شماره ۴۱۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
جلسه رأی اعتماد به نیلی‌احمد‌آبادی فردا برگزار می‌شود
مخالفان همیشگی وزارت علوم

شهروند| فردا جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم دولت حسن روحانی در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود تا تکلیف کرسی اول وزارت علوم دولت یازدهم برای بار سوم با رای نمایندگان روشن شود. حسن روحانی 30 مهر ماه در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس، محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. اما در فاصله همین یک هفته همان نماینده‌هایی که در صف اول مخالفت با فرجی‌دانا ایستاده بودند، بار دیگر ساز مخالف در رای اعتماد به نیلی را کوک می‌کنند.
جعفر میلی‌منفرد گزینه نخست دولت یازدهم برای وزارت علوم،‌ سال گذشته با مخالفت مجلس نتوانست به‌عنوان وزیر در کنار کابینه حسن روحانی باشد. جعفر توفیقی که سرپرست شد، مخالفت‌های مجلس بالاتر رفت تا رئیس‌جمهوری، رضا فرجی‌دانا را به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند و او این بار توانست با رای اعتماد نمایندگان، راهی وزارت علوم شود. یک‌سال از حضور او در کابینه نگذشته بود که طیفی از مجلس با محوریت جبهه پایداری، استیضاح فرجی دانا را کلید زدند. فرجی‌دانا در طول دوران وزارتش، بررسی بورسیه‌های غیرقانونی در دولت گذشته را در دستور کار قرار داده بود. البته استیضاح‌کنندگان بارها ارتباط استیضاح با بورسیه‌ها را رد کردند و ترجیع‌بند مخالفت‌های خود را مسائل مربوط به حوادث‌سال 88 می‌دانستند. به هر صورت 29 مردادماه جلسه استیضاح وزیر علوم در مجلس برگزار شد و رضا فرجی‌دانا، به‌رغم رضایت جامعه دانشگاهی از عملکردش، توسط نمایندگان کنار رفت. در این مدت محمدعلی نجفی با حکم حسن روحانی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد و برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال معرفی خودش به مجلس حکایت می‌کرد تا سرانجام چهارشنبه گذشته،‌ رئیس‌جمهوری محمود نیلی‌‌احمدآبادی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی کرد.
نیلی پیش از این سرپرست دانشگاه تهران بود و حالا باید منتظر رای نمایندگان مجلس باشد تا مجوز حضور در وزارت علوم را به دست آورد. اما درست 2 روز پس از نامه حسن روحانی به علی لاریجانی مبنی بر معرفی نیلی به‌عنوان وزیر پیشنهادی، اطلاعیه‌ای از سوی وزارت علوم منتشر شد که در آن گزارش بررسی بورسیه‌های غیرقانونی دولت گذشته را به مردم ارایه می‌کرد. در این گزارش آمده بود پذیرش دانشجوی بورسیه برای اعزام به خارج از کشور در دولت‌های نهم و دهم، برخلاف قانون اعزام دانشجو مصوب‌سال 1364 مجلس شورای اسلامی، از طریق آزمون سراسری انجام نگرفته و به جای آن از مسیر «فراخوان» براساس دستورالعمل‌های خاص صورت پذیرفته است.
مخالفان به میدان می‌آیند
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس و وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره پرونده تخلف بورسیه‌ها، از شکایت کمیسیون آموزش از وزارت علوم خبر می‌دهد. کامران دانشجو دیگر وزیر علوم دولت سابق نیز به صورت جدی وارد میدان شده و از عملکردش در مورد بورسیه‌ها دفاع می‌کند. اما پس از انتشار گزارش بورسیه‌ها از سوی وزارت علوم، واکنش برخی نمایندگان به وزیر پیشنهادی علوم رنگ مخالفت گرفت. عطاالله سلطانی‌صبور عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درخصوص معرفی محمود نیلی‌احمدآبادی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، می‌گوید:  نیلی‌احمدآبادی قطعا نمی‌تواند رای اعتماد نمایندگان را بگیرد. سلطانی که ازجمله استیضاح‌کنندگان فرجی‌دانا بود، در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی علوم