شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
«سيماي» فوتبال پنهان شد
دوربین‌ها را به ورزشگاه راه ندادند

شهروند| بالاخره روزی که تمام جامعه فوتبال نگران آن بودند، فرا رسید و تهدیدهاي کفاشیان و همکارانش برای راه ندادن دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌ها عملی شد. شاید تا دقایقی قبل از شروع بازی‌های لیگ برتر در هفته دوازدهم نیز کسی باورش نمی‌شد که این اتفاق عملی شود اما بالاخره فدراسیون حرفش را به کرسی نشاند تا تلنگری به مسئولان صداوسیما زده باشد. حالا دیگر همه ماجرا را جدی گرفته‌اند و از این پس حتی باید برای دیدن بازی‌های داخلی نیز شرایط ویژه‌ای فراهم شود وگرنه شاید این کشمکش‌ها تا هفته‌ها ادامه داشته و مردم از دیدن بازی تیم‌های محبوب خود محروم شوند.
جلسه نهایی هم بدون نتیجه ماند
بعد از آن‌که روز دوشنبه سازمان لیگ برتر دوربین‌های صداوسیما را به نشست‌های خبری سرمربیان راه ندادند، مسئولان صداوسیما متوجه شدند که تهدیدات جدی است و شاید این لجبازی و چانه‌زنی‌ها تبعات سنگینی برایشان داشته باشد. به همین دلیل صبح دیروز تاج برای آخرین‌بار به وزارت کشور رفت و با مسئولان صداوسیما برای توافق در دقیقه 90 برگزار کرد اما درحالی‌که به نظر می‌رسید همه چیز درحال حل شدن است، مسئولان سازمان صداوسیما از مواضع خود کوتاه نیامدند تا بالاخره صبر مسئولان فوتبال به پایان برسد و تهدیداتش را
عملی کند.
هیچ‌کس پرسپولیس را ندید!
درحالی‌که به نظر می‌رسید پس از اعلام رسمی کفاشیان برای پخش نشدن بازی‌های هفته دوازدهم، هواداران زیادی برای دیدن بازی تیم مورد علاقه‌شان به سمت ورزشگاه آزادی حرکت کنند، حتی تا 10 دقیقه قبل از دیدار پرسپولیس و سایپا تعداد هواداران 2 رقمی هم نمی‌شد. درنهایت نیز هواداران بسیار کمی به دلیل بارندگی و برگزاری بازی در روزهای میانی هفته به ورزشگاه آزادی وارد شدند تا عدم پخش تلویزیونی هیچ نکته مثبتی نداشته باشد. درواقع می‌توان گفت به غیر از اعضای 2 تیم و آن چند صد هوادار هیچ‌کس این دیدار را ندید تا 3 دیدار لیگ برتری دیروز بیشتر شبیه بازی‌های محلی باشد و ما را به یاد دهه 60 بیندازد که بازی‌ها از تلویزیون پخش نمی‌شد. هرچند كه در آن سال اما استاديوم‌ها لبريز از جمعيت مشتاق فوتبال بود. البته کی‌روش و دستیارانش ازجمله علی کریمی از تماشاگران ویژه دیدار پرسپولیس و سایپا بودند.
