شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از چرخش مقصر در داستان حق پخش تلویزیونی بین نهادها
توپ حق پخش کجا فرود می‌آید؟
واعظ‌آشتیانی: کفاشیان اشتباه بزرگی مرتکب شد انصاری‌فرد: فدراسیون به جای تهدید، دست به کار شود

شهروند| گره کور حق پخش تلویزیونی با ارجاع و درواقع انداختن توپ به سمت مقامات و مراجع بالاتر به کلاف سردرگم تبدیل شده است. اگر تا دیروز موضوع حق پخش تلویزیونی، مساله‌ای بین صداوسیما و فدراسیون فوتبال بود، حالا پای مجلس شورای اسلامی و دولت هم وسط کشیده است. به نظر می‌رسید تابوشکنی عادل فردوسی‌پور و ورود به موضوع حق پخش تلویزیونی، اندکی گره‌ها را باز کند اما این اتفاق رخ نداد و عملا در این برنامه، شاهد انداختن توپ به زمین سایرین بودیم.
توپ در زمین مجلس
در جلسه 5ساعته بعدازظهر دوشنبه بین ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما و مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ (کفاشیان و تاج) که به درخواست باشگاه‌های فوتبال و دعوت مجید زین‌العابدین رئیس شورای هماهنگی ورزش صداوسیما انجام شد، اتفاق و توافقی رخ نداد. درنهایت صداوسیما با دولتی خواندن خود به درستی ادعا کرد برای دادن حق پخش به فدراسیون نیازمند دریافت بودجه‌ای خاص از طریق مجلس است که تا زمان تخصیص این بودجه، هرگونه توافق برای حق پخش غیرممکن جلوه می‌کند. در این شرایط انگار توپ به زمین مجلس انداخته شده است. درواقع چرخه حل ماجرا، این‌گونه تعریف می‌شود؛ مجلس در صورت تخصیص بودجه، مبلغ را در اختیار هیأت دولت قرار می‌دهد و دولت پول را به صداوسیما تزریق می‌کند تا این سازمان هم پول مورد نیاز را به سمت فوتبال سرریز کند.
مجلس هم گردن نگرفت
در چنین شرایطی همه انتظار داشتند مجلس شورای اسلامی با ورود به موقع و منطقی خود غائله را فیصله دهد اما از صحبت‌های مقداد نجف‌نژاد، رئیس فراکسیون ورزش مجلس چیز دیگری به نظر می‌رسد. او پس از این‌که فدراسیون و صداوسیما پای مجلس را وسط کشیدند، رقم خوردن اتفاقات مثبت را منوط به مصوبات دولت دانست: «رئیس سازمان صداوسیما قبول کرده اگر دولت مصوب کند تا حق پخش رقابت‌های فوتبال لیگ برتر پرداخت شود، این مسأله پیگیری شود. این نهاد گفته تابع دولت محترم خواهد بود. به همین دلیل از وزیر ورزش انتظار داریم به‌عنوان نماینده حاکمیت در امر ورزش از حق ورزشی‌ها دفاع کرده و حق پخش را در دولت مصوب کند.» علی کفاشیان در نقش پیشقراول جنگ فدراسیون با صداوسیما، پس از پایان جلسه 5ساعته عنوان کرد کماکان مانع ورود دوربین به استادیوم‌ها می‌شود. نجف‌نژاد اما این تهدیدها را پایدار نمی‌داند: «آقای تاج اعلام کرد صداوسیما چراغ سبزی را نشان داده مبنی بر تأیید نهایی چنین موضوعی با مصوب شدن طرح از جانب نمایندگان مجلس.»
پروژه زمان‌بر
درحالی‌که از تخصیص بودجه برای فوتبال از سوی مجلس صحبت می‌شود که پروسه نهایی شدن این اتفاق، برخلاف خوش‌بینی‌های موجود بسیار زمان‌بر است و در عرض یکی دو هفته حل نمی‌شود. آتش کفاشیان اما تندتر از این حرف‌هاست: «مشکل، شخص عزت‌الله ضرغامی است. با رفتن او از صداوسیما مشکل حل می‌شود. اگر حق ما را ندهند، شبکه خصوصی تأسیس می‌کنیم و از این طریق احقاق حق می‌کنیم.» در آشفته‌بازاری که همه توپ را به زمین دیگران می‌اندازند، تشخیص صاحب حق در این زمینه کار بسیار دشواری است.»
