شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان
گزارش بورسیه‌ها تا پایان هفته به اطلاع ملت می‌رسد
نخبه‌پروری با فساد سازگار نیست و فرارمغزها، زوال استعدادها و از بین رفتن فرصت‌ها خسارت بزرگ برای یک ملت است

شهروند| رئیس‌جمهوری گفت: تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها به اطلاع همه ملت ایران می‌رسد.  مبارزه با فساد هزینه دارد و دولت هزینه مبارزه با فساد را پرداخت خواهد کرد. حسن روحانی دیروز در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان و نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی نخبگان گفت:  بعضی گفتند که این وزیر دست به بورسیه‌ها نزند اما کار ناقص وزیر دانشمند قبلی دکتر رضا فرجی‌دانا توسط سرپرست دکتر نجفی به‌زودی تکمیل خواهد شد.
حسن روحانی با اشاره به این‌که دولت آماده است در راه مبارزه با فساد و آن هم بدترین فساد،  هزینه‌های لازم را پرداخت کند، اظهار کرد:   مقداری از این کارها طبیعی است و هزینه‌هایی است که باید پرداخت شود.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در بررسی بورسیه‌ها به افرادی می‌رسیم که انتصاب‌ها با اخلاق و با استعداد،کار، تلاش و کوشش نبوده که باید به این نقطه برسیم اما می‌دانیم که مشکلات را باید قدم‌به‌قدم از پیش پا برداریم.  او افزود: یک‌بار وزیری را معرفی کردیم، گفتند رأی اعتماد نمی‌آورد و ما گفتیم اهلا و سهلا، پس ما فرد دیگری را به‌عنوان سرپرست معرفی کردیم و گفتند او را به مجلس معرفی نکنید که رأی نخواهیم داد. بازهم گفتیم اهلا و سهلا. پس سومی را معرفی کردیم و رأی اعتماد گرفت، اما در کمتر از یک‌سال یعنی حدود 9ماه به قضاوت رسیدند که باید کنار برود.
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با تأکید بر این‌که نخبه‌پروری با فساد سازگار نیست، گفت: فرارمغزها، زوال استعدادها و از بین‌رفتن فرصت‌ها خسارت بزرگ برای یک ملت است. او اظهار داشت: دستیابی هر ملتی به قله‌های آرزوها و حتی رویاها توسط نخبگان آن هم نخبگان جوان امکان‌پذیر است تا برای دستیابی به آن قله‌ها امیدوار باشد.  
رئیس قوه‌مجریه با بیان این‌که نخبگان هستند که می‌توانند ملتی را در سطحی بالاتر برای نگاه به جهان قرار دهند، افزود: این سخن درست است که ملت و سرزمین ایران، سرزمینی نخبه‌پرور است.  روحانی با بیان این‌که خداوند استعداد لازم برای پرواز را در اختیار این سرزمین و این ملت قرار داده است، گفت: استعداد تنها، هوش برتر به تنهایی ما را به هدف نمی‌رساند؛ هوش برتر توام با جهاد، تلاش و از خودگذشتگی و شهامت ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.  اگر نخبه‌ای نتواند ایده خود را به خاطر این‌که ممکن است شکست بخورد، مطرح کند و شهامت طرح آن را نداشته باشد در بسیاری از زمینه‌ها ناموفق خواهد بود.  رئیس دولت یازدهم یادآور شد: چه اشکالی دارد که ما ایده و طرحی را مطرح کنیم و در پایان تحقیق و تلاش خود به اشتباه بودن طرح یا راهمان پی‌ببریم، فهم آن اشتباه خود یک پله برای پیشرفت است و زمینه‌ای برای حرکت نو و گام نو خواهد شد.  روحانی گفت: البته بنیاد نخبگان و دولت باید خسارت این‌گونه شهامت‌ها و شکست‌ها را از لحاظ مادی و معنوی جبران کند تا نخبه بداند این امکان برای ریسک وجود دارد و اقدامی که به‌نظرش درست می‌آید و طرحی را که از دیدگاه او مثمرثمر خواهد بود مطرح و به کرسی آزمایش بنشاند حتی اگر پایانش گاهی پیروزی و گاهی شکست باشد.  
