شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
به‌دنبال اعلام ساخت یکهزار واحد مسکونی در قدس شرقی رخ داد
غرب علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی

شهروند | بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دو‌شنبه و در سخنانی در برابر اعضای کنست از پروژه ساخت یک‌هزار واحد مسکونی یهودی‌نشین در شرق بیت‌المقدس خبر داد. بنابر گفته مقامات اسراییلی این اقدام با هدف جلب رضایت متحدان ائتلاف این رژیم صورت گرفته‌ است و موجب تشدید اختلافات اسراییل و واشنگتن نخواهد شد. با این حال مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا مخالفت خود را با این اقدام اسراییل اعلام کردند و از مغایرت آن با طرح صلح پایدار خبر دادند.
به گزارش رویترز، «نفتالی بنت» رئیس حزب تندروی «بیت یهودی» اخیرا در اظهاراتی نتانیاهو را تهدید کرده بود که در صورت عدم‌موافقت با ایجاد 2‌هزار واحد مسکونی در کرانه باختری از دولت ائتلافی خارج خواهد شد. هرچند نتانیاهو با رد این پیشنهاد از احداث یک‌هزار واحد جدید در بیت‌المقدس خبر داد. براساس این طرح قرار است 400واحد در شهرک «هار هما» و 600 واحد دیگر در شهرک «رامات شلومو» احداث شود.
با این حال به گفته «پپه آلالو»، عضو کمیته مسکن‌ هار هما هیچ تعهد عمومی درخصوص ساخت این واحد‌ها صورت نگرفته و پروژه ساخت این واحد‌ها در کرانه باختری سرزمین‌های اشغالی طرح جدیدی نیست.
به‌دنبال این اظهارات، مقامات فلسطینی نیز زنگ خطر را به صدا در‌آوردند که با همراهی جوامع بین‌المللی مواجه شد. احداث این شهرک‌ها در حقیقت مانعی اساسی بر سر تشکیل دولت مستقل فلسطین در کرانه غربی و نوار غزه است.
«صائب عریقات»، عضو مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در این‌خصوص گفت: «ما اعلامیه اخیر اسراییل درخصوص گسترش شهرک‌سازی‌های غیر‌قانونی‌اش در داخل و اطراف شرق بیت‌المقدس، پایتخت کشور فلسطین را به‌شدت محکوم می‌کنیم.» عریقات در ادامه گفت: «این اعلامیه نشان‌دهنده مقاصد اسراییل برای ارتکاب جنایات تعریف شده بیشتری‌ است که براساس قوانین بین‌المللی مشمول مجازات است.»
«جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به این تصمیم تل‌آویو گفت: «موضع ما در این‌باره کاملا روشن است و فعالیت‌های مربوط به شهرک‌سازی را نامشروع می‌دانیم و با هرگونه اقدام یک‌جانبه که آینده بیت‌المقدس را خدشه‌دار سازد، مخالفیم.»  وی خاطرنشان کرد: «مسئولان اسراییل اعلام کرده‌اند از راه‌حل مبتنی بر ایجاد دو دولت حمایت می‌کنند اما چنین اقداماتی با تلاش‌های صلح در تضاد است.»
 جن ساکی با بیان این‌که روابط ما ثابت بوده و تزلزل‌ناپذیر است، گفت: «با این حال ما با اقدامات اسراییل به‌ویژه درباره مسأله شهرک‌سازی موافق نیستیم.»
اتحادیه اروپا نیز خواستار شفاف‌سازی برنامه اسراییل شد. سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «این اقدام بار دیگر تعهد اسراییل به راه‌حل مذاکره با فلسطین را به‌شدت زیرسوال می‌برد.» «مایا کوسیانچیک» در ادامه گفت: «ما این تصمیم اشتباه و نا‌بهنگام را محکوم می‌کنیم و خواهان بازگشت اسراییل از این تصمیم‌ هستیم.» او افزود: «ما تأکید می‌کنیم که توسعه روابط بین اتحادیه اروپا و اسراییل به تعامل در راه صلح پایدار براساس راه‌حل 2 کشور بستگی دارد.»
«یائیر لاپید»، وزیر اقتصاد رژیم اسراییل نیز با انتقاد از اظهارات نتانیاهو گفت: مسأله شهرک‌سازی نباید در این زمان برجسته شود، چرا که در شرایط كنوني روابط ما با آمریکا و دنیا در بحران به‌سر می‌برد. او خطاب به خبرنگاران گفت: «بحران با دنیا نباید از این بدتر شود».
یهودیان جنبش ضد‌شهرک‌سازی نیز معتقدند تصمیم نتانیاهو درخصوص ساخت‌و‌ساز در‌ هار هما و رامات شلومو به تنش‌ها در شرق بیت‌المقدس دامن می‌زند که این روز‌ها صحنه درگیری معترضان فلسطینی و نیرو‌های اسراییلی است.
نتانیاهو که روابطش با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از مدت‌ها پیش تیره‌و‌تار است در ماه گذشته نیز با انتقادات شدیدی از سوی کاخ سفید مواجه شده‌ بود. انتقادات از نتانیاهو پس از نقل مکان ده‌ها خانواده یهودی به خانه‌هایی در شرق بیت‌المقدس شدت گرفت. در این منطقه اشغالی در حدود 500 خانواده اسراییلی سکونت دارند.
در حدود 500‌هزار اسراییلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس سکونت دارند و این در حالی‌است که جمعیت مردم فلسطین بیش از 2‌میلیون و 400‌هزار تن است. دادگاه‌های جهانی ساخت‌و‌ساز اسرائیلی‌ها در این مناطق را غیرقانونی می‌دانند.
«نبیل ابو ردینه»، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از نشست امروز شورای امنیت درخصوص تجاوز‌های رژیم صهیونیستی در قدس و ساخت شهرک‌های یهودی نشین خبر داد. محمود عباس، در روز گذشته خواهان برگزاری نشست فوری و فوق‌العاده شورای امنیت جهت بررسی اقدامات غیرقانونی و هتک‌حرمت‌ها و تجاوزات صهیونیست‌ها در قدس و مسجد الاقصی شده ‌بود.
آمریکا نیز همچون گذشته ضمن انتقاد و مخالفت کلامی با تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت یکهزار واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس، تأکید کرد که روابط قوی خود با این رژیم را ادامه می‌دهد.


تعداد بازدید :  293