شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
اژدهای زرد؛ بهانه تازه فولادی‌ها برای انحصار در بازار داخل
انجمن فولاد ایران: دمپینگ چین، واردات فولاد با ارز آزاد را هم به صرفه کرد

شهروند| روز گذشته انجمن فولاد ایران میزبان خبرنگاران بود و اعضای این انجمن در حضور خبرنگاران به تشریح وضع صنعت فولاد کشور پرداختند. صنعتی که زنگ خطر بازگشت اژدهای زرد (چین) به بازار را در گوش خود می‌شنود و برای مقابله با این رویه و اعمال فشار بر دولت و مجلس دست به دامان رسانه‌ها شده است. در این نشست خبری بهرام سبحانی رئیس هیأت‌مدیره انجمن فولاد ایران در ابتدا با اشاره به آمار تولید 6ماهه فولاد کشور، از تولید بیش از 8‌میلیارد و 300هزار تن فولاد خام یاد کرد و در اظهارنظری جالب (با افعال تخمینی) اعلام کرد که به احتمال بسیار زیاد، این رقم بالاترین میزان تولید در بین کشورهای جهان طی 6ماهه اخیر خواهد بود. به گفته او این میزان تولید باعث شده تا نسبت به‌ سال گذشته، رشد هفت‌درصدی در تولید فولاد ثبت شود و تولید به سطح مطلوبی برسد که جوابگوی نیاز‌های داخلی باشد.
این گفته‌های او برای این بود که اعلام کند در این شرایط، زمزمه‌هایی درخصوص واردات به گوش می‌رسد و باید مقابل آن ایستاد؛ چرا که به باور او، دمپینگ چین در بازار فولاد، واردات فولاد چینی با ارز 3‌هزارتومانی را هم برای ایران سودده کرده است که این خطری برای تولید فولاد در ایران شده است.
این گفته‌ها در شرایطی بود که بازار عرضه و تقاضا همیشه براساس قیمت رقابتی به کیفیت یکسان رتبه می‌دهد و مشتریان ایرانی هم خواهان رقابت تولید داخل با خارج هستند؛ اگر شرایط رقابتی باشد و چینی‌ها با برنامه‌ریزی قصد نابود کردن بازار داخلی را نداشته باشند. سبحانی در تشریح این موضوع، بدون اشاره به چرایی بالا بودن هزینه تولید در داخل، خواسته‌اش برای کنترل واردات از چین را مطرح کرد و گفت: با ورود چین، قیمت سنگ‌آهن مجددا افت کرده است زیرا چین با اعمال دمپینگ در صادرات حضور خود را در بازار فولاد جهان مجدد اعلام کرد. وی ادامه داد: همین موضوع باعث شد تا سایر کشورها در مقابل واردات از خود محافظت کنند و ایران هم در صورتی که دولتمردان از تولید داخل حمایت کنند با بحران مواجه نمی‌شود؛ اما نبود حمایت‌های دولتی و انجام واردات صنعت فولاد را با خطر مواجه می‌سازد. در این درحالی است که کشورهای دیگر مانند ترکیه نیز برای جلوگیری از آسیب تولیدکنندگان فولاد این کشور از دامپینگ چینی‌ها، نسبت به اعمال تعرفه 30 تا 40‌درصدی با هدف حمایت از تولید داخلی اقدام کرده‌اند. وی تأکید کرد: در این شرایط واردات فولاد از چین حتی با ارز آزاد نیز صرفه دارد و این نگرانی می‌رود که در این شرایط که وضع تولید کشور بسیار مناسب شده باز هم واردات غیرمنطقی به تولید لطمه وارد کند. این موضوع در وهله اول حمایت وزارت صنعت از تولید داخل و در مرحله بعد ممنوعیت واردات را می‌طلبد.
به گفته سبحانی درحال حاضر بخشی از ورق‌های تخت درحد نیاز داخل تولید نمی‌شود و انجمن برای تعادل بیشتر درخواست واردات ورق‌های نورد گرم زیر سه میلیمتر و ورق‌های خاص خودرو کرده است.
جاذبه تولید نداریم
رئیس هیأت‌مدیره انجمن فولاد خاطرنشان کرد: درحالی‌که در آستانه خروج از رکود هستیم اما جاذبه‌ای برای تولید در کشور وجود ندارد اما باید شرایط به گونه‌ای تغییر کند تا تولیدکنندگان برای صادرات ترغیب شوند.
