شهروند| بالاخره بعد از مدتها کشوقوس و تأخیر در تصمیمگیری سرنوشت فیلم اولیهای سینما وارد مجرایی شد که از همان ابتدا به نظر میرسید منطقیترین و عاقلانهترین کار باشد؛ که این مجرا چیزی نیست جز تصمیمگیری توسط تهیهکنندگان- که از همان ابتدا نیز چیزی جز این نبود و هر کارگردان مجوزگرفتهای از طرف کانون کارگردانان که نمیتوانست تهیهکنندهای را مجاب کند، نمیتوانست از مجوزش در زمان مقرر بهره ببرد. با این حال، به نحو شگفتانگیزی این مقررات جدید که به تازگی ابلاغ شده، با انتقادهایی مواجه شده است. در پاسخ به این انتقادهاست که معاون نظارت سازمان سینمایی درباره سپردن تصمیمگیری فیلمهای اول به دست تهیهکنندگان میگوید؛ این قاعده جدید در راستای تقویت صنفهای سینمایی است و صلاحیت ورود به سینما برعهده دولت نیست. اشاره او به روندی است که تا مدتها جاری بود که در آن روند مجوز ورود را کانون کارگردانان میداد و حالا البته میگوید که شورایعالی تهیهکنندگان مسئول شده است.ابراهیم داروغهزاده درباره روند ساخت فیلمهای اول گفته: ما قبلا روالی را در شورای پروانه ساخت داشتیم، به این شکل که هرکسی میخواست بهعنوان کارگردان فیلم اول پروانه ساخت بگیرد و فیلم بسازد، باید ابتدا به شورای پروانه ساخت درخواست میداد و این شورا صلاحیت وی را برای کارگردانی فیلم اول سینمایی بررسی میکرد و معلوم میشد آیا او توانایی کارگردانی در سینما را دارد یا خیر. این توانایی نیز براساس نمونهکارهای ارایهشده، رزومه و سابقه فرد تعیین میشد. در شورای پروانه ساخت هر سهماه یکبار تمامی پروندهها بررسی میشد و حدود ١٠نفر صلاحیت کارگردانی میگرفتند. بعد از آنکه فرد مجوز کارگردانی میگرفت، باید برای خود تهیهکنندهای انتخاب میکرد و فیلمنامهای نیز ارایه میکرد.او در ادامه به نقش کانون کارگردانان برای تعیین صلاحیت کارگردانان فیلم اولی در سالهای قبل اشاره کرده است: «ما مکاتبهای با کانون کارگردانان و خانه سینما انجام و پیشنهاد دادیم مجوز تعیین صلاحیت کارگردانهای اول توسط کانون کارگردانان تعیین و صادر شود، همانگونه که در سالهای نهچندان دور صلاحیت کارگردانهای اول توسط کانون تعیین میشد. کانون کارگردانان اعلام کرده؛ شرایط سینما با سالهای گذشته متفاوت شده و نوع فیلمسازی نیز با توجه به گسترش فناوری تغییر کرده و همهگیر شده است، به این معنا که فیلمسازی آسان و بسیار میسر شده؛ لذا نمیتوان مانند شرایط قبل درباره صلاحیت فیلمسازی افراد اعلامنظر کرد. کانون کارگردانان پیشنهاد کرد؛ به سمت ارتقای جایگاه تهیهکنندگان سینما حرکت کنیم، یعنی اگر تهیهکنندهای صلاحیت تهیه فیلم را دارد و شورایعالی تهیهکنندگان نیز این صلاحیت را تأیید میکند، تمام مسئولیتهای ساخت فیلم به تهیهکننده واگذار شود.در سالهایی که کانون کارگردانان صلاحیت متقاضیان کارگردانی فیلم اول را تأیید میکرد، گاهی به سنگاندازی در مسیر ورود نیروهای جدید متهم میشد و بعد از مدتی از این کار انصراف داد. به نظر میرسد صنف کارگردانان سینما همچنان برای ایفای نقش در این زمینه بیمیل است و ماجرا را به صنف تهیهکنندگان ارجاع داده است.
معاون نظارت سازمان سینمایی با اشاره به اینکه دولت قصد دارد کارها را به صنوف بسپارد، میگوید: یکی از اصلیترین کارها در سینما تشخیص صلاحیت افراد برای فیلمسازی است که خود صنف باید انجام بدهد و طبیعی است تا فیلمی تهیهکننده نداشته باشد، امکان ساخت ندارد. پیش از این نیز روش همینگونه بود یعنی اگر فردی صلاحیت کارگردانی از وزارت ارشاد میگرفت، باید تازه به دنبال تهیهکننده و فیلمنامه میرفت و ما با این تصمیم جدید یک مرحله اداری را حذف و اعلام کردیم هر فردی که توسط یک تهیهکننده حرفهای بهعنوان کارگردان معرفی شود، ما او را میپذیریم و طبیعی است مسئولیت همه اتفاقات برعهده تهیهکننده خواهد بود.