شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
روز پرحاشیه و پرتنش شورای شهر تهران
پرونده بوستان مادر باز هم مختومه نشد
محمدحقانی: از توضیحات قالیباف قانع نشدم، طرح سوال می‌کنم

|  شيده لالمي| پرونده زمین معروف به بوستان مادر در منطقه 5 شهرداری تهران، جلسه دیروز شورای شهر را به فضایی برای طرح «بگم بگم» این بار از نوع شهری‌اش تبدیل کرد.  از سویی مدیر سازمان پارک‌ها یکی از اعضای شورا را تهدید به افشاگری و گفتن حقایق کرد و از سوی دیگر حقانی، عضو شورا که ماه‌ها پیگیر پرونده ساخت‌وساز در بوستان مادر بود در طرح دفاعیاتش تنها ماند. در چنین فضایی درحالی‌که انتظار می‌رفت توضیحات قالیباف و شهردار منطقه 5 نقطه پایانی بر این پرونده جنجالی باشد رئيس كميته محيط‌زيست و باغات در پایان جلسه اعلام کرد موضوع ساخت‌وساز در بوستان مادر را در قالب سوال از شهردار به هیأت‌رئیسه شورا می‌فرستد.
محمدباقر قالیباف و پژمان پشمچی‌زاده شهردار منطقه 5 تهران دیروز به شورا آمده بودند تا چند ماه پس از آغاز نخستین چالش‌ها درباره زمین بوستان مادر در منطقه 5 به اعضای شورا گزارش بدهند.  زمینی که ساخت و ساز یکی از نهادها در آن در ماه‌های گذشته جنجال‌های زیادی به پا کرده بود و اعضای شورا ازجمله حقانی و سالاری پیشتر گفته بودند که ساخت و سازهای گسترده در این زمین تنها با صدور یک پیش‌پروانه ممکن شده و تخلفات زیادی درباره آن وجود دارد.  زمین مورد مناقشه، زمینی 7هکتاری در کنار مجموعه ساختمان‌های فرهنگیان در بلوار آیت‌الله کاشانی است که پیشتر کاربری فضای سبز داشته و به گفته بعضی از اعضای شورا و مشخصا محمد حقانی، شهرداری تهران کاربری آن را به‌طور غیرقانونی و بدون مصوبه کمیسیون ماده 5 تغییر داده و بعد هم این زمین را به یکی از نهادها فروخته تا در آن ساختمان‌سازی‌ کنند درحالی‌که باید این زمین را به فضای سبزی برای مردم تبدیل می‌کرده است. حالا قرار است در این 7 هکتار زمین، 8 برج 17طبقه بسازند. شهردار تهران در جلسات اخیر شورا بارها به دلیل ادامه ساخت و سازها در بوستان مادر تذکر گرفته است، به‌ویژه آن‌که رئیس‌جمهوری و نیز شورایعالی شهرسازی و معماری هم خواستار توقف ساخت‌وساز در این زمین شدند. دو هفته پیش تعدادی از نمایندگان مجلس هم به ساخت‌وسازها در این زمین واکنش نشان دادند و هفته گذشته هم قوه قضائیه به این پرونده وارد شده و اعضای شورا و نماینده شهرداری را برای ادای توضیحات احضار کرده است.  در ادامه این جنجال‌ها و پس از ماه‌ها سکوت دیروز اما نه محمدباقر قالیباف و نه شهردار منطقه 5 هیچ‌کدام نپذیرفتند که در تغییر کاربری این زمین تخلفی صورت گرفته است. آنها گزارشی دادند و گفتند که بر مواضعشان استوارند اما این طرح گزارش حاشیه‌های زیادی داشت و شورا جلسه‌ای سنگین و پرحاشیه را پشت‌سر گذاشت.  
