شماره ۴۱۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۵ آبان
صفحه را ببند
50‌درصد طلاق‌ها با مشاوره قبل از ازدواج کاهش می‌یابد

یک استاد حوزه روانشناسی بالینی کشور گفت: مشاوره‌های پیش و هنگام ازدواج 50‌درصد طلاق‌ها را کاهش می‌دهد.
«محمد ترکمان» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مشاوره‌های پیش و هنگام ازدواج نقش مهمی در تحکیم رابطه زوج‌ها و سلامت زندگی آنها خواهد داشت.
وی ادامه داد: براساس اعلام سازمان روانشناسی و مشاوره ایران تأثیر مشاوره‌های قبل از ازدواج به اندازه‌ای بوده که 50‌درصد طلاق‌ها را کاهش می‌دهد.
وی اضافه کرد: چنانچه زوج‌ها پیش از ازدواج به مشاور مراجعه کنند و به این نتیجه برسند که صلاحیت ازدواج را دارند بدون‌شک از بروز ازدواج‌های ناسالم جلوگیری می‌شود.
وی بهداشت روانی زوج‌ها را در افزایش کیفیت زندگی و غنی‌سازی روابط زناشویی مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.
این استاد دانشگاه پیام‌نور همدان همچنین مشاوره‌های هنگام ازدواج را برای زوج‌ها لازم و ضروری دانست و گفت: بیشتر زوج‌ها 2سال نخست زندگی به علت شناخت کمی که از وظایف و کارکردهای زندگی دارند با ناسازگاری مواجه می‌شوند.
ترکمان، کسب مشاوره‌های هنگام ازدواج را از سوی این زوج‌ها برای هم‌افزایی مثبت در زندگی و غنی‌سازی زندگی آنها مهم و تاثیرگذار دانست.
این استاد حوزه روانشناسی اظهار کرد: چنانچه ملاک‌های پایدار زندگی زناشویی از طریق آموزش، کارگاه‌های آموزشی، کتاب، نرم‌افزار و... به زوج‌ها ارایه شود، بدون‌شک آنها مهارت‌های ارتباطی، آموزش مهارت حل‌مساله، شیوه‌های صمیمیت، افزایش تعاملات مثبت جنسی و ... را فرا خواهند گرفت. وی با اشاره به پدیده طلاق در کشور ایران گفت: متاسفانه روند سازش طلاق بین زوج‌ها در ایران نزدیک به 50‌درصد پایین‌تر از میانگین جهانی است.
ترکمان یادآور شد: میانگین نرخ سازش طلاق بین زوج‌ها در جهان بین 14 تا 16‌درصد بوده ولی این نرخ در کشور ایران بین 5 تا 7‌درصد است.
وی عمده علت پایین بودن این نرخ را نبود فرهنگ مناسب در زمینه انجام مشاوره و ضعف مهارت‌های ارتباطی بین زوج‌ها عنوان کرد.
ترکمان درباره نرخ طلاق در کشور نیز تأکید کرد: براساس آمارهای رسمی‌ سال گذشته به ازای هر 5 واقعه ازدواج یک واقعه طلاق ثبت شده که بیشترین رده سنی مردان بین 25 تا 29‌سال و زنان بین 20 تا 24‌سال بوده است.
ترکمان با بیان این‌که بیشترین نرخ طلاق‌ها در 2‌سال اول زندگی زوج‌ها رخ داده، گفت: ایران در زمینه نرخ طلاق در سطح متوسط به بالا قرار دارد که بیشترین نوع آن «طلاق‌تفاهمی» است.
وی اضافه کرد: براساس تحقیق علمی انجام گرفته در ‌سال 90 علت عمده طلاق در این کشور به ترتیب اختلاف سنی زوج‌ها، تفاوت تحصیلی، دخالت‌های خانوادگی، مصرف موادمخدر، مشکلات اقتصادی، اختلال روانی و اختلاف شخصیتی بین زوج‌ها بوده است.

 


تعداد بازدید :  205