شماره ۴۱۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از رابطه شکرآب مجلس و وزارتخانه ورزش و جوانان
این قصه ادامه دارد
کمیسیون ورزش مجلس: گودرزی هیچ توضیح مشخصی به سوال‌ها نمی‌دهد

شهروند| حدود یک‌سال از حضور محمود گودرزی در وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد و متولی ورزش در این مدت سعی کرده اقدامات متفاوتی را نسبت به دوره گذشته انجام دهد. حال این‌که در ماموریت یک‌سال نخست خود موفق بوده یا خیر، شاید باید آن‌را از ابعاد مختلف بررسی کرد. نکته مهم در این میان اما رابطه نه چندان جالب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای فراکسیون ورزش با مسئولان وزارتخانه است؛ اگرچه تاکنون کار وزیر ورزش به استیضاح نکشیده اما اعضای این فراکسیون انتقادهایی به شیوه نگرش وزارتخانه دارند.
اقدامات مثبت
شاید نتیجه نسبتا خوبی که در بازی‌های آسیایی و بعد از آن بازی‌های پاراآسیایی به دست آمد، کارنامه وزارت ورزش را حداقل در بخش قهرمانی روشن و مثبت کرد. نتایجی که با توجه به کاهش تعداد اعضای کاروان ایران نسبت به 4‌سال گذشته کاملا قابل قبول بود. اتفاق دیگری که در بخش قهرمانی رخ داده، برگزاری نسبتا منظم انتخابات فدراسیون‌های ورزشی است. از سوی دیگر واگذاری 2 باشگاه بزرگ پایتخت که سال‌هاست در حد حرف باقی مانده، در دوره گودرزی جدی گرفته شد. اگرچه این مسأله هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته اما از سوی وزارت ورزش قدم‌هایی در راه واگذاری برداشته شده و وزارت ورزش اعتقاد دارد دیگر از این به بعد ماجرا در اختیار نهادهای دیگر است.
رابطه مجلس و وزارت ورزش
بعد از گذشت یک‌سال از وزارت گودرزی شاید رابطه مجلس با این وزارتخانه نه زیاد تیره و تاریک و نه خیلی روشن به نظر برسد اما نکته جالب نظرات متفاوت طرفین درباره این رابطه است. قطعا خادم به‌عنوان معاون پارلمانی وزیر باید بیشترین ارتباط را با نمایندگان داشته باشد. البته او معتقد است نمایندگان از عملکرد این وزارتخانه راضی هستند. همچنین وزیر ورزش چند بار در صحبت‌هایش از وزارت ورزش به‌عنوان وزارتخانه‌ای نام برده که بیشترین تعامل را با ورزش دارد اما برخی از نمایندگان نظراتشان متفاوت است.
نظری‌مهر: گودرزی هیچ همکاری با مجلس نداشته است
با این وجود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اقدامات وزیر ورزش و جوانان ایرادهای مختلفی می‌گیرند. محمدجواد نظری‌مهر، عضو فراکسیون ورزش مجلس به‌عنوان یکی از مخالفان به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه اقدام خاصی در دوره گودرزی برای تغییر برخی مسائل و مشکلات در ورزش صورت نگرفته است. برخی با رانت سرمربی وارد می‌کنند، برخی باشگاه‌داری می‌کنند که شایسته آن نیستند و... اقداماتی از این دست که در ورزش اصلا شکل جالبی ندارد. وزیر ورزش نیز اصلا همکاری با ما ندارد و هر بار هم از او و معاونانش توضیح خواستیم، پاسخ قانع‌کننده‌ای نگرفتیم.»
از او پرسیدیم آیا احتمال استیضاح گودرزی وجود دارد که اینطور پاسخ داد: «اصلا بر فرض این‌که وزیر ورزش برکنار شود. مگر دردی از ورزش دوا می‌کند؟ همین پروسه که یک وزیر برود و دیگری بیاید، به ورزش ضربه می‌زند. از قبل نیز همین‌طور بوده و درواقع شرایط وزارتخانه فعلی تغییری نداشته است.»
خادم: هیچ وقت نمی‌توان 2 طرف را راضی کرد
در چنین شرایطی امیررضا خادم، معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان سعی می‌کند پاسخ‌هایی به نفع دوطرف بدهد: «همیشه گفته‌ام که معاونت پارلمانی دشوارترین شغل در وزارتخانه محسوب می‌شود. چرا که از یک طرف انتظارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح است و از یک طرف وزارت ورزش و جوانان. هیچ وقت عملکرد مورد قبول دو طرف نخواهد بود. هم‌اکنون نیز نه به‌عنوان مسئول وزارت ورزش و جوانان بلکه به‌عنوان یک ورزشی می‌گویم که صادق‌ترین و سالم‌ترین دوره وزارتخانه است.»
وی همچنین می‌افزاید: «تاکنون 28 سوال از وزیر ورزش انجام شده که 22 سوال پس گرفته شده است. 6 سوال نیز درحال مذاکره است. به‌هرحال سوال کردن حق نمایندگان محسوب می‌شود و می‌توانند در کمیسیون مربوطه از وزیر ورزش توضیح بخواهند. همچنین نامه‌ای مبنی بر شفاف‌سازی فوتبال با امضای 150 نماینده مجلس به وزارت ورزش رسید که تاکنون اتفاق نیفتاده بود.»
گودرزی استیضاح می‌شود؟
اگرچه اکثریت نمایندگان مجلس از اقدامات وزیر ورزش و جوانان رضایت کامل ندارند اما از آنجایی که معمولا رسیدگی به مسائل ورزشی در اولویت نخست نبوده، دغدغه فعلی نمایندگان بررسی وضع وزارت ورزش نیست. بر این اساس هرازچندگاهی مجلس از وزیر ورزش توضیحاتی نیز می‌خواهد اما به دلیلی که به آن اشاره شد، گذرا از کنار مسأله می‌گذرد تا شاید وقتی دیگر موضوع به جد پیگیری شود. با این وجود چیزی که مشخص است، رابطه نمایندگان مجلس با وزارت ورزش رابطه مطلوبی نیست و احتمالا باید انتقادها از وزارتخانه جسمانی را فعلا شنونده باشیم. در چنین شرایطی مطرح شدن بحث استیضاح گودرزی مساله‌ای نیست که بتوان به این زودی‌ها به آن اشاره کرد.


تعداد بازدید :  76