مقصر کیست؟
در این بین، فوتبال قربانی اصلی ماجرا به نظر می‌رسد. بعد از این‌که دعوای صداوسیما با فدراسیون نتیجه‌ای درپی نداشت، پای مجلس وسط کشیده شد و حالا مجلسی‌ها هم انگار زیر بار نمی‌روند و در هجمه این سلب مسئولیت‌ها، فوتبال باشگاهی به‌عنوان اصلی‌ترین رکن سازندگی در فوتبال از نظرها پنهان می‌ماند.
واعظ‌آشتیانی: کفاشیان، از قانون بی‌خبر است
امیررضا واعظ‌آشتیانی، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که کدام نهاد در ماجرای حق پخش تلویزیونی مقصر است، به «شهروند» می‌گوید: «قطعا اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، تنها متضرر این ماجرا فدراسیون است. کفاشیان با راه ندادن دوربین‌ها به ورزشگاه اشتباه بزرگی کرد. درواقع از فدراسیون در این ماجرا استفاده ابزاری شد و حالا دیگر راه برگشتی هم وجود ندارد. به نظرم الان بهترین زمان است که صداوسیما به فوتبالی‌ها بگوید تا حرفه‌ای نشوید و خودتان را درست نکنید، بازی‌ها را پخش نمی‌کنم.» واعظ‌آشتیانی در پایان با اشاره به پیشنهاد کفاشیان برای تأسیس شبکه خصوصی فوتبال می‌گوید: «به نظر می‌رسد کفاشیان از قانون بی‌خبر است و علاوه بر این‌که نمی‌داند سازمان‌های دولتی نمی‌توانند به فوتبال پول بدهند، این را هم نمی‌داند که صداوسیما به هیچ وجه اجازه تأسیس شبکه خصوصی را نخواهد داد. همچنین این آقایان فکر می‌کنند که می‌توانند با فروش حق پخش به شبکه‌های خارجی درآمدزایی کنند اما سخت در اشتباهند زیرا هیچ شبکه خارجی برای لیگ ایران خرج نمی‌کند و مردم نیز حاضر نیستند برای تماشای فوتبال داخلی به آن شبکه پول پرداخت کنند.»
انصاری‌فرد:  فدراسیون فقط تهدید نکند
عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل سابق پرسپولیس در رابطه با ماجرای حق پخش تلویزیونی به «شهروند» می‌گوید: «به عقیده من حالا که تهدیدهای فدراسیون در قبال صداوسیما جواب نداده، مسئولان فدراسیون باید به مجلس بروند و از نمایندگان قول بگیرند که بودجه صداوسیما برای پرداخت حق فوتبال را تصویب می‌کنند، سپس به صورت موقتی و با مبلغ قبلی با صداوسیما توافق کنند. اگر این کار به صورت فوری از سوی فدراسیون انجام شود و از سوی دیگر وزارت ورزش با بردن این لایحه به هیأت دولت آن را به تصویب برساند، تمام مشکلات حل خواهد شد، در غیراین‌صورت فوتبال است که ضرر خواهد کرد.» وی همچنین می‌افزاید: «صدا و سیما می‌گوید پول نداریم و راست هم می‌گوید، پس فدراسیون فقط نباید تهدید کند و پیگیر حل شدن مشکل باشد. با این روند اگر فدراسیون بیکار بنشیند، قطعا مشکل به این زودی‌ها حل نمی‌شود. با فشار آوردن به صداوسیما چیزی حل نمی‌شود و فدراسیون است که باید استارت اولیه حل مشکل را بزند.»
امیدوار به جلسه هیأت دولت
انتظار می‌رود در جلسه هیأت دولت به موضوع حق پخش رسیدگی شود؛ به‌ویژه حالا که صراحتا پای مجلس هم وسط کشیده شده است. باید دید آیا اصولا فوتبال و پخش تلویزیونی آن جایی در این جلسه دارد؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد آیا اصولا راهکاری برای حل اختلاف و رضایت طرفین به وجود می‌آید یا همچنان در پس پاسکاری‌ها، همه سلب مسئولیت می‌کنند و مقصر این نابسامانی پنهان می‌ماند.


تعداد بازدید :  329