شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
در گزارش بنیاد دوی هوآ مطرح شد
اجرای 2‌هزار و 400 حکم اعدام در چین در‌سال 2013
بر اساس این گزارش سال گذشته 2‌هزار و 400 مورد اعدام در چین صورت گرفته که این رقم 3برابر مجموع اعدام‌های دیگر کشور‌های جهان است

شهروند | بنیاد «دوی هوآ» در گزارشی از اعدام 2‌هزار و 400 تن در چین در طول‌ سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: این آمار در‌سال 2014 و به دنبال سرکوب مردم «سین‌کیانگ» در شمال غرب افزایش خواهد داشت. براساس گزارش این بنیاد حقوق بشر آمریکایی که از منتقدان سیاست‌های چین به شمار می‌رود، دولت این کشور در طول‌ سال 2013 به اجرای 2‌هزار و 400 حکم اعدام اقدام کرده‌ است که این تعداد بیش از مجموع اعدام‌ها در دیگر نقاط جهان است.
بنا بر اعلام بنیاد دوی هوآ، آمار اعدام در چین که صاحب یک‌پنجم جمعیت جهان، معادل یک‌میلیارد و 354‌میلیون نفر است در طول دهه گذشته رو به کاهش بود که در‌سال 2002 میلادی به مرز 12‌هزار نفر نیز رسید. اما کارشناسان این موسسه بر این باورند که روند رو به کاهش شمار مجازات اعدام در چین در امسال متوقف شود. بنابر گفته آنها دلیل این امر مجازات‌های صورت‌گرفته از سوی دولت در کمپین ضد‌تروریسم در سین‌‌کیانگ، منطقه‌ای نا‌آرام در شمال غربی چین است. دولت چین در‌سال جاری همچنین طرحی سراسری برای سرکوب فساد اداری را اجرا کرد.
به گفته سازمان عفو بین‌المللی مجموع اعدام‌های صورت‌گرفته در دیگر نقاط جهان در‌سال 2013 برابر با 778 مورد است. گزارش سالیانه این سازمان از وضع مجازات اعدام در 22 کشور جهان، حاکی از افزایش 14‌درصدی این مجازات نسبت به‌سال گذشته است.
شمار زندانیان اعدام‌شده از سوی دولت از اطلاعات محرمانه کشور چین محسوب می‌شود و هیچ‌ گاه به صورت رسمی به کاهش این آمار اشاره‌ای نشده‌ است، هرچند مقامات برخی از اوقات به این روند اشاره کرده‌اند. در‌سال 2012 یکی از معاونان وزیر بهداشت چین از نبود ارگان‌های شفاف در این کشور انتقاد کرده ‌بود. گزارش دوی هوآ براساس مطالب منتشرشده از رسانه‌های دولتی چین و منابع اطلاعاتی گرد‌آوری‌شده‌ است. بر این اساس در‌سال 2012 شمار اعدام‌ها در چین 20‌درصد کاهش یافته ‌بود. این بنیاد غیر‌انتفاعی که شعارش «عفو و رفتار بهتر با بازداشت‌شدگان در معرض خطر» است مدعی شده که آمار ارقام گزارش‌ خود را توسط یک مقام قضایی که از شمار اعدام‌های سالیانه در چین آگاه است به دست‌ می‌آورد.
در بیانیه بنیاد دوی هوآ اعلام شده: «تعداد اعدام‌های صورت‌گرفته در چین از زمان بازگشت قدرت تجدیدنظر در حکم اعدام از سوی دیوان عالی خلق به مراتب کمتر شده‌است». «جان کم»، مدیر اجرایی بنیاد دوی هو‌آ در گفت‌وگو با «دیلی تلگراف» این اقدام دیوان عالی خلق چین را «تنها تحول مثبت در زمینه حقوق بشر در چین» نامید. به گفته جان کم «در طول دهه گذشته‌ حدود 70‌هزار تن از مجازات اعدام جان به در برده‌اند که این تعداد از دیدگاه حقوق بشر آمار قابل توجهی به شمار می‌رود». او همچنین در ادامه سخنانش حذف مجازات اعدام از سوی چین را امری غیرممکن توصیف کرد و گفت: «با صراحت می‌گویم من انتظار ندارم چنین اتفاقی در آینده‌ای نزدیک رخ دهد».
در‌ سال 2013، 39‌درصد از پرونده‌های مجازات اعدام مورد بازبینی دیوان عالی خلق چین قرار گرفت و برای جمع‌آوری شواهد بیشتر به دادگاه‌های بالاتر ارجاع داده‌شد. لغو حکم اعدام «لی یان»، که در اوایل‌ سال‌جاری به قتل شوهر خود در جریان خشونت‌ خانگی متهم شده بود یکی از نقاط عطف تاریخ قضایی چین به شمار می‌رود. از‌ سال 1983 و به قدرت رسیدن حزب کمونیست در چین مبارزه با جرایم به شدیدترین شکل خود دنبال می‌شود. کمپین «مبارزه با تروریسم» اخیر دولت چین موجب افزایش شدید شمار محکومان به اعدام در این کشور شد. دادگاهی در هفته گذشته در ارتباط با حمله به ساختمان‌های دولتی در سین‌کیانگ در جولای گذشته که 100 کشته بر جا گذاشت، 12 تن را به اعدام محکم کرد. منطقه خودمختار سین‌کیانگ، عمدتاً یک منطقه مسلمان‌نشین است که قومیت اصلی آن را اویغورها تشکیل می‌دهد که زبان آنها شبیه زبان ترکی است. روحیه استقلال‌طلبی ساکنان این منطقه یکی از نگرانی‌های دولت چین محسوب می‌شود، از سوی دیگر این منطقه به لحاظ ذخایر نفتی و گازی بسیار غنی است. به دنبال یک بمب‌گذاری انتحاری بازاری در «اورومچی»، مرکز منطقه خود‌گردان سین‌کیانگ در ماه می ‌گذشته، مقامات چین طرحی یک‌ساله‌ را برای مبارزه با «فعالیت‌های تروریستی خشونت‌آمیز» آغاز کردند. در ماه مارس نیز در جریان حمله گروهی چاقو‌به‌دست در ایستگاه قطاری در جنوب غربی «کونمینگ» 29 تن جان باختند. به گفته دولت چین در جریان نا‌آرامی‌های سین‌کیانگ در‌ سال گذشته حدود 200 تن جان باخته‌اند که 13 تن آنها در ماه ژوئن و در جریان حمله‌ای به یک ایستگاه پلیس و به ضرب گلوله پلیس کشته شده‌اند.
از آغاز سرکوب‌ها در سین‌کیانگ بیش از 40 «باند خشونت‌آمیز»  فرو پاشیده ‌شد و بیش از 400 نفر در غرب این کشور بازداشت شدند. در ‌سال 2013 دست‌کم 23‌هزار و 392 مجازات اعدام در جهان صورت گرفته‌است که اکثر محکومان با جرایم مواد مخدر ارتباط  داشته‌اند.


تعداد بازدید :  281