او اظهار داشت: در کنار استعداد نیاز به جهاد و تلاش مستمر داریم و در کنار آن نیاز به شهامت ریسک و خطرپذیری برای شکست داریم و آن وقت می‌توانیم پله‌های موفقیت را بپیماییم.  رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر گفته‌اند ایران تنها مرکز طلای سیاه نیست و مرکز طلای خاکستری است، این حرف صحیح و درست است، ایرانیان با مغز، استعداد و تلاش خود در گذشته تاریخ توانسته‌اند و امروز نیز ثابت کرده‌اند که می‌توانند.  روحانی با تأکید بر این‌که ما چطور توانسته‌ایم در طول 35‌سال در برابر انواع فشارها بایستیم، مقاومت کنیم و پیروز شویم؟ افزود:   به ما می‌گویند یا سوال می‌کنند که در مذاکرات هسته‌ای ما پیروز می‌شویم که پاسخ من این است که ما پیروز هستیم.  رئیس‌جمهوری ادامه داد:  این‌که نمایندگان یک ملت در برابر 6قدرت بزرگ نشسته‌اند، استدلال، بحث و سخن آنها را رد می‌کنند و سخن خود را به کرسی می‌نشانند و قدرت چانه‌زنی سیاسی دارند به معنای پیروزی یک ملت بزرگ به نام ایران عزیز است.  
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که امور اجتماعی، حکومتی و اداره کشور با مشورت، رأی و نظرات مردم انجام می‌شود، گفت:  در یک کلمه صاحبان کشور آحاد ملت بزرگ ملت ایران هستند و این را باید با زبان، دل و عمل خود بپذیریم.  اگر در چنین جامعه‌ای قرار گرفتیم آنگاه جامعه ما نخبه‌پرور خواهد بود و دیگر فرارمغز نخواهیم داشت.  بعضی‌ها می‌گویند مهاجرت علمی اشکال ندارد، بله اشکال ندارد آن هم به شرطی که دوطرفه باشد اما فرارمغز، زوال استعداد، از بین‌رفتن فرصت و خسارت بزرگ برای یک ملت است.  
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: این جمله را در بین نخبگان و اساتید ایرانی مقیم آمریکا بیان کردم، یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود هر ملتی که به آمریکا آمده باری بر دوش ما گذاشته است جز مردم ایران آنها باری از دوش ما برداشته‌اند.  روحانی اظهار داشت: ایرانی هر کجا که هست عزیز، سربلند و مورد احترام آن جامعه است، این برای ما افتخار است اما از یک طرف موجب تاسف است که این همه سرمایه را دیگران بدون‌هزینه از ما بگیرند.  او با بیان این‌که نخبگان سرمایه‌های ملی ما هستند، یادآور شد:   در سفر به نیویورک در جمع ایرانیان کارآفرین، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی و سرمایه‌دارهای بزرگ آن کشور ایرانی‌ها بودند.  رئیس‌جمهوری تأکید کرد:  نکته مهمی وجود دارد، من در خارج از کشور ایرانی را ندیده‌ام که عاشق ایران نباشد، عشق به میهن، عشق به فرهنگ، عشق به هویت اسلامی و ایرانی بسیار کارگشا است مسیر به ما نشان می‌دهد باید از خود بگذریم.  او ادامه داد: گاهی یک طرح خوب به اندازه دهها فناوری نو می‌تواند به یک کشور کمک کند.  ما مسیری را آغاز کرده و طی می‌کنیم که برای آن به همان مقدار که علوم تجربی باید به کمک ما بیاید، علوم انسانی نیز باید به کمک ما بیاید.  
رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اگر اهداف و آرمان‌ها برای یک ملت مبهم باشد و اگر نتوانیم در مسائل اجتماعی و فرهنگی توسعه پیدا کنیم، توسعه یک‌جانبه ما را به هدف نمی‌رساند.  وی همچنین اظهار داشت: ممکن است شما در علم و فناوری پیشرفت داشته باشید اما اگر در خیابان احساس امنیت نکنید آیا برای شما آن زندگی و جامعه ارزش دارد؟ اگر خدای ناکرده روزی فرا برسد که نیروی امنیتی که باید نیروی آرامش جسم و روان ما باشد به نیروی ترس، دلهره و اضطراب تبدیل شود، دیگر آن جامعه و تلاش برای ما ارزشمند است؟ رئیس‌جمهوری یادآور شد: اگر خدای ناکرده جامعه‌ای باشد که شما نتوانید حرف حقتان را بی‌دغدغه بزنید بعضی‌ها حرف حقشان را با ترس و لرز بیان می‌کنند. به قول بعضی‌ها یک خرده می‌گویم یک خرده می‌خورم یا به تعبیری قورت می‌دهم.  آن جامعه ما را به سعادت نمی‌رساند.  
