شماره ۴۱۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
7 شهر مازندران و گیلان در محاصره سیل قرارگرفتند
جولان برف و باران پاییزی در 2 استان شمالی
ارتفاع آب در برخی مناطق شهرستان آستارا به یک متر و 20 سانتی متر رسید

شهروند|300خانه استان گیلان در محاصره سیل قرار گرفتند. بارش 2 روزه باران در شمال ایران سیلاب را وارد شهرستان‌های آستارا، لاهیجان، لنگرود، تالش، نوشهر، چالوس و رامسر کرد. با
بالا آمدن آب دو رودخانه مرداب و خواجه کری آستارا، سیل راهی کوچه‌ها، خیابان‌ها و خانه‌های مردم شد. در پی بارش شدید باران، ریزش کوه و بالا آمدن آب رودخانه دزبن لاهیجان، راه این شهرستان با لنگرود بسته شد که با تلاش ماموران راهسازی پس از ساعاتی باز شد. همچنین بارش شدید برف در محور ارتباطی اسالم در استان گیلان به خلخال در استان اردبیل، تردد وسایل نقلیه را در این محور با اختلال مواجه کرد. با دامنه این بارش‌ها، امدادگران هلال‌احمر در آماده‌باش به سر می‌برند تا نجاتگر مسافران برفی در جاده سردسیر شمالی کشور باشند.
سامانه بارشی که از روز یکشنبه وارد شمال کشور شده بود، باران سیل آسایی را در استان‌های مازندران و گیلان وارد کرد. ناصر چرخ ساز معاون امداد و نجات هلال‌احمر تهران در رابطه با جاری‌شدن سیل در شهرهای شمالی ایران گفت: «سامانه بارش‌‌های رگباری که از 4 آبان ماه به استان گیلان وارد شد سبب بارش شدید باران و آب‌گرفتگی در 4 شهرستان‌ استان گیلان و همچنین 3 شهر استان مازندران شد. این سامانه بارشی در آستارا دمای هوا را 10 درجه سانتیگراد کاهش داد.
 58 امدادگر هلال‌احمر در قالب 15تیم عملیاتی از همان دقایق اولیه به مناطق سیل‌زده اعزام شدند. طی بررسی‌های انجام‌شده خانه‌های شهرستان آستارا به علت گودالی بودن قسمت‌هایی از شهر، و بالا آمدن آب دو رودخانه مرداب و خواجه کری، بیشترین آب‌گرفتگی را داشتند به‌طوری که در برخی مناطق ارتفاع این آب‌گرفتگی از 40 سانتیمتر تا یک متر و 20 سانتیمتر نیز رسیده بود. امکان تردد در این مناطق وجود نداشت و به همین دلیل 4 مدرسه این منطقه تعطیل شدند. امدادگران با استفاده از تجهیزات آب‌گرفتگی خانه‌های روستایی را تخلیه کردند. امدادگران هلال‌احمر بعد از امدادرسانی به 80 سیل زده، 7 نفر را در استان گیلان اسکان دادند. 3 مصدوم هم به بیمارستان منتقل شدند که بین آنها 2 زن باردار وجود داشت.»
 چرخ ساز در رابطه با عملیات امدادرسانی در این 2 استان گفت:  «امدادرسانی در مناطق سیل‌زده استان مازندران عصر روز دوشنبه به پایان رسید اما امدادگران به دلیل وسعت سیل و آب‌گرفتگی در استان گیلان به‌خصوص شهرستان آستارا همچنان درحال امدادرسانی به سیل‌زدگان این منطقه هستند.» بارش باران شدید در ارتفاعات لاهیجان هم موجب وقوع سیلاب و رانش‌های کوچک در مسیرهای کوهستانی شد. مسیر اصلی لاهیجان به لنگرود به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه در ساعاتی از روز دوشنبه مسدود شد. سیروس شفقی فرماندار آستارا در رابطه با سیل شدید در این شهرستان گفت: «ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان با استفاده از قایق‌ها و شناورها در بین ساکنان واحدهای مسکونی و منازل محصور در سیلاب نان و اقلام مورد نیاز توزیع کرده است . جاده‌های برخی مناطق روستایی شهرستان آستارا نیز به علت شدت بارش باران رانش زمین مسدود شده بود که عملیات بازگشایی آنها انجام شد.   کارشناسان ستاد حوادث استان و شهرستان آستارا درحال ارزیابی خسارت وارده سیلاب به شهرستان هستند و هنوز برآوردی از میزان خسارت توسط کارشناسان گزارش نشده است.»
بخشدار مرکزی شهرستان لاهیجان همچنین شایعه کشته شدن 2 نفر در شهرستان لاهیجان را تکذیب کرد و گفت:  سیل اخیر هیچ تلفات جانی در شهرستان لاهیجان نداشته است.   


تعداد بازدید :  90