شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
بساط دستفروشان جاده‌ای تهدیدی برای زائران مشهدالرضا
تجاوز به حریم راه‌ها ممنوع

ممنوعیت فروش محصولات کشاورزی و تنقلات در حاشیه جاده‌ها و گذرگاه‌ها در مشهد درحالی جدی گرفته نمی‌شود که دلیل بسیاری از تصادفات حضور دستفروشان و بساط گسترده آنها در کنار راه‌ها اعلام شده است. به‌گزارش مهر، جاده‌های مواصلاتی مشهد از پرترددترین جاده‌های کشورند و مسافران و زائران در این مسیر هر روز شاهد حضور دستفروشانی هستند که با وجود ممنوعیت این کار اقدام به فروش محصولات کشاورزی و تنقلات در حاشیه این گذرگاه‌ها می‌كنند و برای رسیدن به سود، جان مسافران و رانندگان را به خطر می‌اندازند.  جاده‌های منتهی به مشهد در تمامی‌ سال پذیرای مسافرانی است که از طریق جاده به شهر مقدس مشهد می‌آیند و وجود دستفروشان در حاشیه راه‌ها نه‌تنها خطر آفرین است، بلکه چهره نازیبایی نیز به جاده‌ها و مسیر‌های ورودی شهر داده است.
این نازیبایی که گاه با گرانفروشی یا عرضه محصول بی‌کیفیت به نارضایتی مسافر نیز منجر می‌شود، تأثیر نامطلوبی روی مسافران و زائرانی می‌گذارد که شهر بهشت را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌كنند.
فروش محصولات کشاورزان در حاشیه جاده‌ها اقدامی غیرقانونی است اما دستفروشان در مشهد برای رسیدن به سود بیشتر خطر تصادف‌ها را به جان می‌خرند و محصولات تولیدی خود را در‌ کنار جاده و البته به‌صورت پراکنده در دید مسافران عبوری قرار می‌دهند و این مسأله در نگاه اول کار چندان عجیبی به‌ویژه با توجه به سابقه آن به نظر نمی‌رسد، ولی موضوع وقتی سخت می‌شود که علت اصلي یک تصادف، دستفروشی در کنار جاده اعلام شود.
یکی از فروشندگان بین‌راهی به نام محمد حسین‌ن‍ژاد در این خصوص می‌گوید: به علت گرانی اجاره مغازه در مشهد نمی‌توانم جایی را اجاره كنم برای همین یك وانت خریده و هر روز به میدان تر‌بار می‌روم و خربزه و هندوانه خریداری كرده و به حاشیه جاده می‌برم تا بتوانم با كسب روزی حلال برای خانواده امرار معاش كنم. جعفر ملکی یکی دیگر از فروشندگان بین راهی است که مدعی است؛ خربزه را از تربت‌جام خریداری و برای فروش به مشهد آورده است و چون در میدان بار مشهد خربزه‌ها را به قیمت پایینی از او می‌خرند، می‌خواهد با فروش در حاشیه جاده سود بیشتری ببرد.
شکوهی، فروشنده دستفروشی است که در حاشیه بزرگراه باغچه اقدام به فروش میوه می‌کند؛ او نیز می‌گوید: در یکی از محلات شهر میوه‌فروشی داشتم ولی سود زیادی نداشت و قدرت پرداخت اجاره مغازه را نداشتم، با خرید یک وانت ابتدا در سطح شهر کار می‌کردم ولی شهرداری مانع شد و چند روزی است که درکنار جاده اقدام به فروش میوه می‌کنم.
رئیس پلیس راهور مشهد در این خصوص می‌گوید:  فروش میوه و تنقلات در کنار جاده‌ها سلامتی سرنشینان و رانندگان وسایط نقلیه را به‌ویژه پس از غروب آفتاب که دید مناسبی وجود ندارد، به شدت تهدید می‌کند و در بیشتر موارد منجر به وقوع تصادفات و حوادث ناگوار برای وسایط نقلیه و مسافران می‌شود.      سرهنگ علیرضا حاجی زاده ادامه می‌دهد: فعالیت میوه‌فروشان و دیگر دستفروشان در کناره جاده‌ها و بزرگراه‌ها به لحاظ قانونی ممنوع است.
وی به فروش میوه و سایر تنقلات در کنار بزرگراه‌ باغچه اشاره و اظهار کرد: این اقدام برای خودروها و سرنشینان خطرساز  است.
رئیس پلیس راهور مشهد به تصادف روی داده در یکی از این موارد که راننده اقدام به خرید از کنار بزرگراه کرده بود، اشاره و اضافه کرد: به خاطر اهمیت موضوع برخورد با متخلفان در جلسات متعدد با مسئولان راه و شهرسازی استان برگزار شده و دستور جمع‌آوری دستفروش‌های کنار جاده‌های استان صادر شده است.
مدیر كل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی نیز عرضه محصولات كشاورزی و تنقلات در حاشیه راه‌ها را، یكی از مهم‌ترین مشكلات حریم راه‌های استان دانست و اظهار کرد: متاسفانه حریم راه‌ها به بستری برای عرضه محصولات كشاورزی توسط خرده‌فروشان محلی تبدیل شده كه این امر باعث كاهش ایمنی استفاده‌كنندگان از راه می‌شود، لذا جهت جلوگیری از تجاوز به حریم راه‌ها و ایمنی جاده‌های حوزه استحفاظی بیش از150 مورد از میوه‌فروشان حاشیه جاده‌ها جمع‌آوری شده‌اند.
محمدرضا اخوان عبداللهیان با اشاره به این‌كه راه‌ها یكی از مهم‌ترین بخش‌های زیربنایی در توسعه استان‌ها محسوب می‌شود؛ می‌گوید: حفظ و نگهداری حریم قانونی راه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با هرگونه تجاوز درحریم راه‌ها طبق قانون تبصره یك ماده 6 قانون ایمنی و حفاظت از حریم راه‌های كشور برخورد خواهد شد. مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی ایجاد بساط فروشندگی در حاشیه جاده‌ها را از مصادیق تجاوز به حریم جاده دانست و می‌افزاید: ایجاد بساط در حاشیه جاده‌ها یکی از مشکلات ترافیک محسوب می‌شود؛ چرا که حضور این بساطی‌ها در حاشیه راه‌ها، سبب توقف رانندگان عبوری در مسیر و ایجاد ترافیک می‌شود.
عبداللهيان تأکید می‌کند: جلسات متعددی با پلیس راهور انجام شده و در صورت مشاهده با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود. فروش میوه و خشكبار در حاشیه جاده‌های اصلی یكی از معضلاتی است كه همه ساله باعث وقوع حوادث ناگواری در جاده‌های خراسان‌رضوی می‌شود. از سال‌های گذشته تاكنون توقف در حاشیه بزرگراه و جاده‌های اصلی به منظور خرید بارها باعث تصادفات و مشكلات غیرقابل جبرانی شده است كه اگر هر چه زودتر با این پدیده برخورد قانونی نشود، شاهد افزایش فروشندگان دستفروش و در نتیجه حوادث بیشتر در جاده‌ها نيز خواهیم بود.


تعداد بازدید :  258