شماره ۴۱۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
بررسی «شهروند» از خطرهای بیمه‌ای که رانندگان را تهدید می‌کند
6 ریسک هزینه‌ساز دارندگان بیمه‌نامه شخص‌ثالث
با بیمه های حداقلی، نزدیک خودروهای لوکس نشوید

گروه اقتصادی شهروند| بنابر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی حدود 30‌درصد از خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در خیابان‌ها تردد می‌کنند، بیمه‌نامه شخص‌ثالث ندارند. این موضوع صرف‌نظر از این‌که جرم به حساب می‌آید و جریمه‌های خاص خود را دارد، رانندگان را در معرض تهدید ریسک‌های چندصد‌میلیون‌تومانی قرار می‌دهد. این در شرایطی است که بنا به گفته «محمدابراهیم امین» رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران، رانندگان بیمه‌شده نیز سالانه حدود 7‌هزار‌میلیارد تومان خسارت برای شرکت‌های بیمه‌ای برجا می‌گذارند.
 این رقم‌های بالای خسارات بارها شرکت‌های بیمه‌ای را به اعتراض واداشته است و آنها خواستار اصلاح قانون بیمه شخص‌ثالث شده‌اند. به گفته شرکت‌های بیمه‌ای، رانندگان ایرانی ریسک بالایی دارند و چنانچه قانون بیمه شخص‌ثالث اصلاح نشود، شرکت‌های بیمه‌گر زیان‌ده می‌شوند.
در این شرایط که ریسک بالای رانندگی در خیابان‌های ایران نگرانی‌های زیادی برای شرکت‌های بیمه به دنبال داشته و حتی در مقاطعی قوه‌قضائیه با اعلام شمار زندانیان مالی، در این‌باره ابراز نگرانی کرده است، بسیاری از بیمه‌شدگان شخص‌ثالث نیز از جزییات مقررات بیمه‌نامه خود اطلاع کافی ندارند و متحمل ریسک‌های خطرناکی می‌شوند؛ ریسک‌هایی که شرکت‌های بیمه‌ای زیر بار پرداخت تعهدات مالی آن نمی‌روند و امکان دارد راننده خاطی را به زندان بیندازد. در این گزارش به تعدادی از بزرگترین ریسک‌های بیمه‌نامه شخص‌ثالث اشاره شده است.
به خودرو‌های لوکس نزدیک نشوید
بیمه شخص‌ثالث برای پرداخت خسارات مالی و جانی سقف مالی مشخصی تعیین کرده است و خسارات پرداختی نیز متناسب با میزان تعهد شرکت بیمه‌ای است. به این ترتیب اگر شما به کسی خسارتی وارد کنید که بیشتر از میزان تعهد شرکت بیمه باشد باید مبلغ باقیمانده را از جیب‌تان پرداخت کنید. در بیمه‌نامه عادی و رایج شخص ثالث، هر بیمه‌نامه حداکثر 3‌میلیون و 800‌هزار تومان و در صورت برخورداری از الحاقیه حداکثر 5‌میلیون تومان خسارات مالی و 200‌میلیون تومان خسارات جانی را پوشش می‌دهد. این در شرایطی است که نرخ ساده‌ترین لوازم یدکی خودروهای لوکس خارجی ممکن است چند برابر تعهد بیمه‌نامه شما باشد. به‌عنوان مثال تنها قیمت سپر عقب یک خودرو لکسوس 12‌میلیون تومان است و چراغ‌های عقب خودرو بی.ام.دبلیو 8‌میلیون تومان قیمت دارد.
برای افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باید بیمه‌نامه‌های گران‌تر را خریداری کنید که تعهد خسارت مادی  هر کوپن را به حداکثر دوبرابر مبلغ بیمه‌نامه‌های عادی یعنی 10‌میلیون‌تومان افزایش می‌دهد و برای خسارات جانی نیز تا سقف 300‌میلیون‌تومان دیه پرداخت می‌کند. بیمه‌نامه‌هایی با تعهد مالی بالاتر 12‌درصد گران‌تر از بیمه‌نامه‌های عادی قیمت دارند.
برای افت قیمت خودرو باید خسارت بدهید
اگر تا امروز تصور می‌کردید در صورت وقوع تصادف تنها باید هزینه تعمیر و بازسازی خودرو سانحه‌زده را پرداخت کنید باید بدانید که طرف مقابل می‌تواند از شما شکایت کرده و خسارت دیگری موسوم به خسارت افت قیمت خودرویش را نیز از شما مطالبه کند. براساس این مقررات راننده حادثه‌دیده می‌تواند با تسلیم دادخواستی به شورای حل‌اختلاف درخواست اعزام کارشناس و برآورد افت قیمت خودرو داشته باشد و پس از آن اگر میزان افت قیمت زیر 5‌میلیون تومان برآورد شد همین شورا به موضوع رسیدگی کرده و خسارت افت قیمت را از مقصر دریافت می‌کند و اگر میزان افت قیمت بالاتر از 5‌میلیون تومان بود، پرونده به دادگاه فرستاده می‌شود. بیمه‌نامه‌های معمولی شخص‌ثالث برای افت قیمت خودرو تعهد مالی خاصی ندارند و چنانچه خواهان دریافت این نوع خدمات هستید باید موضوع را با بیمه‌گرتان در میان بگذارید.