در آزادی چه خبر بود؟
دیروز قبل و بعد از بازی جو ورزشگاه آزادی با همیشه تفاوت داشت. دوربین‌های تلویزیونی اکثرا چون از ماجرا باخبر بودند، به ورزشگاه نیامدند اما چند گزارشگر و تصویربردار نیز از جلوی در ورزشگاه برگشت خوردند. حتی دوربین باشگاه سایپا که برای ضبط این دیدار به عقیده خودش مجوزی را دریافت کرده بود نیز با مخالفت مسئولان برای ورود به ورزشگاه مواجه شد. گزارشگران تلویزیونی هم مجبور بودند فقط از جایگاه خبرنگاران بازی را تماشا کنند. شبکه سه سیما نیز با انتشار زیرنویسی ضمن عذرخواهی از بینندگان خود اعلام کرد با وجود آمادگی شبکه سه برای پخش مستقیم دیدار پرسپولیس و سایپا فدراسیون فوتبال مجوز این کار را نداد و این بازی پخش نمی‌شود. هواداران در سایت‌ها نتایج بازی‌ها را پیگیری می‌کردند. جایگاه خالی دوربین‌های صداوسیما و در قفل شده جایگاه گزارشگران توی ذوق می‌زد. در 2 دیدار دیگر نیز همین ماجرا وجود داشت و دوربین‌ها به ورزشگاه‌های قم و اهواز راه داده نشدند. حتی در قم ابتدا مسئولان نیروی انتظامی از ورود دوربین‌های عکاسی نیز جلوگیری کردند که پس از تماس با مسئولان سازمان لیگ عکاسان مجوز ورود گرفتند.مجتبی محرمی، پیشکسوت پرسپولیس از معدود نفراتی بود که نیم ساعت قبل از بازی در ورزشگاه دیده می‌شد. او در رابطه با عدم پخش بازی‌ها به «شهروند» می‌گوید: «به نظرم فدراسیون باید این کار را می‌کرد تا حق این فوتبالیست‌ها را بگیرد. حداقل با این حرکت متوجه می‌شوند که بحث جدی است و پول باشگاه‌ها را می‌دهند. البته برای هواداران اصلا شرایط جالبی نیست و متاسفانه نمی‌توانند بازی تیم خود را ببینند اما کسی که تیمش را دوست داشته باشد، به ورزشگاه می‌آید.»
مشکل فقط پخش زنده نیست
بحث پخش زنده بازی‌های لیگ برتر شاید اصلی‌ترین نکته‌ای باشد که در ماجرای اختلاف مالی فدراسیون و صداوسیما به چشم مردم بیاید اما با کمی ریز شدن در این مسأله در می‌یابیم که علاوه بر عدم پخش زنده، تماشا کردن بازی‌ها، برنامه‌های ورزشی تلویزیون که اصلی‌ترین آن برنامه 90 خواهد بود، به دلیل نداشتن فیلمی از این دیدار با معضل بزرگی مواجه می‌شوند. البته شاید تنها رسانه‌ای که می‌توانست این دیدار را زنده پوشش دهد، رادیو بود که آن هم گزارشگرش در ورزشگاه آزادی نتوانست به جایگاه مخصوص برود و در کنار زمین از طریق تلفن‌همراه به گزارش بازی پرداخت.
کفاشیان:  پادرمیانی شورای امنیت هم فایده نداشت
علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به عدم پخش بازی‌های لیگ می‌گوید: «اگر می‌خواهیم حرفه‌ای باشیم باید این حقوق برای فوتبال حفظ شود. تا کی باید بر سر باشگاه‌ها زد و گفت که دست آنها در جیب دولت است. ما پول دولت را نمی‌خواهیم و فقط حق خودمان را می‌خواهیم. ما از 8 ماه پیش حسن نیت خود را نشان داده و با صداوسیما هم نامه‌نگاری کردیم اما هیچ‌کس به حرفمان گوش نکرد و به نامه ما اهمیت نداد و با این حال یک روز قبل از آغاز لیگ برای مذاکره اعلام آمادگی کردند که باز هم حسن نیت خود را نشان داده و جلساتی را برگزار کردیم که متاسفانه نتایجی را در بر نداشت. در ادامه شورای امنیت و وزارت کشور پادرمیانی کردند که باز هم فایده نکرد. آنها روی مبلغی که اول گفتند پافشاری می‌کنند و انگار هیچ اعتقادی هم به حق پخش ندارند. ما هم گفتیم بازی‌ها پخش نشود تا خیال همه راحت شود.»