روحانی با تأکید بر این‌که جز در برابر حق و عدل نباید از کسی بترسیم، تصریح کرد: کشور متعلق به مردم است و تا همه به این باور نرسند که (حالا تعبیر می‌کنم و ممکن است روی آن بحث باشد) رأس حاکم باشد یا رأی.  او ادامه داد: عده‌ای هستند که در رأس امورند و حتی ممکن است نخبگان را هم بتوانیم در این مسیر قرار دهیم.  رئوس علمی و نخبگی کشور اما در جامعه حکومت رئوس حتی حکومت نخبگان از آن طرف هم حکومت عوام و توده، یک چیز را قبول داریم و آن هم مردم‌سالاری است.  
رئیس قوه‌مجریه تأکید کرد:  این مردم‌سالاری و آرای این ملت که یک واحد آن شهروند است. شهروند و تاثیرگذاری‌اش در مسیر کشور، در سیاست و در حکومت باید هم‌وزن که همسان شهروند دیگر باشد.  
روحانی ادامه داد: بله، من قبول دارم برخی تلاش می‌کنند تا رئوس را جذب کنند که این رئوس آرای بیشتری جذب کند و رئوس جدیدی سرکار بیایند تا آنها آرای بیشتری جذب کنند.  این تعامل در دنیا هم وجود دارد و نمی‌خواهم منکر آن شوم اما بدانید ما تابع دین و قرآنی هستیم که می‌گوید و امرهم شورا بینهم.  
فساد یکی، دو روزه ریشه‌کن نمی‌شود
روحانی با بیان این‌که فساد چیزی نیست که یکی، دو روزه ریشه‌کن شود، گفت:   فساد سال‌ها ریشه دوانده است خیلی که به شما قول بدهیم، بتوانیم برخی شاخه‌های فساد را بزنیم اما درخت کهنسالی که میوه آن حنظل است تا چه زمان می‌شود ریشه‌های آن را درآورد، با خداست اما نباید ناامید باشیم.  رئیس‌جمهوری گفت:  فناوری، نخبگی و کار آن میوه علم است و علم میوه اندیشه است، اندیشه نیز میوه جامعه آزاد بدون فساد و تلاشگر است.  روحانی با بیان این‌که قدرت، ثروت و منزلت به‌عنوان سه هدف مهم باید مدنظر ما باشد، یادآور شد:  البته در قدرت، علم یک عامل بزرگ است، فرهنگ، ایمان و معنویت نیز یک عامل بزرگ است در ثروت نیز در دنیای امروز اقتصاد دانش‌بنیان است که ثروت‌آفرین است.  رئیس‌جمهوری افزود: منزلت هم نیاز به علم دارد و هم نیاز به تدبیر، باید منزلت ملت ایران در افکارعمومی جهان به همان اندازه‌ای باشد که قدر این ملت است هم‌وزن فرهنگ، تاریخ، ایثار و فداکاری این ملت باشد.  روحانی ادامه داد: در نخبگی هیچ‌فرقی بین اقوام و مذاهب نیست، ترک، لر، فارس، ترکمن، بلوچ، عرب و کرد و همه اقوام و مذاهب، شیعه، سنی، زرتشتی، مسیحی و یهودی هیچ تفاوتی وجود ندارد.  نخبه، نخبه است.  
وضعیت خروج نخبگان از کشور بحرانی نیست
 در این نشست «سیدحسن حسینی»، معاون فرهنگی پژوهشی بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که جمعیت بنیاد ملی نخبگان براساس تعریف آیین‌نامه‌های بنیاد 14‌هزار نفر است و امسال 680نفر از جمله نفرات اول کنکور و المپیادها به بنیاد ملی نخبگان پیوستند، گفت: وضع خروج نخبگان از کشور بحرانی نیست. حسینی درخصوص آمار خروج نخبگان از کشور گفت: وضع خروج نخبگان از کشور در دو دوره آماری توسط بنیاد اعلام شد که براساس آمار ‌سال گذشته 20 تا 30‌درصد نخبگان تحت پوشش بنیاد از کشور خارج شدند.
او با اشاره به این‌که آمار جدید خروج نخبگان از کشور در حال گردآوری است، ادامه داد: وضع خروج نخبگان از کشور بحرانی نیست و آنچه تحت‌عنوان فرارمغزها گفته می‌شود یک سیر طبیعی و عادی دارد، البته تمام نخبگان برای کشور ارزشمند و جزو سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و باید برای حفظ آنها کوشید.
حسینی بیان کرد: ادامه تحصیل، شغل و درآمد از جمله مسائلی است که نخبگان به دلیل آن از کشور خارج می‌شوند اما مهم‌ترین دلیل احساس فضای آرام در کشور است، اگر فضای کشور فضای آرام باشد خروج نخبگان از کشور کم خواهد بود. حسینی افزود:   در این همایش یک‌هزار و 500 نفر از نخبگان جوان عضو در بنیاد در این همایش شرکت کردند.


تعداد بازدید :  384