شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
اقدامات ايمني در زمان وقوع زلزله

   وقوع زلزله سبب ايجاد وحشت و ترس و عدم تصميم‌گيري مناسب مي‌شود. خونسرد باشيد و با تفكر صحيح بهترين اقدام را انجام دهيد.
   در هنگام زمين‌لرزه فورا در مكان امني پناه بگيريد، به كمك دست‌ها از سر و گردن خود محافظت کنید، يا با رعايت ايمني به سرعت از منزل خارج شويد.
   اگر در داخل منزل مانده‌ايد، تا توقف كامل لرزش‌ها در جاي مناسب قرار گرفته و سر و گردن خود را با كمك دست‌ها و بازوان بپوشانيد.
   اگر در داخل ساختمان هستيد، در امن‌ترين نقاط ساختمان به دور از پنجره‌ها، كمد و وسايل شكننده كه احتمال سقوط دارند، پناه بگيرید.
   اگر هنگام وقوع زلزله در راه‌پله‌ها هستيد، در اولين پاگرد در نقطه امني پناه بگيريد و با كمك دستان يا هر وسيله (كيف، كتاب و...) از سر و گردن خود محافظت کنید.
   هنگام زلزله اگر در اماكن عمومي و پرتجمع هستيد براي حفظ ايمني خود از هجوم بردن به سمت در‌ها و پله‌هاي خروجي اجتناب کنید.
   در ساختمان‌هاي بزرگ و مكان‌هاي عمومي با شروع زلزله ازدحام و هجوم جمعيت به سمت در‌هاي خروج ممكن است سبب خطرات و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري براي شما شود، در مكان امني دور از قفسه‌ها، ستون‌ها   و ويترين‌هاي شيشه‌اي پناه بگيريد.
   اگر هنگام زلزله در رختخواب هستيد، تا توقف كامل لرزش‌ها همان جا بمانيد و براي محافظت از خود يك بالش روي سر خود نگه داريد.
   در فضاهای باز، براي حفظ ايمني خود از كوچه‌های باریک، ساختمان‌ها، درختان، ویترین شیشه‌ای مغازه‌ها و وسایلی كه احتمال سقوط دارند، دور شويد.
   درگاه‌هايي كه قابليت تحمل بار زياد داشته باشند جاي مناسبي براي پناهگاه هستند.
   براي حفظ ايمني از ساختمان‌های بلند سنگ و شیشه‌نما، پل‌های روگذر، سیم‌های فشار قوی و تیرهای چراغ برق دور شويد.
   رعايت فاصله و فضاي مناسب (به شكل مثلث حيات) در فضاي كنار وسايل بزرگ منزل مانند كمد، مبل، تخت و... مي‌تواند براي پناهگيري ايمن و مطمئن باشد.
   اگر در هنگام زلزله در وسيله نقليه هستيد، در يك مكان امن خودرو را متوقف كنيد، تا پايان كامل لرزش‌ها در داخل خودرو بمانيد.

 


تعداد بازدید :  224