شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

واکنش تهران به اظهارات اردوغان
یک مقام عالیرتبه وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: متاسفانه دخالت ترکیه در امور داخلی سوریه و تأکید بر تعیین‌تکلیف مردم این کشور باعث طولانی‌شدن جنگ، آوارگی و تلفات انسانی زیاد در سوریه شده است. به گزارش ایرنا، این مقام وزارت خارجه ایران افزود:  اگر ترکیه به‌خاطر تمایلات جاه‌طلبانه و اختلافات احساسی مانع‌تراشی نکرده بود، اکنون موضوع سوریه حل شده بود. وی اظهار داشت:  ما معتقدیم اگر مسئولان ترک بر تغییر دولت قانونی سوریه و حمایت از تروریست‌ها تأکید نکرده بودند، این موضوع می‌توانست 3سال قبل حل شود و مردم بیگناه کشته نمی‌شدند. این مقام وزارت خارجه ادامه داد:  این واقعیتی است که امروز به‌رغم همه کارهای تبلیغاتی ترکیه بر همه نمایان شده و دیگر کسی این حرف‌ها را نمی‌پذیرد.

احمد شهید بار دیگر ایران را متهم کرد
گزارشگر ویژه سازمان ملل روز دوشنبه در نشستی در نیویورک بار دیگر ادعاهای خود در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران را تکرار کرد. به گزارش فارس، «احمد شهید» گزارشگر ویژه سازمان ملل روز دوشنبه طی نشستی در نیویورک بار دیگر به تکرار ادعاهای خود در مورد وضع داخلی ایران پرداخت و تهران را به نقض حقوق‌بشر متهم کرد.
 وی این هفته گزارش تازه‌ای را منتشر کرده که مانند دفعات گذشته مملو از اتهامات ثابت‌نشده علیه جمهوری اسلامی ایران است.  شهید در نشست دیروز که توسط گروه موسوم به دیده‌بان حقوق‌بشر برگزار شده بود، دولت ایران را به «عدم‌پایبندی به وعده‌های انتخاباتی» متهم کرد و مدعی شد ایران با وجود نمایش جنبه‌های مثبت در مذاکرات هسته‌ای، تمایلی به صحبت در مورد مسائل حقوق‌بشری ندارد. شهید در این نشست بار دیگر از ادامه اجرای مجازات اعدام که ایران اعلام کرده بخش اعظم آن مربوط به قاچاقچیان موادمخدر است، ابراز نگرانی کرد.  در هفته جاری آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی نیز از اجرای یک حکم قصاص در ایران ابراز نگرانی و آن را محکوم کرده بودند.  وی همچنین تصریح کرد: مشکل اساسی ایران با سازمان ملل، در مسأله گزارشگری موضوعی و انتخاب گزارشگر وی‍ژه است. این در حالی است که محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضائیه، معتقد است گزارشگر کنونی حتی در چارچوب استانداردهای سازمان ملل نیز عمل نمی‌کند و به همین جهت تهران مشکل جدی با وی دارد. دبیر کمیته ویژه حقوق‌بشر ایران تصریح کرد: گزارش‌نویسی باید براساس شیوه غربالگری صورت گیرد، به این معنی که در کنار اتهامات، باید پاسخ‌های ایران نیز در گزارش گنجانده شود، در حالی ‌که آقای شهید بدون توجه به این مسأله، تمامی ادعاها را ثابت شده پنداشته و در گزارش قید می‌کند.
 
تاکید لاوروف بر حضور ایران و عربستان در حل بحران سوریه
وزیر امورخارجه روسیه خارج کردن ایران و عربستان‌سعودی از مذاکرات سوریه را اشتباهی بزرگ خواند. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با استفان دمیتسورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه درباره مشارکت ایران و عربستان برای حل مسأله سوریه گفت:  این یک اشتباه بزرگ است که ایران و عربستان را از مذاکرات سوریه خارج کنیم.  براساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، لاوروف همچنین گفت:  لازم است که ابتدا از گذشته درس بگیریم و از حضور تمام نیروهای مخالف نه به صورت انتخابی در مذاکرات سوریه اطمینان یابیم.  

دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل با ظریف و کمال خرازی
یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل امروز با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار می‌کند. به گزارش ایسنا، معاون بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل 6 تا 8 آبان در سفری 3روزه به تهران می‌آید.  این دیپلمات سوئدی که در‌ سال 2006 وزیر خارجه این کشور بوده از ‌سال 2012 به‌عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل فعالیت کرده است.  او از‌ سال 1359 تا 1365 (1980-1986) بخشی از ماموریت سازمان ملل به‌عنوان واسطه در جنگ ایران و عراق بوده است.  الیاسون از‌ سال 1371-1367 (1992-1988) به‌عنوان نماینده دایم سوئد در سازمان ملل متحد بود اما وی همچنان نماینده شخصی دبیرکل وقت سازمان ملل در موضوع جنگ تحمیلی ایران و عراق بوده است.  دیدار با کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی از دیگر برنامه‌های معاون بان‌کی‌مون در تهران است.  

معاون وزیر خارجه آمریکا:  ایران از بازیگران بسیار مهم در منطقه است
معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور دیپلماسی عمومی از همکاری همه کشورها از جمله ایران برای مقابله با گروه داعش استقبال کرد.  به گزارش ایسنا، ریچارد استینگل در پایان دیدارش با نمایندگان ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در کویت در کنفرانس خبری گفت: ایران از بازیگران بسیار مهم در منطقه است و اگر منافع مشترکی در سرکوبی داعش وجود داشته باشد، ما از حضور همه طرف‌ها استقبال می‌کنیم.


تعداد بازدید :  271