شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
با تصویب نمایندگان مجلس
آمران به معروف حق انجام اعمال مجرمانه ندارند

شهروند: طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که اما‌واگرهای زیادی را این روزها در رسانه‌ها به همراه دارد با وجود مخالفت دولت همچنان در دستور کار مجلس است. دیروز هم موادی از این طرح در صحن علنی بهارستان بررسی شد و به تصویب نمایندگان رسید. حمیدرضا طباطبایی‌نائینی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در جریان بررسی ماده 5 طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، در اخطاری گفت: براساس اصل 22 قانون اساسی حیثیت، جان، مال و حقوق، مسکن و شغل افراد از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون تجویز کند. نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: در تبصره ماده 5 این طرح آمده است اماکنی که بدون تجسس در معرض دیدعموم قرار می‌گیرد، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان و خودرو حریم خصوصی نیست و این نیز خلاف شرع و قانون اساسی است. نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قسمت‌های مشاء آپارتمان و خودرویی که قفل می‌شود و حرز دارد، فرقی با حریم خصوصی ندارد، بنابراین مامور یا افراد عادی نمی‌توانند بدون مجوز قضایی وارد این حرز شوند، حتی اگر جرمی در آن‌ سوی چارچوب مسکن واقع شود، نیازمند اخذ مجوز قضایی است. اما محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به طباطبایی گفت: اخطار شما وارد نیست، براساس قوانین جمهوری اسلامی اگر خودرویی در معرض دید عموم واقع است، مالک آن نمی‌تواند هرطور که خواست ظاهر شود، زیرا انجام برخی کارها در اماکن عمومی که در معرض دیدعموم است، در نظام جمهوری اسلامی ممنوع است.
براساس ماده 5 این طرح در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حیثیت، جان، مال، مسکن،‌ شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد، مگر به حکم مرجع قضایی یا به موجب قانون.
همچنین در تبصره این ماده آمده است اماکنی که بدون تجسس در معرض دیدعموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی موضوع این قانون نیست.
اما برخی از حوادث این روزها مثل اتفاقات اصفهان و ماجرای اسیدپاشی از آن دست مواردی است که رسانه‌ها و فضای امر به معروف و نهی از منکر را هم تحت‌الشعاع قرار داده است. با این حال یکی از مواد این طرح که دیروز در مجلس تصویب شد به نحوه برخورد آمران به معروف و ناهیان از منکر مربوط بود. براساس ماده6 این طرح هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به‌عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا، ضرب، جرح و قتل مبادرت کند، مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شود.
لازم به ذکر است احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یک پیشنهاد الحاقی به ماده6 را مبنی بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مقابل اشخاصی که به این افراد تعرض و حمله می‌کنند، مطرح کرد که این پیشنهاد الحاقی مورد موافقت قرار نگرفت.
گفتنی است طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان منکر در حالی در مجلس بررسی می‌شود که رحمانی‌فضلی وزیرکشور روز یکشنبه نامه‌ای حقوقی را به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته بود که در آن به برخی ایرادات قانون اساسی طرح قانون جدید آمران به معروف و ناهیان از منکر و خلق شدن بار مالی و حقوقی برای دولت اشاره شده بود. در این نامه 3صفحه‌ای، تداخل وظایف برخی از نهادهای مطرح با وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفته است.


تعداد بازدید :  252