شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
نقدی بر جدال لفظی مجیدی و فردوسی‌پور روی آنتن 90
بازی دوسرباخت

|  امیر صادقی‌پناه  |  دبیر گروه ورزش   |

عادل فردوسی‌پور یک شومن واقعی است؛ اگر فردی‌ درصد ناچیزی هم در این امر شک داشت در اولین ساعات بامداد سه‌شنبه به خوبی متوجه شد که مجری و تهیه‌کننده برنامه 90 چه خصلت‌هایی دارد. همانجا که وقتی دوربین 2 برنامه 90 در نمای باز فردوسی‌پور و فرهاد مجیدی را در یک قاب نمایش داد و عادل با این جمله گفت‌وگوی جنجالی‌اش با کاپیتان سابق استقلال را آغاز کرد:  «چرا این‌قدر عرق کرده‌ای؟ تا آخر برنامه که نمی‌شود این‌قدر عرق کنی!»
فردوسی‌پور خیلی زود اعلان جنگ کرد، حتی قبل از این‌که مجیدی بخواهد پرسپولیسی بودن او را به رخ بکشد! او آمده بود مجیدی را خراب کند، از محبوبیتش بکاهد و اسطوره بودنش را زیرسوال ببرد اما دست فرهاد را نخوانده بود، حتی بعد از گذشت یک‌سال و چندماه از درگیری لفظی تلفنی با کاپیتان استقلال بعد از خداحافظی. مجری 90 خوب می‌دانست کنش‌هایش در مواجهه با مجیدی باهوش با واکنش مواجه می‌شود اما سعی نکرد از تجربه خود استفاده کند، درست مثل یک مجری کم‌سابقه که فقط یکی، دوسال از حضورش جلوی دوربین می‌گذرد. آنجایی که نقل قول پدرش درباره حضور در ورزشگاه با پرچم پرسپولیس از دهان مجیدی بیرون آمد، را به یاد آورید. لحظاتی پراسترس که رنگش پرید و گردنش بیش از حد معمول بالا آمد. چشمانش ریز شد، صدایش تغییر کرد و قیافه‌ای مظلومانه به خود گرفت:  «به خدا، اصلا این‌طور نیست.» چند دقیقه بعد اما موضع او تغییر کرد و انگار فهمید که دیگر نمی‌تواند پرسپولیسی بودن خود را کتمان کند.
فردوسی‌پور که یک‌بار نیز در برنامه پربیننده‌اش صحبتی درباره حق پخش بازی‌های لیگ‌برتر انجام نداده، حتی دوشنبه‌شب گذشته که بازار راه ندادن دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها نیز داغ بود اشاره‌ای به این مسأله مهم نکرد اما زمانی که به اظهارنظر مجیدی در‌ سال 1377 روی جلو روزنامه خبرورزشی رسید، جوابی دریافت کرد که به ماجرای درآمد صداوسیما از 90 برمی‌گشت. تیتر یک چند روزنامه ورزشی و اقتصادی که حکایت از درآمد 600 میلیونی عادل از برنامه 90 داشت. مجری 90 ولی همه‌چیز را تکذیب کرد و خیلی زود با شیطنت خاص خود گذشت تا مبادا بحث به حق پخش و حاشیه‌هایش بکشد.
در هر صورت مجیدی در یک مصاحبه-محاکمه رودررو توانست فردوسی‌پور را شکست دهد. فرهاد همان‌طور که دوست داشت بازی را پیش برد و هرگز مرعوب نام برنامه 90 و عادل فردوسی‌پور نشد و هرجا که دلش نخواست از وی انتقاد کرد به او حمله کرد و سوالاتش را بی‌پاسخ گذاشت اما شاید کاپیتان سابق استقلال ویژگی‌های اسطوره شدن را فراموش کرده بود. نمی‌دانست که از تمام رفتارش می‌شود رفتار سو داشت که اگر می‌دانست اعلام نمی‌کرد این ستاره ایرانی باشگاه نایمخن هلند را نمی‌شناسد. این در حالی است که مجیدی، چندی پیش به‌عنوان استعدادیاب منطقه خاورمیانه با باشگاه اسپانیول توافق کرده و قاعدتا باید بازیکنان جوان و مستعد این منطقه را بشناسد. این جمله که البته مجیدی بعدا از به زبان آوردن آن عذرخواست، بیشترین حجم انتقادها را متوجه او ساخت.نکته دیگری که درباره مجیدی کاملا واضح بود جمله آخرش بود درباره ناصر حجازی. او صداقت حجازی را سرلوحه زندگی‌اش عنوان کرد اما در جریان برنامه حرف‌هایی را بر زبان آورد که شاید اگر در خلوت خود به آن بیندیشد خودش هم به صداقت کاملش شک می‌کند. او تأکید کرد: قصد دارد آینده‌اش را در حرفه مربیگری بگذراند. اگرچه او زودجوش است و برای مربیگری به اندازه کافی خشن نیست اما به‌ هر حال مجیدی مربی هم احتمالا دیدن دارد. کسی که به‌طور نرمال روی نیمکت استقلال (بالاخره) خواهد نشست.


تعداد بازدید :  382