شماره ۴۱۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۷ آبان
صفحه را ببند
امروز به چی فکر می‌کنی
خراب‌کردن سخت نیست، بسازیم

اردشیر کامکار  نوازنده کمانچه و آهنگساز

مجموعه افکاری که ذهن هرکدام از ما را به خود مشغول کرده، براساس نوعی اولویت‌بندی شکل می‌گیرند. اولویت‌بندی‌ها در این مورد با توجه به حوزه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستیم، ایجاد می‌شوند.
درحال‌حاضر بیشتر روی تکنوازی و گروه‌نوازی‌هایم کار می‌کنم و قصد دارم آنها را به‌صورت آلبوم منتشر کنم به علاوه برخی برنامه‌هایم با گروه کامکارها در شرف انجام هستند و سعی داریم آنها را به بهترین نحو ممکن به‌سرانجام برسانیم، اما هرکدام از ما با وجود تمام فعالیت‌هایی که به آنها مشغولیم، نمی‌توانیم از جهان پیرامونمان غافل شویم.
معضلات و ناهنجاری‌های موجود در اجتماع ذهن مرا هم درگیر خود می‌کند. شب و روز با خیلی از آنها مواجه می‌شوم. خیلی از افراد فعال در حوزه موسیقی سعی می‌کنند این ناهنجاری‌ها را در کار خودشان منعکس کنند.
هنرمندان ایرانی نسبت به محیط پیرامون خود حساس‌اند. به‌عنوان مثال چند وقت پیش نمایشگاهی به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد و بسیاری از نقاشان کشورمان کارهای خود را در این نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشتند. آنها سعی کردند با مسأله غذا و فقر موجود در برخی از طبقات اجتماع همذات‌پنداری کنند. به بیان دیگر برای من و امثال من سرنوشت انسان‌ها اهمیت دارد. هرکدام از ما با یک سرماخوردگی ساده یا یک توقف چند ثانیه‌ای در ایستگاه مترو ناراحت می‌شویم و تحمل شرایط برایمان
سخت می‌شود.
درست همین الان تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه در عراق و سوریه کشته می‌شوند. داعش آنها را می‌کشد و از دست ما هم کاری برنمی‌آید. اما این باعث نمی‌شد خونریزی‌ها و جنایات داعش برای من تبدیل به دغدغه نشود.
من درباره این موضوع دردناک فکر می‌کنم، من برای قربانیان و خانواده‌هایشان دعا می‌کنم، من برای آنها آرزو دارم، آرزوی آزادی و آرامش، آرزوی زندگی در کنار خانواده‌هایشان. منظور من نوع کشته‌شدن مردم نیست. آتش‌سوزی یا سیل هم می‌توانند جان انسان‌های زیادی را بگیرند. منظور من از بین رفتن انسان‌هاست که فی‌نفسه موضوع دردناکی است. انسان‌ها مهم‌اند. زندگی ناملایم برای هرکدام از ما انسان‌ها می‌تواند بیش از زندگی در زیر آتش دشمن دردناک باشد.
ناهنجاری‌هایی پیرامون ما، ناملایمت‌های پایان‌ناپذیر در حق انسان‌ها و کشتار مردم همگی وجود دارد اما نباید فکر کنیم از بین رفتنشان کاری غیرممکن است.
ما می‌توانیم با احترام به انسانیت، با احترام به حق‌حیات برای بقیه انسان‌ها درمورد راهکارهای برون‌رفت از چنین وضع دردناکی بیندیشیم... گناهکاری و توهین به انسانیت فقط قرار نیست خود را به‌صورت قتل و غارت نشان دهد. در چنین جهان‌بینی فردی که به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند هم گناهکار است. باید
مراقب باشیم.
باید مراقب رفتارهایمان باشیم. باید تمام سعی خود را در مقابل مشکلات امروز به‌کار ببندیم. باید روحیه خود را تقویت و مثل یک سپر عمل کنیم. جذب مشکلات کار سختی نیست، آنچه سخت است و البته اهمیت دارد، دفع مشکلات و فراهم کردن شرایط مساعد برای زندگی است.


تعداد بازدید :  203