شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
خاکستر شدن تاروپودهای فرش در بازار تهران
آتش صبحگاهی در بازار فرش خسارت میلیاردی برجاگذاشت

شهروند| شعله‌های بزرگ آتش انبار فرش در مولوی را محاصره کرد. این حادثه آتشین با تلاش 4ساعته نیروهای آتش‌نشانی در حالی مهار شد که خسارتی میلیاردی برجای گذاشت.
آتش خفته‌ای که سال‌هاست به دلیل عدم‌رعایت نکات ایمنی در فضای بازار‌های بزرگ تهران حاکم است این‌بار گریبان انبار فرش در خیابان مصطفی خمینی را گرفت.
صبح سوزان بازار فرش
ساعت 7:51  صبح روز سه‌شنبه بود که دود سیاه و غلیظی از ساختمان قدیمی بزرگ به هوا برخاست و شعله‌های سرکش آتش از پنجره‌ها زبانه کشید. چند دقیقه بعد با مخابره این خبر توسط رهگذران خیابان مصطفی خمینی زنگ ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه به صدا درآمد. 2دقیقه از دریافت این خبر نگذشته بود که صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی از 6 ایستگاه در خیابان پیچید. آتش‌نشانان به محض رسیدن به محل حادثه با آتشی گسترده روبه‌رو شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد آتش‌سوزی در یک ساختمان قدیمی به مساحت 600 مترمربع با سقف شیروانی فلزی رخ داده که درون آن تعداد زیادی موکت و فرش به صورت غیراصولی انبار شده بود. عملیات اطفا آغاز شد. آتش‌نشانان بلافاصله با استفاده از تجهیزات ایمنی و بستن دستگاه‌های تنفسی وارد ساختمان آتشین شدند. آتش عظیم و گسترده بود و به همین دلیل آتش‌نشانان با تقسیم شدن به چند گروه از راه‌های مختلف ساختمان وارد انبار شدند. چند دقیقه بعد گروهی از آتش‌نشانان با پیدا کردن کانون آتش‌سوزی عملیات نفسگیری را آغاز کردند که 4ساعت به طول انجامید.
سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در رابطه با آتش‌سوزی گسترده در انبار فرش گفت: با دریافت خبر آتش‌سوزی صبحگاهی در بازار فرش 25خودرو به همراه 100آتش‌نشان از ایستگاه‌های 4، 3، 91، 67، 21، 1، گروه امدادونجات به همراه یک خودروی بالابر، 3خودروی حامل دستگاه‌های تنفسی و تشک نجات به محل حادثه اعزام شدند. آتش‌نشانان به سرعت خود را به پشت‌بام و سقف شیروانی رسانده و با بکارگیری تجهیزات مخصوص قسمت‌هایی از سقف را برش داده و عملیات تخلیه دود را از درون انبار انجام دادند. آتش‌نشانان بلافاصله با استفاده از تجهیزات ایمنی و بستن دستگاه‌های تنفسی وارد ساختمان شدند و توانستند با مهار آتش از سرایت آن به قسمت‌های دیگر انبار جلوگیری کنند. با عملیات سریع آتش‌نشانان از گسترش آتش‌سوزی و خسارت مالی بیشتر به انبار فرش جلوگیری شد. به دلیل این‌که این حادثه در اولین ساعات صبح اتفاق افتاده بود خوشبختانه فردی در ساختمان نبود و این عملیات بدون بروز خسارت جانی مهار و خاموش شد. تحقیقات درباره علت بروز این آتش‌سوزی توسط کارشناسان ادامه دارد.
زوایای حادثه
به گزارش «شهروند» این آتش‌سوزی که در یک ساختمان 2طبقه قدیمی در خیابان مولوی، بن‌بست صنی حضرت رخ داد خسارتی میلیاردی بر 7 حجره طبقه پایین این ساختمان وارد کرد. در طبقه اول این ساختمان 7 مغازه فرش‌فروشی و در طبقه دوم انبار فرش قرار داشت. به گفته کارشناسان هریک از مغازه‌ها بین یک تا یک‌ونیم‌میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشته‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مغازه‌های طبقه پایین اتصالی برق داشته است.


تعداد بازدید :  384