شماره ۴۱۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پرده ‏برداري از مجسمه آزادي
128 سال پیش، برابر با بیست و هشتم اکتبر 1886 میلادی، استیفن گراور کلیولند رئیس جمهوری وقت آمریکا، از مجسمه آزادی در محل فعلی آن، دهانه رود هودسن (Hudson) در جزیره آزادی نیویورک پرده‌برداری کرد. مجسمه آزادي كه امروزه سمبل ايالات متحده آمريكا محسوب مي‏شود با كمك مردم فرانسه توسط آگوست بارتولدی، مجسمه‌ساز معروف فرانسوي ساخته شد و از طرف فرانسويان به مناسبت يك‏صدمين سالگرد استقلال آمريكا به ايالات متحده اهدا شد.

تهاجم ارتش ايتاليا به يونان
75 سال پیش، برابر با بیست و هشتم اکتبر 1939 میلادی، ارتش ایتالیا حمله به یونان را آغاز کرد. بدي شرايط جوی و از سوي ديگر مقاومت ارتش يونان باعث شد تا نيروهاي مهاجم ايتاليا در پشت مرزهاي يونان تا مدت‌ها متوقف شوند که در نهايت ارتش آلمان به كمك ايتاليا شتافت. انگلستان 60 هزار نفر از نيروهاي خود را به يونان اعزام کرد اما اين نيروها به سرعت در برابر موج حمله آلمان شكست خورده و اين كشور را تخليه كردند. در اواخر آوريل 1941 میلادی يونان و يوگسلاوي تسليم ارتش قدرتمند آلمان شدند.

تایید حکم اعدام دکتر فاطمی
60 سال پیش، برابر با ششم آبان 1333 خورشیدی، محكمه تجديد نظر نظامي تهران، حكم اعدام دكتر حسين فاطمي وزير امورخارجه دولت دكتر محمد مصدق را تاييد كرد. دكتر فاطمي بارها صريحاً با به كار بردن واژه‌هايي تند از وابستگاه دربار پهلوی انتقاد كرده بود و به همين جهت، شاه توصيه مشاهير و روحانيون براي تخفيف مجازات او را نپذيرفته بود. انتقادهاي دكتر فاطمي از شاه و نظام سلطنتي عمدتا در مقالات روزنامه «باختر امروز» منعكس مي‌شد كه ناشر آن دكتر فاطمي بود. دکتر فاطمی كه مي‌دانست دربار، كينه او را به دل دارد از نخستین لحظات كودتای 28 مرداد خود را پنهان كرده بود.


تعداد بازدید :  77