شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
د‌یار

 بیماران سرطان سینه خراسان‌شمالی قربانی نبود دستگاه رادیوتراپی
رئـیس انـجـمن بیـماران سرطـانـی خراسان‌شمالی گفت: بیماران سرطان سینه این استان قربانی نبود دستگاه رادیوتراپی هستند. سیدحمید حریری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نبود این دستگاه در این استان موجب شده تا این بیماران برای امر رادیوتراپی به مشهد مراجعه کنند.
وی با اشاره به این‌که وضع اقتصادی بسیاری از این بیماران مناسب نیست، ادامه داد: بسیاری از بیماران بعد از شیمی‌درمانی که باید برای رادیوتراپی به مشهد مراجعه کنند، توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند و درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند.
حریری با بیان این‌که هم‌اکنون این دستگاه خریداری شده اما هنوز نصب شده است، اظهارکرد: مسئولان توجه جدی برای ساخت بونکر و نصب آن داشته باشند.
وی بیان کرد: از 750بیمار مبتلا به سرطان در این انجمن، 162نفر به سرطان‌سینه مبتلا هستند.
به گفته این مسئول، تعداد بیماران خانم در این انجمن 400 نفر است.

«تیلاپیا» ماهیان بومی را از بین می‌برد
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: ماهی تیلاپیای موجود در آب‌های استان‌ گونه مهاجمی است که از طریق آب‌های مشترک با عراق، وارد کشور شده است.
سیدرحیم مغینمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این‌مهاجم یک گونه وحشی به شمار می‌رود که صرفه اقتصادی ندارد. ماهی تیلاپیا گونه‌ای است که با گونه‌های بومی رقابت می‌کند و به دلیل مقاومت زیاد، آنها را از بین می‌برد. مدیرکل شیلات خوزستان تصریح‌ کرد: ما ورود این‌گونه ناخواسته را به سازمان محیط‌زیست اعلام و همکاری در شناسایی و مقابله با آن را درخواست کردیم، اما متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.
مغینمی افزود: تیلاپیا علاوه بر آب‌های آزاد، وارد استخرهای پرورش ماهی شده و به دلیل رقابت با گونه‌های پرورشی، آنان را از بین برده و درنهایت موجب افت تولید ماهیان پرورشی می‌شود.
وی اظهار کرد: این‌گونه ماهی در تالاب شادگان و رودخانه کارون به وفور دیده شده است، به‌طوری که صیادان محلی آن را صید و در بازار عرضه می‌کنند.

رودخانه«نابای» در چنگال زمین‌خواران
بخشدار کوهسرخ گفت: در سایه بی‌توجهی مسئولان آب منطقه‌ای بسیاری از قسمت‌های رودخانه نابای، بزرگترین رودخانه این بخش در اختیار زمین‌خواران قرار گرفته است.
علی رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاکنون مکاتبات بسیاری درخصوص رودخانه نابای با آب منطقه‌ای انجام شده است. چندین‌بار از این اداره خواسته‌ایم تا اگر از تمام این رودخانه نمی‌توانند بازدید کنند، لااقل 1000 متر آن را ببینند تا مشاهده کنند چه وضع نگران‌کننده‌ای دارد.
وی تصریح کرد: در این رودخانه تصرفات بسیاری صورت گرفته به‌طوری که امروز حتی یک خودرو معمولی کوچک هم نمی‌تواند از آن عبور کند. متاسفانه این افراد به بیت‌المال تعرضات بسیاری کرده‌اند.
بخشدار کوهسرخ با بیان این‌که تاکنون حتی یک مورد از تصرفات صورت گرفته قلع و قمع نشده است، افزود: در صورت بروز سیل، خسارت جبران‌ناپذیری به باغات وارد خواهد شد به‌طوری که حتی یک مورد باقی نخواهد ماند.  رمضانی اظهار کرد: بسیاری افراد، رودخانه را گرفته و دیوار کردند و پشت آن را هم خاک ریخته‌اند. درحال‌حاضر وضع این رودخانه نگران‌کننده است.  وی، ازجمله جاذبه‌های گردشگری بخش کوهسرخ را رودخانه دایمی و 75 کیلومتری «نابای» ذکر کرد و گفت: این رودخانه از ارتفاعات شمالی کوهسرخ سرچشمه گرفته و از وسط شهر زیبای «ریوش» مرکز بخش کوهسرخ می‌گذرد و با آبیاری باغ‌ها و زمین‌های زراعی روستاهای طرق، قراچه و کریز و برخی دیگر از روستاها وارد سد شهید مدرس می‌شود.  بخشدار کوهسرخ بیان کرد: احداث یک جاده در کنار این رودخانه 75 کیلومتری می‌تواند بسیاری از گردشگران را به این منطقه جذب کند و سرمایه‌گذاران را به ایجاد رستوران و واحدهای اقامتی ترغیب کند. کوهسرخ ظرفیت‌های فراوانی برای پیشرفت و توسعه دارد که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه توجهی به آن نشده است.


تعداد بازدید :  348