شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
8نفر در سیل ویرانگر کشته شدند
سیل و کولاک پاییزی در 9 استان کشور

شهروند|  مسافران، خانواده‌های عشایر و دانش‌آموزان  در محاصره برف و کولاک و سیل 9 استان غافلگیر شدند.  سیل 2 کودک عشایری، 3 دانش‌آموز و 3 مرد را درکرمانشاه و لرستان به کام مرگ فرو برد. امدادگران هلال‌احمر برای نجات گرفتارشدگان سیل و برف با عملیات سختی روبه‌رو بودند.
نجات 1500 نفر از سیل
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از نجات 1500 سیل‌زده در 9 استان طی دو روز اخیر خبر داد.  حسین درخشان در مورد وقوع سیل و آبگرفتگی در کشور در آخرین روزهای مهرماه گفت:  طی دو روز اخیر (27 تا 29 مهرماه)، سیل و آبگرفتگی 9 استان کشور را در نوردید.  وی افزود:  استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی، زنجان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، مازندران، همدان و قزوین 9 استانی بودند که سیل در آنها جاری شد.   سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که 27 شهرستان و 65 روستا براثر جاری شدن سیل و آبگرفتگی دچار حادثه شدند، گفت:  امدادگران 1500 سیل‌زده را نجات دادند و به آنها امدادرسانی کردند.  درخشان با بیان این‌که براثر جاری شدن سیل سه نفر در کشکان و خرم‌آباد مفقود شده‌اند، گفت: امدادگران نسبت به اسکان اضطراری 100 نفر و تخلیه آب از 250 واحد مسکونی اقدام کردند.  
مرگ ۲ کودک در سیل کرمانشاه
سیل یک نوزاد هفت‌ماهه و یک کودک چهارساله خانواده عشایر را خفه کرد. رستگار یوسفی، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی دراین‌باره گفت: در یک هفته اخیر بارش باران در سطح شهرستان ثلاث باباجانی به صورت مداوم و با شدت ادامه داشته، به گونه‌ای که میزان بارش‌ها به 54 میلیمتر رسیده است. وی افزود:  متاسفانه شامگاه دوشنبه که شاهد شدت بارش باران بودیم، در حوالی يكي از روستاهای حومه شهرستان ثلاث باباجانی برای یک خانواده عشایر که در کپر زندگی می‌کردند، حادثه ناگواری رخ داد و این خانواده دو فرزند خود را بر اثر وقوع سیل از دست دادند. فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی تصریح کرد: وقتی که اعضای این خانواده در خواب بودند، سیل وارد کپر آنها شده و یک نوزاد هفت‌ماهه و یک کودک چهارساله این خانواده عشایر خفه شدند. یوسفی اظهارکرد:  اکیپ‌های امدادی هلال‌احمر سریعا به منطقه وقوع سیل مراجعه کرده و درحال حاضر امکانات اولیه ازجمله چادر، پتو، مواد خوراکی و ...  را در اختیار این خانواده عشایر قرار داده‌اند. فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی گفت: در شهر تازه‌آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی هیچ‌گونه سیلی رخ نداده است.  دانش‌آموز که همراه معلم خود قصد داشتند به درمانگاه زیسیان بروند در سیلاب پل شوراب غرق شدند. همزمان با این حادثه 2 سرنشین پراید هم قربانی سیل ویرانگر شدند.  نادری مدیر روابط عمومی استان لرستان به «شهروند» گفت:  بارش باران طی روزهای گذشته در لرستان موجب آبگرفتگی معابر، ایجاد مشکل در تردد مردم، تخریب برخی واحدهای مسکونی روستایی و بسته شدن برخی محورهای اصلی و فرعی استان لرستان شد.   نادری با بیان این‌که دو دستگاه خودرو پراید و پژو در جریان بارندگی‌های شدید شامگاه دوشنبه دچار سانحه شده‌اند، تصریح کرد:  سرنشینان این خودروها همچنان مفقود هستند.
سرنشینان خودرو پژو 405 که یک معلم و 3 دانش‌آموز بودند هنگام عبور از پل شوراب درگیر سیلاب شدند. همزمان با غرق شدن خودرو 405، 2 سرنشین خودرو پراید هم  روی پل شورآب غرق شدند. در این حادثه 150 امدادگر وارد محل سیلاب شدند و عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن سرنشینان این 2 خودرو آغاز شد.   وی به پیدا شدن قطعاتی از خودرو دیگر در طول مسیر رودخانه اشاره کرد و گفت: به منظور انجام عملیات جست‌وجو بالگرد امداد و نجات هلال‌احمر آماده پرواز شده و مشغول جست‌وجو در مسیر رودخانه است. در پی این جست‌وجو‌ها نیروهای امدادی هلال‌احمر لرستان موفق شدند که یک نفر از سرنشینان خودرو پژو که حامل معلم و سه دانش‌آموز وی بودند را در یک‌کیلومتری محل سقوط خودرو به رودخانه کشف کنند. وی با اشاره به بسیج 150 نفر از اعضای جمعیت هلال‌احمر استان لرستان برای یافتن قربانیان سیلاب لرستان تصریح کرد:  همچنین اهالی روستاهای اطراف رودخانه نیز به کمک نیروهای امدادرسان جمعیت هلال‌احمر استان آمده‌اند.
