شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
برنامه جذب 8‌هزار کارجوی تهرانی در بازار کار آغاز شد
آموزش 6ماهه، تسهیلات 10میلیونی و تخصیص مکان به کارجویان

شهروند| تفاهمنامه همکاری مشترک میان بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای این استان برای ایجاد 8‌هزار فرصت شغلی به امضا رسید. این تفاهمنامه که براساس دستور ویژه وزیر کار منعقد شده در فاز نخست به شناسایی 4رشته درآمدزای صادراتی و ایجاد مشاغل پایدار در این رشته پرداخته است. براساس این طرح 8‌هزار کارجو در رشته‌های پرورش ماهی و پرندگان زینتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، بافت تابلوفرش و معرق آموزش‌دیده و به کار گرفته می‌شوند. حمیدرضا خانپور، مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان تهران در این زمینه به «شهروند» اعلام کرد: زمانی در کشور با بحران افراد بدون‌مدرک تحصیلی و دانش آکادمیک شغلی روبه‌رو بودیم اما این موضوع در حال حاضر برعکس شده و با بحران اشتغال در مورد دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان روبه‌رو شده‌ایم، بنابراین سازمان فنی‌وحرفه‌ای با دستور ویژه وزیر کار مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار، مبنای آموزش‌های خود را به رشته‌های بازارمحور و با قابلیت صادراتی قرار داد که در فاز اول، 4رشته درآمدزای صادراتی شناسایی شده و با همکاری بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران کارآموزان را مورد آموزش قرار داده و با حمایت‌های تسهیلاتی و بازاریابی که از آنها انجام می‌شود 8‌هزار کارجوی تهرانی صاحب شغل و درآمد می‌شوند.
او در ادامه با اشاره به جزییات حمایت‌های صورت گرفته از کارجویان توضیح داد: کارجویان پس از اعلام تقاضا، به مدت 6ماه مورد آموزش قرار می‌گیرند و با اعطای تسهیلات 10‌میلیون تومانی که براساس برآورد هزینه این مشاغل، تعیین‌شده است شروع به کار می‌کنند و بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران بازاریابی و صادرات محصولات تولید شده توسط این افراد را برعهده می‌گیرد. به‌عنوان مثال پرورش ماهیان زینتی یکی از رشته‌های درآمدزا در بازار جهانی و در عین‌ حال کم‌هزینه‌ای است که توسط سازمان فنی‌وحرفه‌ای شناسایی شده و هر کارآموزی پس از 6ماه آموزش می‌تواند فضایی حدود 20مترمربع را در اختیار بگیرد و با پرورش گونه‌های خاص از ماهیان زینتی به‌طور میانگین ماهانه یک‌میلیون تومان درآمد به‌دست آورد.
خانپور همچنین تأکید کرد: در حال حاضر سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور آموزش مهارتی بیش از 6‌هزار استاندارد شغلی را برعهده دارد که با رویکرد جدید این سازمان مبنی بر ایجاد مشاغل پایدار، شناسایی رشته‌های درآمدزای داخلی و صادراتی را در دستور کار خود قرار داده تا با حمایت تسهیلاتی از داوطلبان این مشاغل افراد به‌طور موثر جذب بازار کار شوند.


تعداد بازدید :  293