شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز نادرشاه افشار
326‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم اکتبر 1688 میلادی، نادرشاه افشار در دستگرد خراسان به دنيا آمد. نادر 59‌سال عمر کرد و مرزهای ايران را در شمال و شمال‌غربي، جنوب و شرق به حد زمان ساسانيان رسانيد. او در شمال‌غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمين‌های ارمنی‌نشين بيرون راند و شهرهاي کربلا و نجف را ضمیمه خاک ایران کرد. او همچنين موفق به تصرف دهلی شد و با فراری دادن روس‌ها، مرزهای ايران در داغستان را تثبيت کرد. مورخان نظامی نادر را آخرين سردار بزرگ مشرق زمين خوانده‌اند.

تولد دوریس لسينگ
95‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم اکتبر 1919 میلادی، دوریس لسینگ نویسنده انگلیسی و برنده جایزه ادبیات نوبل (در‌ سال ۲۰۰۷ میلادی) از پدر و مادری انگلیسی در کرمانشاه به دنیا آمد. پدرش آلفرد تايلر، كارمند شعبه بانک شاهنشاهی در کرمانشاه و مادرش امیلی، يك پرستار بيمارستان ميسيون مذهبي بود. دوریس تا قبل از مرگ جمعا 38 کتاب داستان، نمایشنامه، سفرنامه، بیوگرافی و اُپرا و ده‌ها داستان کوتاه نوشت. او 17 نوامبر 2013 در 94سالگی در لندن درگذشت.

بحران اتمی کوبا
52‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم اکتبر 1962 میلادی، در جريان بحران موشكي كوبا، جان اف كندي رئيس‌جمهوری وقت آمريكا دستور محاصره دريايي کوبا را صادر كرد و گفت اگر كشتي‌هاي باري شوروي (حامل موشک‌های اتمی) كه عازم كوبا هستند پس از رسيدن به خط محاصره به دستور «ايست» توجه نکردند، غرق شوند. با این دستور جهان در آستانه جنگ اتمی قرار گرفت اما نیکیتا خروشچف نيمه‌شب دستور بازگشت كشتي‌هاي باري را صادر كرد. اين بحران پس از آن آغاز شده بود كه هواپيماهاي جاسوسی آمريكا از نوع «يو - 2» از سكوهاي نيمه‌تمام پرتاب موشك در كوبا عكسبرداري كرده بودند.


تعداد بازدید :  451