گروسی: صداوسیما نگاه ویژه‌ای از ورزش داشته باشد
محسن گروسی، عضو فراکسیون ورزش مجلس در رابطه عدم پخش بازی‌های هفته دوازدهم لیگ برتر به «شهروند» می‌گوید: «صبح دیروز نیز جلسه فراکسیون ورزش برگزار شد اما به دلیل این‌که مشکل میان صداوسیما و فدراسیون به ما ارجاع نشد، آن را در دستورکار قرار ندادیم. قطعا وزارت ورزش و فدراسیون با بودجه‌ای محدود از پس هزینه‌های باشگاه‌های دولتی بر نمی‌آیند و صداوسیما نیز باید برای حمایت از ورزش نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.»وی همچنین می‌افزاید: «با این وضع و با توجه به این‌که پخش نشدن این بازی‌ها تبعات منفی در میان هواداران و مردم ورزش دوست خواهد داشت، این مسأله را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم این 2 نهاد بتوانند در روزهای آینده به توافق برسند، اگرچه اختلاف مالی‌شان بسیار زیاد است.»
صداوسیما: فدراسیون کارشکنی کرد
سیدتقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما درباره پخش نشدن مسابقات لیگ برتر فوتبال از تلویزیون توضیح داد: «همان‌طور که ما در شبکه 3 اطلاع‌رسانی کردیم و در جدول پخش این شبکه هم لحاظ شده بود، صداوسیما آمادگی پخش زنده مسابقات فوتبال لیگ برتر را داشت، اما به دلیل ناهماهنگی‌های فدراسیون فوتبال این اتفاق محقق نشد؛ بنابراین فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی مردم و علاقه‌مندان فوتبال باشد.»وی توصیه کرد: «خود مسئولان فدراسیون فوتبال هم به خوبی می‌دانند که ادامه این روند با توجه به مطالبه‌ عموم مردم برای پوشش تلویزیونی مسابقات فوتبال مطلوب نیست؛ بنابراین بهتر است به خواست مردم به‌ویژه جوانان ورزش دوست احترام بگذارند.»
بازی‌های امروز هم پخش نمی‌شود
سوال اصلی تمام رسانه‌ها و مردم پس از اتفاقات دیروز این بود که تا چه زمانی این ماجرا ادامه خواهد داشت که البته تاج، رئیس سازمان لیگ در گفت‌وگو با «شهروند» به آن این‌طور پاسخ داد: «با ادامه این روند همین وضع تداوم خواهد یافت و امروز هم بازی‌ها پخش نمی‌شوند. مذاکرات با صداوسیما ادامه دارد. به محض حصول نتیجه دراین‌باره اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» این‌که واکنش مسئولان رده بالای صداوسیما به عملی شدن تهدیدهای فدراسیون چه خواهد بود و آیا جلسه و رایزنی جدیدی در راه است را هنوز کسی نمی‌داند.همچنین مناف‌ هاشمی، معاون وزیر ورزش نیز از سیاست‌های فدراسیون حمایت می‌کند و صداوسیما را دراین ماجرا مقصر می‌داند: «یکسری پیگیری‌ها و تلاش‌هایی را حتی دیروز نیز برای این موضوع داشتیم اما همچنان هیچ توافقی نشده است. متاسفانه تلویزیون نمی‌خواهد حق پخش تلویزیونی را بپردازد و فدراسیون فوتبال هم می‌خواهد کارش را انجام دهد. درخواست فدراسیون برای حق پخش منطقی است اما مسئولان صداوسیما هم ملاحظاتی دارند که قرار بود توافق لازم را انجام دهیم که تا الان هیچ جوابی به ما ندادند.»

حقه عجیب گزارشگر 90

با وجود عدم ورود دوربین ها گزارشگران برنامه های تلویزیونی   توانستند اجازه حضور در ورزشگاه را پیدا کنند که همین مساله باعث بروز شیطنت های جالبی شد. گزارشگر برنامه 90 که با یک دوربین خانگی به ورزشگاه آزادی آمده بود، با این دوربین تصاویری از بازی دو تیم پرسپولیس و سایپا را ضبط کرد که با تذکر مسئول حراست جایگاه خبرنگاران روبه‌رو شد. البته او در پایان مسابقه با همان دوربین خانگی با بازیکنان دو تیم مصاحبه کرد که ظاهرا قرار است برنامه 90 از همین تصاویر آماتور در برنامه خود استفاده کند.


تعداد بازدید :  238