وقتی بیمه نوشداروی پس از مرگ است!
اگر موقع تصادف حتی یک‌روز از تاریخ انقضای بیمه‌نامه‌تان گذشته باشد، هیچ‌گونه خسارتی به شما تعلق نمی‌گیرد. بیمه‌کردن خودرو‌تان پس از وقوع تصادف هم هیچ دردی را دوا نمی‌کند و بیمه زیربار خسارات شما نمی‌رود. بنابراین تاریخ انقضای بیمه‌نامه‌‌تان را جدی بگیرید و بلافاصله پس از اتمام این تاریخ برای تمدید بیمه‌نامه‌تان مراجعه کنید.
خسارت خودتان را باید از جیب بدهید
اگر شما به‌عنوان مقصر حادثه‌ای شناخته شوید، بیمه‌نامه شخص‌ثالث تنها خسارات مادی طرف مقابلتان را می‌پردازد و خسارت وارد شده به خودرو شما از دایره تعهدات بیمه‌نامه شخص‌ثالث خارج است بنابراین جبران خسارات وارد شده به خودرو خودتان برعهده شخص خودتان است مگر این‌که خودرو شما دارای بیمه‌نامه بدنه باشد که این بیمه‌نامه نیز سقف مالی مشخصی دارد ضمن این‌که پرداخت هزینه آسیب‌رسیدن به برخی از قطعات و لوازم خودرو را نیز برعهده نمی‌گیرد یا با شرایط خاص و ارایه بیمه‌نامه گران‌تر این خسارات را می‌پذیرد.
وقتی وسوسه مسافرکشی به سراغتان آمد، این نکته را یادآوری کنید
اگر خودرو شما به‌صورت قانونی و صنفی تاکسی یا خودرو حمل‌ونقل عمومی به‌شمار نمی‌آید باید بدانید که اگر مسافری بین راه سوار کردید و تصادف صورت‌گرفته باعث آسیب به آن مسافر شد، بیمه‌نامه شخص‌ثالث خسارات جرحی یا جانی
 وارد شده به آن مسافر را نمی‌پردازد و بیمه‌نامه سرنشین مشمول مسافران خودروهای شخصی نمی‌شود.
ریسک 50‌میلیون‌تومانی را به جان نخرید
اگر خودرو شما قبل از ‌سال 93 بیمه شده و تاریخ بیمه‌نامه آن هنوز به پایان نرسیده است، حتما نسبت به تهیه الحاقیه بیمه شخص‌ثالث اقدام کنید. زیرا مطابق قانون هرسال سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص‌ثالث تغییر می‌کند و حدود 20 تا 25‌درصد افزایش پیدا می‌کند. این نرخ‌ها بر پایه دیه کامل انسان در آن‌ سال تعیین می‌شود. امسال نرخ دیه به 150‌میلیون تومان در ماه‌های عادی و حدود 200‌میلیون تومان در ماه‌های حرام رسید، درحالی‌که بیمه‌نامه‌های ‌سال گذشته مطابق با قانون‌دیه ‌سال 92 حدود 150‌میلیون تومان را به‌عنوان سقف خسارات جانی خود در نظر گرفته‌اند. به این ترتیب اگر شما الحاقیه بیمه شخص‌ثالث نداشته باشید مرتکب ریسک 50‌میلیون‌تومانی شده‌اید و شرکت بیمه‌گر بدون داشتن الحاقیه بیمه، خسارت وارد آمده را به صورت کامل پوشش نمی‌دهد. الحاقیه بیمه تنها حدود 150‌هزار تومان قیمت دارد و مبلغ آن به اندازه‌ای نیست که ارزش ریسک 50‌میلیون تومانی را داشته باشد.
ماه‌های حرام عبارتند از ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب. بنا به تقویم سال 93 خورشیدی معادل ماه‌های حرام امسال 11 اردیبهشت تا 8 خرداد (ماه رجب)، 6 شهریور تا 3 مهر (ذی‌القعده)، 4 مهر تا 3 آبان (ذی‌الحجه) و 4 آبان تا 2 آذر (محرم) می‌شود.


تعداد بازدید :  112