شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
باید بر پیشگیری متمرکز شد

اسماعیل نجار  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور

از 46 حادثه مهم در دنیا، وقوع 36 حادثه در ایران محتمل است و به همین دلیل جزو 10کشور حادثه‌خیز جهان محسوب می‌‌شویم. از نظر تعداد حوادث رخ داده، ایران   بین کشور‌های دنیا مقام ششم و بین کشور‌های آسیایی رتبه چهارم را دارد. متاسفانه آسیب‌پذیری کشور در مقابل زلزله بسیار بالاست، باید تا جایی که می‌توانیم آسیب‌ها و خسارات احتمالی را کاهش دهیم اما برای حرکت در این مسیر، ابتدا مردم و مسئولان باید به این باور برسند که رخ دادن حوادث، قطعی است و بعد برای این باور، برنامه‌ریزی کنیم. تمرکز اصلی همه باید بر پیشگیری و آمادگی باشد که هدف اصلی جشنواره «شهر آماده» نیز همین بود. در مرحله پیشگیری، در وهله اول کار علمی انجام دهیم. خوشبختانه در موضوع مقابله به دلیل آموزه‌های دینی و عواطف انسانی، از جایگاه مناسبی در دنیا برخورداریم اما در پیشگیری باید تلاش بیشتری داشته باشیم.
بم 12ثانیه لرزید که نتیجه آن 34هزار جان باخته، 19هزار مجروح و ویرانی 71‌هزار خانه و اماکن مسکونی، تجاری و اداری بود. هزینه آشکار این ویرانی‌ها از ‌سال 82 تا 89 برابر 2‌هزار و 100‌میلیارد تومان بود. در این زلزله بسیاری از ساختمان‌های دولتی نیز تخریب شدند اما مسجد جامع بم استوار ایستاد چرا که در ساخت آن از دانش روز بهره گرفته شده بود. متاسفانه هرگاه در تهران بحث زلزله پیش می‌آید همه ابراز نگرانی می‌کنند. درحال حاضر 10‌میلیون نفر در تهران سکنی دارند که پیش از انقلاب این رقم 5/3 ‌میلیون نفر بود. یعنی برای 5/6 ‌میلیون نفر در این 35‌سال اخیر خانه ساخته شده است. اگر این واحدها براساس اصول فنی ساخته شده بودند، امروز نگرانی نداشتیم. سوال ما این است که متولی این موضوع کیست و قانون چه کسی را مسئول و متولی این امر دانسته است. بی‌شک سازمان نظام مهندسی و دستگاه‌های اجرایی در این میان وظیفه دارند. البته خود مردم نیز باید در این امر وارد شوند. همان میزان که به زیبایی و نمای ساختمان اهمیت داده می‌شود، باید بیش از آن به مقاومت و استحکام ساختمان توجه داشته باشند. از سازمان‌های بیمه‌گر نیز می‌خواهیم که فعالانه وارد این عرصه شوند تا هم‌ یار دولت و مردم هنگام حوادث باشند و هم ناظری بر مقاومت ساختمان‌ها در زمان ساخت باشند. باید ظرفیت‌های کشور را شناخت و در مواقع بحرانی از آنها بهره برد و حتی ظرفیت‌های جدید تولید کرد. با تمرین مداوم می‌توانیم آمادگی خود را در سطح بالایی حفظ کنیم .
این جشنواره اقدام بسیار مناسب و خوبی است که امیدواریم نقطه عطفی باشد و با ادامه چنین حرکت‌هایی، شاهد آمادگی و آگاهی بالای شهروندان تهرانی در بحث پیشگیری و مدیریت بحران‌ها باشیم.


تعداد بازدید :  101