شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
واکنش هنرمندان به ماجرای اسیدپاشی اصفهان

مجرمان را دستگیر و دادگاهی کنید
هما روستا اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان را زنگ خطری مهم برای جامعه توصیف کرد و از مجامع قانونی و نیروی انتظامی خواست به جای از دست دادن زمان، هرچه زودتر عاملان این جنایت را دادگاهی کنند.
این هنرمند تئاتر و سینما در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز تأسف فراوان از اسیدپاشی‌های اصفهان و این‌که این اقدام هم مانند کارهایی است که داعش انجام می‌دهد، ادامه داد: «تصاویر دختران معصومی که قربانی این ماجرا شده‌اند، آن‌قدر مرا اذیت می‌کند که اصلا نمی‌توانم تحمل کنم. چطور عده‌ای دلشان می‌آید با این خودخواهی، زندگی این دختران جوان و خانواده‌های آنها را فدا کنند؟!»
کارگردان نمایش‌های «سانتاکروز» و «آنتیگونه در نیویورک» تأکید کرد: «نمی‌توان افراد را با معیارهای ظاهری داوری کرد. کسانی که به صورت این دختران اسید پاشیده‌اند، هرگز نمی‌توانند دل آنها را ببینند. شاید این دختران به بسیاری از انسان‌ها کمک کرده‌اند و هزاران کار خوب انجام داده باشند. ما حق نداریم براساس آنچه از ظاهر افراد می‌بینیم، آنها را داوری کنیم یا نسبت به آنها اقدامی انجام دهیم.»
هما روستا افزود: «چطور این افراد توانستند چنین جنایتی را در حق این دختران معصوم انجام دهند؟! مگر آنها خدا هستند؟! وقتی چنین کاری را انجام می‌دهند، یعنی خود را در مقام خدایی می‌بینند، درحالی‌که خداوند هرگز با انسان‌ها چنین کاری نمی‌کند و آنها را به بخشش و مهربانی فرا می‌خواند.»
بازیگر نمایش‌های «باغ آلبالو» و «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» در پایان صحبتش خواستار اقدام سریع نیروی انتظامی شد و ادامه داد: «مراجع قانونی باید زودتر این قضایا را پیگیری  و مجرمان را دستگیر و آنها را دادگاهی کنند تا دیگران بترسند و حساب کار دستشان بیاید. تا همین امروز هم خیلی زمان گذشته است. چگونه است که در مورد مسائل دیگر، خیلی زود مجرم را پیدا و دادگاهی می‌کنند اما چرا چنین فاجعه انسانی را تا این اندازه با تأخیر پیگیری می‌کنند؟!»

همین یکی را کم داشتیم!
 «لیلی گلستان» مترجم و مدیر گالری «گلستان» در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا، درباره‌ اسیدپاشی‌ها به صورت تعدادی از زنان در اصفهان، اظهار کرد: این، یعنی ناامنی در ابعاد گسترده؛ خدا نکند این به شهرهای دیگر سرایت کند. هرچه زودتر باید جلویش را بگیرند.
او همچنین گفت: همین یکی را کم داشتیم؛ ما زن‌های بیچاره چقدر باید در معرض خطر باشیم و تا چه وقت؟

این اقدام رنگ و بوی داعشی دارد
 نیوشا ضیغمی بازیگر تلویزیون و سینما هم  در خبر آنلاین نوشت: مدتی است که حال دنیا خوب نیست. هر روز خبری جدید از نامردمی‌های تازه به گوش می‌رسد که حکایت از رو به احتزار بودن انسانیت دارد. یک روز کودکان بی‌دفاع غزه، روزی دیگر زنان بی‌دفاع کوبانی و حالا بانوان سرزمینم ایران...
جنایات وحشیانه گروهک تروریستی داعش این روزها نقل محافل است و همه ما در مورد وحشیگری این گروه خبر داریم و از آن اعلام انزجار می‌کنیم. گروهی که هیچ‌منطقی برای رفتار وحشیانه خود ندارد و به بهانه‌های واهی فقط می‌کشد، می‌کشد و می‌کشد...
نگرانم، نگرانم از اتفاقی که مدتی پیش در گوشه‌ای از سرزمین امنم، ایران به وقوع پیوسته. اقدامی که رنگ و بوی داعشی دارد و برای همه ما زنگ خطری بزرگ به حساب می‌آید. زنان و دختران نجیب اصفهانی این روزها برای راه رفتن در خیابان‌های شهر خود با ترس و وحشت دست و پنجه نرم می‌کنند. ترس از این‌که هر لحظه صدای ترمز موتورسیکلت را در کنار گوششان حس کنند و بعد از آن صورت خود را آغشته به اسید ببینند.
از سوی دیگر با چنین اقداماتی چهره شهر اصفهان به‌عنوان شهری که یک‌تنه بار صنعت توریسم کشور را به دوش می‌کشد، مخدوش می‌شود و پروسه جذب توریست کشورمان که کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌کند با خلل جدی مواجه خواهد شد.
امیدوارم تدبیری اندیشیده شود که سایه شوم چنین رفتارهای متحجرانه‌ای هرچه زودتر از سر زنان سرزمینم برداشته شود تا مانند قبل با آرامش فکری و امنیت کامل به زندگی خود ادامه دهند و اصفهان که پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز است، همچون گذشته طلایه‌دار فرهنگ و مهربانی باشد.

 


تعداد بازدید :  178