در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ادعا می‌کند:  پس از جلسه روز یکشنبه، کسی از اعضای کمیسیون نبود که از برنامه‌ها و سخنان وزیر پیشنهادی راضی باشد و دفاع کند. جبار کوچکی‌نژاد یک عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درخصوص اسناد و مدارک کمیسیون آموزش که براساس آنها ممکن است به عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم شود، می‌گوید:  ما در کمیسیون آموزش مجلس، عصر روز یکشنبه ایشان را دعوت کردیم اما ایشان نتوانست به محورهای مهم و حیاتی مدنظر کمیسیون تخصصی پاسخ شفاف دهد و کمیسیون را قانع کند و رای اکثریت کمیسیون را به سمت خود جذب کند. قاسم جعفری دیگر عضو کمیسیون آموزش و از استیضاح‌کنندگان فرجی دانا هم به مهر می‌گوید:  نظر عمومی کمیسیون درباره نیلی این بود که وی نتوانست نظر نمایندگان حاضر در جلسه را به‌طور کامل جلب کند. این درحالی است که اکثر نمایندگان فراکسیون رهروان ولایت یعنی فراکسیون اکثریت مجلس در گفت‌‌وگو با رسانه‌ها از نظر مثبت فراکسیون درباره نیلی صحبت کرده‌اند.
حضور روحانی در جلسه رای اعتماد
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری که روز گذشته در حاشیه مراسم ختم پدر کمال‌الدین پیرمؤذن با خبرنگاران سخن می‌گفت، در واکنش به برخی‌ اظهارنظرها درباره عدم رای اعتماد مجلس به محمود نیلی احمد‌آبادی، گفت:  با توجه به فرصت کمی که داشتیم یکشنبه وزیر پیشنهادی به مجلس رفته و با هیأت‌رئیسه فراکسیون رهروان و با برخی کمیسیون‌های تخصصی جلسه مشترک برگزار و با آقای باهنر و ابوترابی نیز دیدار کرد. وی درباره محمود نیلی‌احمدآبادی گفت:  آقای نیلی احمدآبادی دارای شخصیت علمی، انقلابی و خدمات ارزشمند در دوره دفاع مقدس و در سطوح بالای سپاه بوده است، بنابراین ان‌شاءالله مجلس محترم حتماً با فرصت باقیمانده و نیز در روز چهارشنبه که شخص آقای رئیس‌جمهوری به مجلس خواهد آمد، به ایشان رای اعتماد خواهد داد.
جلسه لاریجانی و نیلی‌احمدآبادی
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم از نشست مشترک وزیر پیشنهادی علوم، با علی لاریجانی رئیس مجلس خبر داد. سعدالله نصیری‌قیداری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به این‌که این نشست دیروز ظهر برگزار شد، اظهار داشت:  در این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس درباره سنجش و پذیرش دانشجویان دکترا و تحصیلات تکمیلی پیشنهاداتی داشتند که خواستند مورد توجه وزارت علوم قرار گیرد. نصیری قیداری در ادامه بیان کرد:  علی لاریجانی رئیس مجلس در این جلسه از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل اقدامات خوبی که در زمینه بورسیه‌ها انجام داده تشکر کرد. از سوی دیگر، مجید نصیرپور معاون امور نظارت و هماهنگی مجلس معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضع احمد نیلی محمودآبادی در مجلس از نظر کسب رای لازم برای سمت وزارت علوم با توجه به شایعات مطرح شده در مورد معرفی وی به شورایعالی انقلاب فرهنگی برای ریاست دانشگاه تهران و رأی نیاوردن او از سوی این شورا، توضیح داد:  متاسفانه اخیرا بعد از معرفی آقای نیلی شایعاتی توسط یکی از تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه تهران منتشر شده است که آقای نیلی برای ریاست دانشگاه به شورایعالی انقلاب فرهنگی معرفی شده‌اند و نتوانسته‌اند رأی لازم را بیاورند که این خبر اساسا صحت ندارد و تکذیب می‌شود چون چنین معرفی صورت نگرفته است.
به نظر می‌رسد که طیفی در مجلس در هر شرایطی و به صورتی با گزینه‌های پیشنهادی دولت برای وزارت علوم علم مخالفت برمی‌افرازند و باید دید که این بار دولت خواهد توانست با دریافت رایی بالا از مجلس وزیر پیشنهادی خود را بر مسند ریاست وزارتخانه علوم و تحقیقات و فناوری بنشاند یا خیر.

 


تعداد بازدید :  88