شهردار منطقه 5:  قطع درختان
 به دهه 70 برمی‌گردد
پشمچی‌زاده، شهردار منطقه پنج دیروز در گزارشی که آن را در قالب پاورپوینت آماده کرده بود با حوصله و به آهستگی فرآیند تغییر کاربری این زمین را تشریح کرد و در میان حرف‌هایش به موضوع قطع درختان این زمین هم پرداخت. او با نشان دادن تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که در این زمین از یک دهه پیش تاکنون هیچ درختی وجود نداشته و درختان این زمین که در گذشته تاریخی‌اش یعنی در حدود سه دهه پیش بخشی از باغ‌های معروف به منطقه حسن‌آباد بوده در دهه دوم انقلاب یعنی در سال‌های مدیریت غلامحسین کرباسچی که شهردار تهران بوده، قطع شده است. او در نهایت در گزارشش به شورا اعلام کرد فرآیند تغییر کاربری این زمین به این دلیل انجام شده که شهرداری در منطقه 5 اراضی دیگری را به پارک و فضای سبز تبدیل کرده و سرانه فضای سبز در این منطقه 28. 7 متر است درحالی‌که استانداردها سرانه فضای سبز برای افراد یک منطقه را 10 متر اعلام کرده است. به گفته شهردار منطقه پنج در فرآیند تدقیق طرح تفصیلی با مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری در‌سال 92 تغییر کاربری این زمین قانونا انجام شده است. صحبت‌های شهردار منطقه پنج به‌ویژه بخشی که به قطع درختان در دهه 70 بازمی‌گشت مشخصا مسئولیت قطع 488 درخت را به زمانی برمی‌گرداند که محمد حقانی، رئیس کمیته باغات شورا معاون خدمات شهری شهرداری تهران بود و رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز وقت یعنی علی‌محمد مختاری زیرمجموعه او فعالیت می‌کرد. حقانی که قالیباف و همراهانش درواقع برای پاسخ به تذکرات او به شورا آمده بودند اما در واکنش به حرف‌های شهردار منطقه 5 اتهام قطع 488 درخت در زمان مدیریتش در شهرداری تهران را نپذیرفت و گفت ممکن است برای ساختمان‌سازی در پلاک‌های مجاور این زمین درختی قطع شده باشد اما در زمین موسوم به بوستان مادر در زمان حضور او در شهرداری تهران درختی قطع نشده است. از سوی دیگر هم محمدباقر قالیباف پشت تریبون شورا گفت که در این زمین در دو دهه گذشته اصلا درختی وجود نداشته که قرار باشد قطع شود و در پایان حرف‌هایش هم این جمله را اضافه کرد که درباره این پرونده به هر نهاد نظارتی چه شورا، چه مجلس و چه قوه قضائیه پاسخ می‌دهد.  شهردار منطقه 5 و همچنین شهردار تهران هر دو اساسا منکر این شدند که قرار بوده در زمین موسوم به پارک مادر، پارکی ساخته شود. قالیباف گفت در این زمینه هیچ طرحی نداشتیم و شهردار منطقه هم گفت که برای ساخت بوستان مادر در این‌جا هیچ اعتباری در هیچ بندی از بودجه در هیچ سالی اختصاص نیافته بود.
حقانی:  مصر جای دیدنی‌تری است!
در ادامه جلسه دیروز محمد حقانی با بیان این‌که تمام توضیحات شهرداری را من برای سومین بار است که می‌شنوم، تصریح کرد:  سوال من موضوع دیگری است و پاسخ شهرداری بحثی دیگر.  حکایت آن دانش‌آموزی شده که جغرافیای کشور مصر را به خوبی یاد گرفته بود و هنگامی که در جلسه امتحان درخصوص کشور پاکستان از او سوال کردند، نوشت پاکستان کشور بزرگی است، اما کشور مصر جای دیدنی‌تری است. مطلبی که من مطرح کردم چیز دیگری است.  او ادامه داد: تمام دانشجویان دانشگاه معماری می‌دانند شهر را نباید برای کسب درآمد تعریف کرد، اما متاسفانه درحال حاضر درآمدهای شهرداری بیشتر از ساخت‌وسازها و بارگذاری‌های خارج از سند تأمین می‌شوند.  حقانی با اشاره به سخنان شهردار منطقه 5 مبنی بر این‌که هرگز قرار نبود در این زمین بوستانی ساخته شود، گفت: این نوع سخنان مانند این می‌ماند که من در مقابل دکتر شیبانی از تاریخ شورایعالی انقلاب فرهنگی بگویم. ایشان در تمام جلسات این شورا حضور داشتند. من 47‌سال است که در مدیریت شهری حضور دارم. اگر می‌گویید قطع درخت انجام شده، در کدام پلاک. در پلاکی که قرار بوده بوستان مادر احداث شود، هیچ درختی قطع نشده است، مستند بیاورید که چگونه این درختان از بین رفتند. درحال حاضر قاضی دادگستری نمی‌تواند حکم قطع درخت بدهد، چطور ما به‌عنوان مدیر شهری می‌توانستیم دستور به قطع درخت بدهیم. رئیس کمیته محیط‌زیست شورا گفت: من فرد سیاسی نیستم و تمام تذکرات من فنی است. باید مشخص شود چطور زمینی در طرح جامع پهنه فضای سبز بوده، اما در طرح تفصیلی تغییر پهنه داده و به پهنه S تبدیل شده است. براساس کدام صورت‌جلسه یک کمیسیون ماده 5 چنین اتفاقی افتاده است؟ چرا شهرداری به درخواست شورایعالی شهرسازی و کمیسیون اصل 90 ایراد گرفته است؟حقانی همچنین درخواست کرد این موضوع در کمیسیون نظارت شورا مطرح شود تا 20 سوال و ابهامی که درخصوص این پرونده دارد، رفع ابهام شود. او در پایان حرف‌هایش گفت: این نکته را فراموش نکنید براساس کلام خدا کتمان حق و حقیقت بدتر از زنا است.