نادری با بیان این‌که درحال حاضر عملیات جست‌وجو برای یافتن این اجساد تا چند کیلومتر پایین‌تر از رودخانه نیز درحال انجام است، عنوان کرد:  همچنین بالگرد جمعیت هلال‌احمر استان نیز برای یافتن این اجساد چند پرواز هوایی داشته است.
او همچنین به استفاده از سگ‌های جست‌وجوگر برای یافتن قربانیان سیلاب در محل رودخانه شوراب اشاره کرد و گفت:  جست‌وجو برای یافتن قربانیان سیلاب لرستان تا تاریک شدن هوا ادامه خواهد داشت.
کاظم صفرزاده، معلم و وحید سپهوند، امین قوچی و امین رحیمی 3 دانش‌آموزی بودند که قربانی این سیل ویرانگر شدند.
نجات شبانه عشایر گرفتار در برف
نجاتگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان کلیبربه مسافران گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند. سیدسجاد حسینی رئیس جمعیت شهرستان کلیبر در تشریح این عملیات به «شهروند» گفت: در پی کسب خبرگرفتار شدن یک نفر در برف و کولاک شدید در منطقه آینالوی کلیبر از طریق اداره راه و ترابری اکیپ امداد و نجات شهرستان کلیبر عازم محل حادثه شد.
وی ادامه داد: به دنبال خبر گرفتار شدن یک نفر از عشایر منطقه با خودرو نیسان در جاده کلیبر «آینالو» اکیپ امدادونجات شهرستان کلیبر متشکل از 3 نفر پرسنل و 4 نفر امدادگر و 4 نفر نجاتگر و نیروی انتظامی در ساعت 22 شب به منطقه عزیمت كردند که به‌رغم برف و کولاک شدید و مسدود بودن جاده پیاده خود را به محل حادثه رسانده و فرد گرفتار را از مرگ حتمی نجات دادند که عملیات راس ساعت 4صبح با موفقیت پایان یافت.
نجات چوپانان گمشده در اسکو
نجاتگران اداره عملیات امدادونجات استان و جمعیت هلال اسکو موفق شدند در یک عملیات امدادی دو نفر چوپان گمشده در محدوده دریاچه ارومیه را پیدا و به روستای محل سکونتشان هدایت کنند. میریحیی میرابراهیم‌زاده در تشریح عملیات به «شهروند» گفت: بعدازظهر روز دوشنبه در پی تماس بخشدار بخش ایلخچی حوالی 30: 15 مبنی بر تلف شدن گوسفندان در اثر سیل و گم شدن 2 نفر چوپان در روستای خورخور در حوالی دریاچه ارومیه محدوده روستای خورخور، یک تیم از پایگاه امدادجاده‌ای گمیچی جمعیت هلال‌احمر اسکو به محل اعزام شد و بعد از ارزیابی خبر از تلف شدن تعداد کثیری از گوسفندان در اثر سیل و گم‌شدن دو نفر چوپان دهکده خبر دادند که به‌علت نزدیک شدن شب از اداره عملیات استان درخواست اعزام خودرو آرگو که توانایی حرکت در برف و سیلاب را دارد شد. میرابراهیم‌زاده ادامه داد:  یک تیم از معاونت امدادونجات استان به سرپرستی مسئول اداره عملیات امدادونجات به محل اعزام و به جمع نجاتگران ملحق شد و اقدام به جست‌وجوی گمشدگان کردند که درنهایت بعد از ساعت‌ها جست‌وجو در تاریکی شب ساعت 30: 21 نجاتگران موفق شدند با استفاده از خودرو آرگو 2 چوپان را درحالی‌که در معرض هوای سرد و برف و باران قرار گرفته بودند، پیدا و به روستای محل سکونتشان هدایت کنند.
امدادرساني به 400 خودرو گرفتار
 در برف و کولاک اردبيل
نیروهای امداد جمعیت جوانان هلال‌احمر اردبیل به سرنشینان 400 خودرو گرفتار در برف در راه‌های ارتباطی این استان کمک‌رسانی کرده‌اند. مدیر عامل جمعیت جوانان هلال‌احمر استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: این خودروها که در محورهای مواصلاتی استان به‌ویژه در گردنه‌های صایین و اسالم گرفتار برف و کولاک شده بودند، 505 سرنشین داشتند. غیبی گفت: نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل برای امدادرسانی در تمام ساعات شبانه‌روز در آمادگی کامل به سر می‌برند. ارتفاع برف که از 27 مهر در بیشتر مناطق استان اردبیل آغاز شد، در مرکز استان به 15 سانتی‌متر رسیده و در برخی از گردنه‌ها به 35 سانتی‌متر نیز می‌رسد.


تعداد بازدید :  304