شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
گفت‌وگو با دبیر نخستین کنفرانس ملی کارآفرینی اجتماعی در حوزه معلولیت
فرهنگ کارآفرینی باید نهادینه شود
| طرح نو| نخستین کنفرانس کارآفرینی در حوزه معلولیت با هدف بالابردن سطح آگاهی‌های عمومی و تخصصی جامعه در این زمینه و ترویج کارآفرینی اجتماعی با تأکید بر حوزه معلولیت طراحی شد. این کنفرانس، سی‌ام مهرماه در محل مرکزی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد با همکاری دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. «علی‌ ربیعی» وزیر تعاون، رفاه و امور اجتماعی عضو شورای سیاست‌گذاری این کنفرانس بود؛ کنفرانسی که به دبیری «مهدیه نجفی‌زاده»، معاون مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد برگزار شد؛ گفت‌وگوی «شهروند» با وی را در ادامه می‌خوانید:

 نخستین کنفرانس کارآفرینی در زمینه معلولان از چه تاریخی برنامه‌ریزی شد؟
بعد از مطالعات راهبردی که از ‌سال 89 تا 90 در مجموعه «رعد» انجام شد، استراتژی‌ای برای مجموعه «رعد» تعریف شد که یکی از آنها بازنگری در عنوان‌های آموزشی بود و دیگر این‌که «رعد» به‌عنوان یک موسسه باید رویکرد متفاوتی در بحث کارآفرینی داشته باشد و این مسأله به‌عنوان یکی از مزیت‌های این مرکز شناخته و مقداری علمی‌تر با آن برخورد شود. وقتی که این مطالعات در هیات‌مدیره مورد بررسی قرار گرفت پروژه ساخت دفتر کارآفرینی تبیین شد و از ‌سال 90 این دفتر ساخته شد.
 در دفتر کارآفرینی مجتمع نیکوکاری «رعد» چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟
ابتدای حرکت دفتر کارآفرینی با مطالعه روی جامعه هدف فعالیتش آغاز شد. «رعد» تجاربی داشته که به بچه‌های آن حوزه منتقل کرده و در اوایل ضرورت راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی برای افراد جویای کار دیده شد و در کوتاه مدت این کار را کردیم و بعد از فراخوان حدود 700 نفر از سراسر کشور  و عموما تهران ثبت‌نام کردند.
 از این تعداد چه مقدار را توانستید
جذب کنید؟
ما با توجه به همکاری کارآفرینان 40 نفر را در بخش مشاغل خانگی و 2 نفر را در بخش دفتری مشغول به کار کردیم. در کنار اینها عملکرد دفتر کارآفرینی تأسیس کارگاه‌های تولیدی بود، بعضی از دوره‌های ما هم دوره‌های مهارت‌آموزی است، بچه‌ها در هنرهای معرق، نقاشی و سفال قابلیت‌های تحسین‌برانگیزی دارند و سعی کردیم آنهایی که به این سطح رسیده‌اند را در بیرون مشغول به کار کنیم. کارگاه تولیدی برقی هم با همکاری شهرداری فعالیت کرد و بچه‌ها مشغول شده‌اند و محصولات‌شان در بازارچه‌ها به فروش می‌رسد.
 برای نهادینه‌کردن فرهنگ کارآفرینی در زمینه افراد توان‌یاب چه راهی را پیشنهاد می‌کنید؟
برای این‌که فرهنگ کارآفرینی اجتماعی را نهادینه کنیم و فضایی فراهم شود که مددجویان ما به انتظار درست خود پاسخ بدهند می‌توان کنفرانس‌های متعددی مثل «کنفرانس ملی کارآفرینی اجتماعی در حوزه معلولیت» را در دستور کار قرار داد.
در برگزاری این کنفرانس کدام نهادها مشارکت داشته‌اند؟
در برگزاری کنفرانس دانشکده فنی دانشگاه تهران به‌عنوان مجری علمی کنفرانس مشارکت داشته، «دکتر آراستی» عضو هیأت علمی دانشگاه قبول مسئولیت کردند و ریاست کنفرانس را برعهده گرفتند؛ «دکتر رسولی» عضو هیات‌مدیره و روانپزشک هم از مجموعه ما ریاست کنفرانس را برعهده گرفتند و این دو با هم شکل اجرایی را ترسیم کردند. «دکتر ممیز» از اعضای هیأت علمی دانشگاه ما هم دبیر علمی این کنفرانس بودند.
 در این کنفرانس چه برنامه‌هایی دیده
شده بود؟
در این کنفرانس علاوه‌بر ارایه مقالات علمی درنهایت شرکت‌کنندگان به این نتیجه رسیدند که در حوزه کارآفرینی چه مسئولیتی دارند و چطور می‌توانند به آن عمل کنند. در این مراسم 14 سخنرانی علمی برگزار شد. در کنار اینها میزگردی تخصصی داشتیم که با حضور فعالان حوزه افراد توان‌یاب برگزار شد؛ در این میزگرد نقش اسناد بالادستی در توسعه کارآفرینی اجتماعی و در حوزه کارآفرینی معلولان مورد بررسی قرار گرفت. این مسأله می‌تواند نقشه راهی برای آینده باشد تا بتوانیم در آینده بهتر فعالیت کنیم و به نیازهای افراد توان‌یاب پاسخ دهیم. در مراسم اختتامیه هم «دکتر ربیعی» سخنرانی کردند و از برترین‌های کنفرانس تجلیل به عمل آمد؛ برترین‌هایی که شامل کارآفرینان موفق و توان‌یابان موفق در حوزه کارآفرینی می‌شد.
 نکته جالب در این کنفرانس تأکید بر استفاده از واژه «توان‌یاب» به جای «معلول»...
بله. ما برای آن‌که بتوانیم آثار منفی لغت «معلول» را که با عجز و ناتوانی برابر شده از ذهن‌ها پاک کنیم از لغت «توان‌یاب» استفاده کردیم که انرژی مثبت دارد و در بچه‌ها ایجاد انگیزه می‌کند.


تعداد بازدید :  285