شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از شائبه کم‌کاری یک ملی‌پوش در اینچئون
اتهام خیانت در پیست دوومیدانی
دونده خاطی در گفت‌وگو با «شهروند»: از من مظلوم‌تر پیدا نکرده‌‎اند

شهروند| درحالی‌که دوومیدانی ایران در میان رشته‌های اعزامی به اینچئون یکی از پرتعدادترین تیم‌ها را در اختیار داشت اما نتوانست انتظارات را برآورده کند و همین عملکرد ضعیف باعث شده تا شائبه‌هایی مبنی بر کم‌کاری برخی ملی‌پوشان مطرح شود. حذف تیم دوی 4 در 400 متر ایران به دلیل انجام خطا، یکی از نقطه‌های تيره کارنامه دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی بود که پس از بازگشت از اینچئون برخی از ورزشکاران دلیل آن را خیانت یکی از دوندگان به نام احسان طهماسبی عنوان کردند.
اتهام  هم‌تیمی‌ها
بعد از بازگشت ورزشکاران از بازی‌های آسیایی وقتی رسانه‌ها به سراغ اعضای تیم 4 در 400 متر ایران رفتند تا دلیل ناکامی عجیبشان را با وجود این‌که تا پایان دور دوم در رده نخست قرار داشتند سوال کنند، آنها صحبت‌هایی را مطرح کردند که باعث تعجب همگان شد. ابتدا سجاد‌ هاشمی، دونده باتجربه کشورمان و سپس مهدی زمانی 2 عضو از آن تیم 4نفره بودند که احسان طهماسبی را به خیانت علیه کشور متهم کردند. آنها اعتقاد دارند که این دونده از روی قصد و به دلیل لجبازی چوب مخصوص را از نفر دوم دریافت نکرده و همین باعث انجام خطا و حذف ایران شده است. مهدی زمانی در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «واقعا تا الان هم من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است، نه برخوردی پیش آمد و نه دلیلی برای خطا وجود داشت. من در یک فاصله 5 سانتیمتری با نفر سوم گروه می‌دویدم؛ اما او چوب را از من نمی‌گرفت‌. ما هماهنگی لازم را داشتیم.  هر روز تعویض چوب را تمرین می‌کردیم و حتی پیش از مسابقه در پیست تمرین، بار دیگر روی تعویض چوب کار کردیم اما این «آقا» با زندگی همه ما بازی کرد!»
غیاثی به حاشیه‌ها دامن زد
شاید بعد از صحبت‌های این 2 عضو تیم برخی دلایل اینطور ادعاها را مشکلات شخصی میان هم‌تیمی‌ها می‌دانستند اما وقتی تیمور غیاثی، مدیر تیم‌های ملی نیز این مسأله را تأیید کرد، موضوع خیلی گسترده‌تر از قبل پیش می‌رود. این‌که مدیر تیم‌های ملی نیز خیانت یک ورزشکار به کشورش در راه کسب مدال را تأیید کند، مسأله کوچکی نیست: «ما از احسان طهماسبی توضیحات قانع‌کننده می‌خواهیم و قطعا با توجه به قوانین او را تنبیه می‌کنیم، چرا که طهماسبی به یک کشور خیانت کرده است‌. او طبق مقررات جریمه می‌شود، چرا که او فقط به خودش بدی نکرده، بلکه به یک کشور و سه جوانی که با آرزو به اینچئون رفته بودند، خیانت کرده است و این‌که گفته می‌شود، شوخی کردم توجیه‌کننده نیست.» البته از سوی غیاثی شائبه کم‌کاری سایر ملی‌پوشان که اسمی از آنها برده نشده، مطرح شده است.
دفاعیه دونده افسرده
احسان طهماسبی که متهم اصلی این پرونده است و شنیده می‌شود این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارد، در واکنش به اتهام خیانت از سوی هم‌تیمی‌هایش به «شهروند» می‌گوید: «وقتی زمانی می‌خواست چوب را به من برساند سرعتش با من همخوانی نداشت. ما اصلا به هم نرسیدیم که من بخواهم چوب را بگیرم. زمانی می‌گفت نباید صبر کنی. او می‌گفت من دونده 800 متر هستم و به تو می‌رسم. من هم همین کار را کردم و به مسیرم ادامه دادم اما دیدم او به من نرسید. سرعتم را کم کردم اما دیگر از دالان تعویض چوب خارج شده بودیم. این اتفاق در لحظه افتاد و هیچ قصد و غرضی هم نبود.»
وی همچنین می‌افزاید: «برای چه باید خیانت کنم؟ مگر من بدم می‌آمد که مدال بگیرم؟ مگر بدم می‌آمد که سکه بگیرم و خرج زندگی ام کنم؟ می‌دانید سکه‌هایی که اگر قهرمان می‌شدیم و گیر ما می‌آمد چقدر مشکلات من را حل می‌کرد؟ اصلا مسیر زندگی من را تغییر می‌داد. در اینچئون هیچ‌کس از من انتقاد نکرد اما وقتی به تهران آمدیم و وزیر به دلیل نتایج ضعیف گفت باید داوری استعفا کند، از من مظلوم‌تر پیدا نکردند و تمام تقصیرها بر گردن من افتاد.»
داوری: همچنان درحال بررسی هستیم
افشین داوری، رئیس فدراسیون دوومیدانی در رابطه با ماجرای دوی 4 در 400 متر به «شهروند» می‌گوید: «من به‌عنوان متولی این رشته نمی‌توانم بگویم که طهماسبی کم‌کاری کرده یا خیر زیرا باید از حقوق ورزشکاران دفاع کنم. خودم مشاهداتی داشتم و بعد از بازگشت نیز نفرات زیادی را احضار کردم و از آنها توضیح خواستم. طی روزهای آینده باید این اظهارات را بررسی کنیم تا اگر کسی خطایی را به عمد انجام داده با جریمه سنگینی روبه‌رو شود.»
حصیبی: فدراسیون به دنبال مقصر می‌گردد
ایرج حصیبی، کارشناس دوومیدانی کشورمان درباره اتفاقات رخ‌داده در اینچئون و اتهام خیانت به طهماسبی به «شهروند» می‌گوید: «اصلا چنین اتفاقی رخ نداده و تمام این اظهارنظرها علیه طهماسبی خطا است. فدراسیون نتیجه بسیار ضعیفی گرفته و باید پاسخگو باشد اما به دنبال مقصر می‌گردد که ورزشکاری مظلوم‌تر از طهماسبی را سراغ نداشته و این اتهام بزرگ را به او زدند. برخی انگار نمی‌دانند از چه حرف می‌زنند، خیانت؟! چنین مساله‌ای امکان ندارد و فدراسیون فرافکنی می‌کند تا از زیر فشار انتقادات خارج شود.»


تعداد بازدید :  293