‌که‌ سال گذشته وحید شمسایی به‌عنوان مربی – بازیکن توانست تیم دبیری تبریز را در لیگ فوتسال به‌عنوان قهرمانی برساند، در لیگ امسال شاهد بودیم برخی دیگر از مدیران لیگ‌برتری نیز به این کار علاقه‌مند شدند. محمد کشاورز، کاپیتان تیم‌ملی فوتسال از ابتدای فصل هدایت گیتی‌پسند را به‌عنوان مربی – بازیکن در اختیار گرفت که اصلا در کارش موفق نبود و کارش به استعفا کشید. همچنین بعد از جدایی حسین شمس از دبیری، جواد اصغری‌مقدم پا جای استاد خود گذاشت و این نقش را در مدافع عنوان قهرمانی ایفا می‌کند. وحید شمسایی نیز وظیفه ‌سال گذشته خود در دبیری را امسال در تأسیسات انجام می‌دهد.
بی‌توجهی باشگاه‌ها به قانون
کمیته فوتسال بعد از جلسه کمیته فنی، قانونی را برای ممنوعیت حضور همزمان بازیکنان به‌عنوان سرمربی تیم‌های لیگ‌برتری به تصویب رساند و آن را به باشگاه‌ها ابلاغ کرد؛ البته 3باشگاهی که دارای مربی – بازیکن هستند، فعلا به این موضوع بی‌توجه بوده و تغییری در کادرفنی خود ایجاد نکردند. افتخاری، رئیس کمیته فوتسال معتقد است این بازیکنان باید مدرک مربیگری بگیرند. با این وجود یک راه ساده برای دور زدن این قانون وجود دارد که احتمالا باشگاه‌ها نیز آن را در نظر گرفته‌اند. این‌که یک فرد به صورت نمادین به‌عنوان سرمربی معرفی شود و بازیکن – مربی نیز کارش را انجام دهد!
شمس: بازیکن، نمی‌تواند مربی باشد
حسین شمس، عضو کمیته فنی فوتسال در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «حضور مربی – بازیکن در تیم‌های لیگ‌برتری یک اتفاق نادر در فوتسال ایران است. هیچ‌جای دنیا چنین اتفاقی مرسوم نیست و شاید چند‌سال یک‌بار رخ دهد. هر کسی بخواهد سرمربی شود، باید مدرک معتبر AFC را داشته باشد. در چنین شرایطی اگر یک نفر که چیزی هم از فوتسال نمی‌داند، به‌عنوان سرمربی روی نیمکت بنشیند، بهتر از این وضع است.» وی در تشریح دلایل مرسوم شدن مربی – بازیکن در فوتسال ایران می‌افزاید: «مدیران لیگ‌برتری به دلیل مشکلات مالی با یک تیر 2 نشان را می‌زنند. آنها درواقع هزینه سرمربی را نمی‌دهند و از همان بازیکن در 2نقش استفاده می‌کنند که کاملا اشتباه است زیرا این بازیکنان نه می‌توانند نقش خود را بازی کنند، نه سرمربی را.»


تعداد بازدید :  278