شماره ۴۱۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان
صفحه را ببند
40درصد جمعیت گیلان روستانشین هستند
لزوم تثبیت جمعیت روستاها و جلوگیری از مهاجرت

روستا محور توسعه پایدار همه‌جانبه در اقتصاد
 به شمار می‌رود و تثبیت جمعیت روستاییان یکی از سیاست‌های مهم مسئولان محسوب می‌شود اما در استان گیلان که 40‌درصد جمعیت آن در روستاها زندگی می‌کنند حمایت از کسب و کار به‌خصوص در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به‌گزارش مهر، روستاها که بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند علاوه‌بر این‌که نقش قابل‌توجهی در تأمین امنیت غذایی و تولید ایفا می‌کنند آماده پذیرش وظایف جدی‌تر در  اقتصاد کشور هستند.
اقتصاد روستایی می‌تواند به توسعه اشتغال و کاهش مشکلات شهری هم کمک کند،
زیر ساخت‌های روستایی سرمایه‌های عمومی و اجتماعی روستاها هستند که با توسعه این زیرساخت‌ها بدون‌شک شرایط و کیفیت زندگی و معیشت مردم محلی بهتر و پایبندی آنها هم به روستاها بیشتر می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در این‌باره می‌گوید:   مسئولان امروز عزم خود را برای توسعه مناطق روستایی جزم کرده‌اند تا بتوانند قوی‌تر از تمامی برنامه‌های گذشته به روستا که مهم‌ترین رمز توسعه پایدار همه‌جانبه در نظام جمهوری اسلامی ایران است، بپردازند.
محمد اکبرزاده در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که روند توسعه روستایی را در گیلان چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: درحال حاضر این استان شمالی 2‌میلیون و 500‌هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک‌میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند.
وی همچنین با بیان این‌که  60‌درصد جمعیت استان گیلان شهرنشین و 40‌درصد روستانشین هستند، اظهار داشت: این درحالی‌ است که در کشور 72‌درصد جمعیت شهرنشین و 28‌درصد روستانشین‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تفاوت بین 40 و 28‌درصد جمعیت روستانشین گیلان با ایران بیانگر این‌ است که روند توسعه روستایی در این استان هنوز هم جای امیدواری و سرمایه‌گذاری گسترده دارد.
وی افزود: رمز ماندگاری در استان گیلان در برش ملی ماندگار‌تر از دیگر آمارها درحال حرکت است پس روند توسعه روستایی هنوز هم که هنوز است جای امیدواری، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دارد.
اکبرزاده درباره مهار روند مهاجرت بی‌رویه روستانشینان به شهرها تصریح کرد: اقتصاد اصلی‌ترین دلیل مهاجرت مردم از روستا‌ها به شهرهاست.
وی اذعان داشت: برای ماندگاری مردم روستانشین در استان گیلان باید کشاورزی مقرون به صرفه باشد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران برای مقرون به صرفه کردن اقتصاد کشاورزی حرکت‌های اساسی انجام داده است.
وی افزود: فقط نباید به حرکت دولت در مقوله مقرون به صرفه کردن تولید انواع محصولات کشاورزی اکتفا کرد بلکه باید با همت و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صنایع فرآوری محصولات کشاورزی را در سطح روستاهای استان گسترش داد تا کشاورزان رغبت بیشتری نسبت به تولید بهتر و با کیفیت‌تر داشته باشند.
اکبرزاده اذعان داشت: مسئولان و کشاورزان باید در زمینه ارتقای کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی بیشتر تلاش کنند.
وی ادامه داد: خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد روستایی بر کسی پوشیده نیست اما برای رفاه بیشتر روستانشینان باید بیشتر تلاش شود.
یک عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در زمینه چالش‌های ساختاری فراروی روستاهای استان گیلان گفت: روستا و روستانشینی در ایران از جایگاه و اهمیت بسیار برخوردار است.
ناصر عاشوری افزود: عدم توجه به فضاهای روستایی، بی‌توجهی به توان و امکانات تولیدی نواحی روستایی و نیروی انسانی پرتوان روستا از مشکلات اساسی در دستیابی به توسعه روستایی است. وی همچنین اظهار داشت: شناخت و تحلیل ویژگی‌های برنامه‌ریزی توسعه روستایی کشور و بررسی و تحلیل موانع و تنگناهای توسعه از منظر برنامه‌ریزی می‌تواند راه را برای توسعه یکپارچه روستاها هموار سازد.
این عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات و مسائل نواحی روستایی کشور بسیار است و هر ناحیه روستایی مسائل و مشکلات خود را دارد با وجود این نواحی روستایی کشور
در مجموع با مسائل و مشکلاتی مواجه‌اند که توجه به آنها علاوه‌بر این‌که ضرورت برنامه‌ریزی توسعه روستایی را ایجاب می‌کند باید توجه خاصی نیز به برنامه‌ریزی منطقه‌ای، محلی و برنامه‌ریزی نامتمرکز داشته باشد تا اولویت‌های موجود در هر منطقه به‌طور دقیق مشخص شود.
وی تأکید کرد: مسئولان باید با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق ضریب ماندگاری و احساس رضایت روستانشینان را بیشتر فراهم کنند.
عاشوری افزود: برنامه‌ریزان نیازها را باید طوری تعریف کنند که بتواند زمینه رضایتمندی و درنهایت ماندگاری و احساس رضایت از روستا فراهم شود.
وی اظهارداشت: دو هدف محوری (تامین رفاه روستاییان و اقتصاد روستا) در برنامه‌ریزی روستایی دنبال می‌شود، اگر این دو پارامتر در کنار هم تأمین شود به یقین مشکلات و مسائل روستاییان رفع خواهد شد.
این عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به رویکرد همه جانبه، ضریب ماندگاری، تثبیت جمعیت، علاقه‌مندی به روستا، مهاجرت‌های معکوس و... می‌تواند به بحث توسعه روستایی کمک کند.
وی در ادامه با بیان این‌که توسعه پایدار روستایی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی و امید در بهبود فضای کسب و کار را به همراه دارد، افزود: به تناسب موقعیت و استعداد هر روستا مشاغل قابل احیا و درآمدزا باید شناسایی، معرفی و نسبت به تأمین منابع مالی این مهم اقدام شود. عاشوری تأکید کرد: دهیاران نمایندگان مردم در روستاها هستند و باید مشکلات را به مسئولان انتقال دهند.
وی ادامه داد: دهیاران باید در جریان حتی کوچکترین رخدادهای روستا بوده و نسبت به همه مسائل موجود آگاهی کامل داشته باشند.
استاندار گيلان نیز با اشاره به نقش مهم طرح‌هاي‌هادي روستايي در رونق همه‌جانبه و توسعه پايدار دولت‌ها گفت: براي جبران اين عقب‌ماندگي اجراي طرح‌هادي در 138 روستا مصوب شده كه برای اجراي اين طرح‌ها به
 20 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
محمد علی نجفی با بيان اين‌كه استان گيلان درحال حاضر در اجراي طرح‌هادي روستايي 10‌درصد از متوسط كشوري عقب‌ماندگي دارد، افزود: از 2هزار و 500 روستاي استان طرح‌هادي فقط در 550 روستا اجرا شده است.
وی در ادامه با اشاره به عزم جزم مسئولان استان براي رونق اقتصادي و بهبود معيشت مردم اظهارداشت: توسعه روستاها باید همه‌جانبه باشد.
استاندار گیلان گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روستاها همواره مورد توجه بوده و برنامه‌ریزی‌‌های دولت تدبیر و امید برای برخورداری بیشتر روستا از خدمات دولت ویژه و اولویت‌دار است.
وی تأکید کرد: دهیاران باید با هدف فرهنگ‌سازی برای توسعه تولید و کار در روستاها تلاش جهادی داشته باشند.
نجفی تصریح کرد: روستاها حق برخورداری از امکانات و خدماتی همچون گاز، آب، برق و مخابرات را دارند و باید تلاش شود تمام کاستی‌ها در روستاها جبران و مهاجرت از روستاها کاسته شود.
فرماندار شهرستان رشت نیز گفت: توسعه روستاها مستلزم تعامل و هماهنگی تنگاتنگ و متقابل دهیاران، مسئولان ادارات شهرستان و بخش است.
سیدعیسی مهدوی افزود: ایجاد تحول و توسعه در روستاها از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌‌ها برای ارایه خدمات به روستاییان است.


تعداد بازدید :  96