شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
در جلسه علنی شورای شهر تهران رخ داد
مشاجره اعضای شورا درباره روزنامه همشهری

شهروند| شورای شهر تهران دیروز یک سه‌شنبه پرتنش را پشت سر گذاشت، ادامه اختلاف‌نظر اعضا درباره نحوه نظارت شورا بر روزنامه همشهری دقایقی جلسه شورا را متشنج کرد، ناآرامی و درگیری لفظی میان دو عضو شورای شهر تهران در نهایت با صلوات‌های مکرر اعضای شورا به آرامش رسید.
ماجرای روزنامه همشهری چند ماهی هست که در شورا مطرح است و هر بار هم نتیجه مطرح شدن نام همشهری در شورا به تشنج و درگیری بعضی از اعضای شورا منجر شده است. مشخصا طرفداران شهردار تهران که عمدتا در جریان اصولگرای شورای چهارم هستند با ورود شورا برای نظارت در موسسه همشهری مخالفند، از سوی دیگر اما اصلاح‌طلبان شورا می‌گویند همشهری با گردش مالی چند صد میلیاردی باید تحت نظارت ویژه شورای شهر تهران باشد. گفته می‌شود «پیام همشهری» به تنهایی روزانه نزدیک به یک میلیارد تومان برای این موسسه درآمدزاست افزون بر این همشهری در تمام صفحات داخلی هم تبلیغات زیادی را منتشر می‌کند و از این موسسه به‌عنوان یکی از ثروتمندترین و پول‌سازترین شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران نام می‌برند. از سوی دیگر منتقدان شهرداری تهران می‌گویند که روزنامه همشهری به سخنگوی شهرداری تهران تبدیل شده و نسبت به تغییر و به گفته آنها سانسور حرف‌هایشان در یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های کشور معترضند. یکشنبه‎‌ای که گذشت اعضای شورا در جلسه غیرعلنی نمایندگانی را برای نظارت بر روزنامه همشهری انتخاب کردند اما دامنه اختلاف‌نظرها درباره این روزنامه به جلسه دیروز شورا هم کشیده شد. محسن سرخو دیروز برای چندمین بار نسبت به عملکرد روزنامه همشهری به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «امیدوارم 3 نماینده شورا در این روزنامه عوامل سانسور را پیدا و اخراج کنند تا روزنامه‌نگاران این روزنامه بتوانند مطالب خودشان را بنویسند.» او با اشاره به حذف بخشی از سخنان اعضای شورا که مربوط به جلسه روز یکشنبه می‌شد، گفت: «شاه‌بیت این جلسه از فروش این زمین به قیمت 8.5‌میلیون تومان بود که در همین زمان این زمین سه برابر قیمت داشت که روزنامه همشهری تنها سخنان شهردار را منعکس کرده است.»
در ادامه این حرف‌ها جلسه پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت شورا با اشاره به سخنان سرخو درخصوص زمین فرمانیه و روزنامه همشهری گفت: زمانی که پیشنهاد علنی مطرح کردن این موضوع را داشتم به دلیل آن بود که چنین حاشیه‌هایی ایجاد نشود ما هم این موضوع را به‌طور کامل در روز یکشنبه بررسی کردیم و همچنین سخنانی در روز سه‌شنبه مطرح شد و می‌توانیم بگوییم هم چوب را خوردیم هم پیاز را.
او تعیین ناظر بر روزنامه همشهری از سوی شورا را سیاه‌ترین مصوبه شورای چهارم دانست و گفت: آقای سرخو به دنبال ممیزی در این روزنامه هستند و کسانی که مطالب را تأیید می‌کنند را سانسورچی و خواهان اخراج آن هستند این یعنی دخالت در تحریریه روزنامه همشهری و بازگشت زمان شاهنشاهی و ایجاد رکن 2.
سرخو در پاسخ به سروری گفت: این روزنامه درحال حاضر در زمان قبل از انقلاب به سر می‌برد. سروری هم سخنانش را اینگونه ادامه داد که نباید شورایی که از دل دموکراسی بیرون آمده چنین مصوبه استبدادی را تصویب می‌کرد. او ادامه داد: «سخنان سرخو نظر وی است نه شورا اینگونه به نظر می‌آید که ما نمایندگان درجه 2 هستیم و ایشان نماینده اصلی مردم. شورا دو سخنگو دارد یک سخنگوی رسمی و یک سخنگوی غیررسمی نباید اعضای شورا از زبان همه سخن بگویند و ما نباید بخواهیم روزنامه همشهری براساس سلیقه ما تیتر بزند.»
در این زمان سرخو خطاب به سروری گفت: شما نماینده مردم هستید یا شهرداری؟ تذکر عضو به عضو معنا ندارد و در مقابل سروری به سرخو پاسخ داد: «شما هم نماینده یللی تللی هستید!» در این زمان فضای شورا به تشنج کشیده شد که با پادرمیانی حبیب کاشانی و صلوات‌های پی‌درپی، جو شورا کمی آرام شد.


تعداد بازدید :  339