شماره ۴۱۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

بازدید ظریف از تأسیسات هسته‌ای فردو  و نطنز
وزیر خارجه کشورمان روز گذشته از مرکز غنی‌سازی فردو و نطنز بازدید کرد. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز دوشنبه از سایت غنی‌سازی فردو و نطنز و مراحل کار در این مرکز بازدید کرد.  سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل این وزارتخانه، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی، اسحاق آل حبیب، مدیرکل حوزه وزارتی امورخارجه، وزیر امور خارجه را در این بازدید همراهی ‌کردند.  وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به همراه اعضای تیم هسته‌ای کشورمان در بازدید از تأسیسات هسته‌ای در نطنز و فردو از تلاش‌های ارزشمند دانشمندان هسته‌ای کشورمان و کلیه دست‌اندرکاران و نیروی انسانی شاغل در این حوزه تشکر و قدردانی کردند. ظریف در بازدید از دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ضمن ادای احترام به شهدای گرانقدر هسته‌ای بر استمرار فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان در بهره‌برداری از دانش اتمی تأکید کرد.  وزیر امورخارجه و اعضای تیم هسته‌ای کشورمان طی این بازدید در جریان روند فعالیت‌های فناوری هسته‌ای کشورمان قرار گرفتند. اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین روز گذشته با حضور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، این مضجع شریف را به همراه زائران کریمه اهل بیت زیارت کردند.  سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امورخارجه، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکا، بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی، اسحاق آل‌حبیب، مدیرکل حوزه وزارتی، وزیر امور خارجه را در این زیارت معنوی همراهی  ‌کردند.

رئیس‌جمهوری ترکیه: مواضعمان در قبال سوریه با ایران آمریکا و روسیه متفاوت است
رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: مواضع ما در قبال سوریه با ایران، آمریکا و روسیه متفاوت است. به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در بازگشت از سفرش به استونی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما با مواضع ایران،‌ آمریکا و روسیه در قبال دولت بشار اسد مخالفیم. اردوغان تصریح کرد: ایران و ترکیه با وجود وعده‌هایی که در دیدارهای دوجانبه‌شان به یکدیگر داده‌اند نمی‌توانند در مسأله سوریه با هم همکاری کنند. او دراین‌باره گفت: زمانی که ما با ایرانی‌ها دیدارهایی دو‌جانبه داشتیم برسر حل این مسأله و بکارگیری اقدامی مناسب با یکدیگر توافق کردیم.  اما متاسفانه آنها راه خود را دارند و طبق آن عمل می‌کنند. این دلیلی است که ما زمینه مشترک برای همکاری با ایران را نداریم.  وی افزود:  من زمانی که نخست‌وزیر بودم از ایرانی‌ها خواستم تا این مسأله را با کمک ترکیه حل کند و اکنون نیز به‌عنوان رئیس‌جمهوری آن را تکرار می‌کنم اما ایرانی‌ها چنین رویکردی ندارند. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین اقدامات نظامی آمریکا در منطقه را نامناسب دانست و تأکید کرد: ‌مواضع کشورش در قبال سوریه با آمریکا و روسیه نیز متفاوت است.  

معرفی یک زن ایرانی‌ به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در سوئد
رئیس‌جمهوری آمریکا یک زن ایرانی‌الاصل را به‌عنوان سفیر جدید این کشور در سوئد معرفی کرده است. به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، آزیتا راجی زن ایرانی‌الاصل ساکن آمریکا را به‌عنوان سفیر جدید این کشور در سوئد معرفی کرده است که انتصاب وی در این سمت باید از سوی مجلس سنا تأیید شود. براساس گزارش شبکه خبری دویچه وله، آزیتا راجی متولد تهران است و تا سن 17 سالگی در ایران بوده و سپس به منظور ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرده است.  خانم راجی یکی از فعالان اصلی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود و موفق شد تا بیش از ۳‌میلیون دلار برای انتخاب مجدد اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهوری در‌ سال ۲۰۱۲ جمع‌آوری کند. او همچنین در‌سال ۲۰۰۸ نیز به فعالیت‌های تبلیغاتی اوباما کمک مالی کرده بود.  آزیتا راجی در جریان مبارزات انتخاباتی باراک اوباما در‌سال ۲۰۱۲، نایب‌رئیس کمیته مالی تبلیغات وی بود و علاوه‌ بر این از ‌سال ۲۰۰۸ تاکنون در شورای مشورت ملی کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا فعالیت دارد.
وی دارای سوابقی در زمینه تحصیل و زندگی در خاورمیانه، آمریکای لاتین، اروپای غربی و خاور دور است و به چند زبان از جمله فارسی و فرانسوی تسلط دارد. خانم راجی چهره‌ای شناخته‌شده در زمینه استراتژی بازرگانی است و پیشتر در وال‌استریت و نیز در سمت معاون شرکت خدمات مالی و بانکداری جی پی مورگان فعالیت داشته است. انتصاب آزیتا راجی به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در سوئد باید از سوی سنای آمریکا مورد تأیید قرار گیرد. 


تعداد بازدید :  97