شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
مسئولان داوطلب، داوطلبان مسئول
داوطلبیِ مسئولان ضرورت است
مدیر داوطلب، پیوند عمیق‌تری با درد مردم نیازمند خواهد داشت

سعید درویشی| در یک ماه گذشته تعدادی از استانداران عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر شدند. آخرین عضویت نیز مربوط به استاندار اردبیل بود که دوشنبه در مراسم تجلیل از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان، داوطلب هلال‌احمر شد. استانداران مازندران و گلستان هم جزو استاندارانی بودند که پیش از او به صف داوطلبان هلال‌احمر پیوسته بودند. عضویت استانداران در جمعیت عام‌المنفعه هلال‌احمر که همیشه با دیدگاه اجتماعی و بشردوستانه به مسائل جامعه ورود می‌کند اتفاقی مبارک و خوب به حساب می‌آید. مسلم است که شخصیتی مانند استاندار به دلیل مشغله زیاد نمی‌تواند در برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر و بالاخص سازمان داوطلبان حضور فعالانه داشته باشد اما در جایگاه مهم خود قطعا می‌تواند بسترهای بسیار مناسبی را برای برنامه‌های هلال‌احمر در سطح استان فراهم آورد و موانع را از سر راه بردارد. راه‌اندازی پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای و پایگاه‌های امداد هوایی در استان‌ها یکی از موضوعات مهم برای جمعیت هلال‌احمر است که اگر با کمک استانداری‌ها و فرمانداری‌ها زمین پایگاه و مقدمات کار فراهم ‌شود جمعیت هلال‌احمر به نوبه خود با تهیه تجهیزات امدادی، استقرار امدادگران، نجاتگران و... با کیفیت شایسته به وظیفه امدادی خود عمل می‌کند. به این شکل، بخشی از نگرانی مسئولان استانی در تأمین سلامت مردم استان حل می‌شود زیرا استانی که پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای و هوایی دارد خیال آسوده‌تری در زمان حوادث کوچک و بزرگ دارد و چه بهتر از این‌که با همکاری متقابل مسئولان ذیربط سلامت جان انسان‌ها در امنیت باشد.
نمونه‌ای دیگر از مسئولان که لباس داوطلبی را می‌پوشند نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند. الحق‌و‌الانصاف نمایندگان دیدگاه و نظر مثبتی نسبت به فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر دارند و در بحث قانونگذاری و بودجه سالانه کل کشور نظر مساعد خود را به هلال‌احمر نشان داده‌اند. حدود 40 نفر از نمایندگان مردم داوطلب جمعیت هلال‌احمر هستند و توجه به هلال‌احمر آن‌قدر در صندلی‌های بهارستان موج می‌زند که در بهار امسال پس از وقفه‌ای دوباره فراکسیون هلال‌احمر و امدادونجات در مجلس تشکیل شد.
مسئول داوطلب دردهای جامعه را در لایه‌های پایین‌تر احساس خواهد کرد. خواه ناخواه در ارتباط با شبکه داوطلبی درک می‌کند که خیرین و نیکوکاران داوطلب می‌توانند ولو غیرمستقیم یار و مدد او در حل مشکلات اجتماعی باشند. البته هنوز مدیران زیادی هستند که می‌توانند لباس داوطلبی بپوشند. مدیر داوطلب پیوند عمیق‌تری با درد مردم نیازمند خواهد داشت. مردمی که در زمان نیاز مسئولان همواره در صحنه کمک حاضر هستند و گاهی نیز به اقتضای زمانه به مسئولان خود احتیاج دارند.


تعداد بازدید :  271