کاری نکنید واقعیت‌ها را بگویم!
شورای شهر تهران دیروز در فرآیند بررسی پرونده زمین بوستان مادر اما روز پرتنش و جلسه بسیار سنگینی را پشت سر گذاشت.  به‌ویژه آن‌که در میانه جلسه پس از صحبت‌های شهردار منطقه 5، علی‌محمد مختاری رئیس سازمان پارک و فضای سبز پشت تریبون شورا رفت و حقانی را تهدید به افشاگری کرد. او درحالی‌که کاغذهایی را بالای سرش برده بود و صدایش از هیجان می‌لرزید و درحالی‌که فریاد می‌کشید که من به هیچ جریانی وابسته نیستم، خطاب به حقانی گفت: «آقای حقانی کاری نکنید که واقعیت‌ها را بگویم!» مختاری که خودش زمانی به‌عنوان مدیر سازمان پارک‌ها زیر دست حقانی کار می‌کرد، چشم در چشمان رئیس اسبقش دوخت و او را با «بگم بگم»گفتن‌هایش تهدید کرد.  مختاری در ادامه حرف‌های دیگری هم زد: «مردم باید مسائل را بدانند چرا که هیچ ترس و واهمه‌ای از بیان حقایق ندارم و از هیچ گروه و دسته‌ای نیستم. آن زمان من درکمیسیون ماده 7 بودم و دبیر کمیسیون ماده 5 اعلام کرد که درخت‌ها جمع‌آوری شوند اما تلفنی به آنها گفتم خیلی بیجا می‌کنید که درختان را جمع‌آوری کنید.» صدای فریادها و جمله‌های مقطع مختاری درصحن علنی شورا و تهدیدهایش دست آخر آن‌قدر بالا گرفت که بعضی از اعضا خطاب به چمران اعتراض کردند که «این چه وضع اداره کردن جلسه است؟» و چمران هم درنهایت از مختاری خواست حرف‌هایش را تمام کند. مختاری که با نامه‌هایش پایین رفت و روی صندلی‌اش نشست، ماجرای افشاگری و رونمایی از نامه‌ها از سوی دیگر جلسه شروع شد، این بار پرویز سروری نامه‌هایی برای رونمایی داشت. او از نامه‌هايي گفت كه با امضاي حناچي معاون وزير مسكن و شهرسازي براي تغيير كاربري و قطع درختان باغات صادر شده است.  حقانی که دیروز از هر سو آماج تهدید و مخاطب حرف‌های کنایه‌آمیز دیگران قرار گرفته بود و اساسا قرار بود این جلسه پاسخی به تذکرات او باشد اما در پایان جلسه پس از این‌که شهردار تهران و شهردار منطقه و همچنین رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز حرف‌هایشان را زدند تنها 3 دقیقه فرصت یافت تا نظرش را بگوید.  این سه دقیقه البته چند دقیقه هم بیشتر شد اما هیأت‌رئیسه شورا درنهایت به حقانی فرصت نداد تا حرف‌هایش را بزند و چمران در شرایطی جلسه را تمام کرد که حقانی دستش را بالا نگه داشته بود تا وقت بگیرد و حرف بزند. پس از پایان جلسه شورا، حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا در جمع خبرنگاران گفت که از توضیحات شهردار تهران قانع نشده و موضوع ساخت‌وساز در زمین بوستان مادر را این بار در قالب سوال از شهردار به هیأت‌رئیسه ارایه می‌کند. او به خبرنگاران گفت: قرار نبود این موضوع در جلسه علنی شورا مطرح شود و همه حقایق این پرونده گفته نشده است. حقانی تأکید کرد که تغییر کاربری این زمین 7هکتاری مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری وقت را ندارد و شهرداری تهران بدون دریافت چنین مجوزی تغییر کاربری این زمین از فضای سبز به مسکونی و تجاری را صادر کرده است. در شرایطی که حقانی تلاش می‌کرد صدایش را به گوش دیگران برساند شورا و حتی همراهان اصلاح‌طلب او  در برابر هجوم تخریب‌ها و تندگويي‌ها، تماشاچیان ساکتی بودند.


تعداد بازدید :  277