وی با اشاره به ایجاد توازن در زنجیره تولید و مواد و انرژی مورد نیاز گفت: از‌ سال 92 تاکنون برق 25درصد، گاز 80درصد و حقوق و دستمزدها نیز رو به رشد بوده این درحالی است که قیمت محصولات نهایی افزایش نداشته و کاهش قیمت را نیز تجربه کرده‌ایم. سبحانی تصریح کرد: این موازنه علیه تولید و فولاد است. در این شرایط انتظار می‌رود تا دولت با تصمیم‌گیری درست شرایط را برای تولیدکنندگان تسهیل کند. وی همچنین با اشاره به نرخ سنگ‌آهن گفت: درحالی‌که قیمت سنگ‌آهن به شدت درحال سقوط است امروز می‌بینیم که قیمت‌ها از بازار جهانی هم بالاتر رفته. این درحالی است که مزیت نسبی ایران  روی سنگ‌آهن ارزان بوده است.
رشد صادرات فولاد در شرایط دمپینگ؟
این گفته‌ها درحالی بود که در ادامه بحث، رسول خلیفه سلطان دبیرانجمن فولاد که در این نشست حضور داشت به نکاتی اشاره کرد که ناقض خبر دمپینگ چینی‌ها بود.
وی فارغ از بحث سبحانی که چین را درحال دمپینگ دانسته بود، ادامه داد: موضوع صادرات از سوی واحدهای بزرگ تولیدکننده ازجمله فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان به شدت پیگیری می‌شود و پیش‌بینی بر این است که امسال نسبت به‌ سال 92 رشد خوبی در صادرات داشته باشیم به نحوی که پیش‌بینی می‌شود صادرات فولاد کشور حداقل تا 2سال آینده 50‌درصد رشد کند.
او توضیح نداد که چگونه با وجود دمپینگ چین ایران می‌تواند صادرات بیشتر بکند. او درباره بالاترین رشد تولید فولاد طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: بیشترین رشد امروز اتفاق افتاده اما در مقابل این رشد رکود تورمی نیز در کل اقتصاد وجود دارد. بخش فولاد هم دچار رکود مضاعفی است چراکه فولادی‌ها به سمت جایگزینی واردات پیش رفته‌اند.
رسیدن به 55‌میلیون تن ممکن نیست
سبحانی در بخش دیگر صحبت‌هایش، رسیدن به رقم تولید 55‌میلیون تن در افق چشم‌انداز 1404 را بسیار دور از ذهن دانست و اظهار داشت: به نظر می‌رسد تولید 55‌میلیون تن فولاد در پی‌این سند چشم‌انداز امکان‌پذیر نباشد. این رقم تولید نیاز به 200‌میلیون تن جابه‌جایی کالا دارد و با توجه به جاده‌های کشور می‌توان گفت رسیدن به این رقم امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این برای رسیدن به این رقم نیاز به معادن بیشتر و امکان استخراج بیشتر از معادن خود داریم که این موضوع نیز عملی نیست همچنین خود رقم 55‌میلیون تن در همان زمان اعلام و تصویب دور از ذهن بود و پیش‌بینی می‌شد که رسیدن به آن ممکن نباشد.
کاهش 74‌درصدی واردات فولاد خام
سبحانی همچنین درخصوص آمار واردات فولاد یادآور شد: در این مدت میزان واردات فولاد یک‌میلیون و 762‌هزار تن بوده که نسبت به شش‌ماهه نخست ‌سال 92 حدود 33درصد رشد داشته است. همچنین در شش‌ماهه نخست‌ سال 93 حدود یک‌میلیون و 117‌هزار تن صادرات فولاد انجام شده که رشد 40درصدی را به همراه داشته است همچنین مصرف فولاد در این مدت 9‌میلیون و 283‌هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در‌سال گذشته 4‌درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: همچنین در بخش واردات فولاد خام در این مدت با 74‌درصد کاهش مواجه شدیم و شمش تولید داخل جایگزین شمش‌های وارداتی شد و صادرات فولاد خام نیز به 477‌هزار تن و مصرف ظاهری آن به هشت‌میلیون و 13‌هزار تن رسید که سه‌درصد کاهش را به همراه داشت.


تعداد بازدید :  233