شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
نگاهی به حضور جمعیت هلال‌احمر در «جشنواره شهرآماده»
آموزش رایگان در کنار نمایش توانمندی‌های امدادی و نساجی
علاقه‌مندان می‌توانند در این جشنواره عضو جوان یا داوطلب هلال‌احمر استان تهران شوند

شهروند| جشنواره شهر آماده که از شنبه هفته جاری در برج میلاد تهران برپا شده محل بسیار مناسبی است تا مردم و شهروندان با خدمات امدادی سازمان‌های ذی‌ربط در حوزه امدادونجات، پیشگیری و مقابله با حوادث آشنا شوند.
جمعیت هلال‌احمر استان تهران در این نمایشگاه دستاورد‌های نوین در زمینه امداد‌ونجات، آموزش بازدیدکنندگان و عضوگیری جوانان و داوطلبان پرداخته است. در بخش امداد‌و‌نجات، یک اردوگاه اسکان اضطراری برپا شده است و توانمندی‌ها و امکانات هلال‌احمر درخصوص آخرین تجهیزات اردوگاهی و تجهیزاتی که در بحران قابلیت جاگیری در داخل چادر امدادی را دارند، نمایش داده شده‌اند.
نمایش درمانگاه سیار هلال‌احمر که شامل اتوبوس‌ ‌درمانی، آمبولانس‌ و اتاق‌های‌سیار عمل است از دیگر امکانات جمعیت هلال‌احمر در امداد‌رسانی است که در سوانح مختلف از این خودروها برای حضوردر محل حادثه و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان استفاده می‌شود. یکی دیگر از توانایی‌های جمعیت هلال‌احمر در بخش امداد و نجات، ست نجات جاده‌ای است. از این تجهیزات برای رها‌سازی مصدوم گرفتار در داخل خودرو استفاده می‌شود.
از دیگر امکانات هلال‌احمر در این نمایشگاه باید به تجهیزات نجات کوهستانی، تجهیزات نجات از سیلاب مانند قایق، لباس غواصی، تجهیزات جستجو‌و‌نجات در آوار مانند دستگاه‌های بیورادار و امکاناتی که باعث جابه‌جایی آوار می‌شود، دستگاه‌های بتون‌بُر و چوب‌بُر، سگ‌های جستجو، سایت‌های سرپناه و اسکان اضطراری و ایستگاه نقاشی کودکان اشاره کرد.»
آموزش کوتاه مدت به بازدیدکنندگان
با توجه به اهمیت آموزش همگانی و عمومی درخصوص بحران‌ها و حوادث، جمعیت هلال‌احمر استان تهران سعی کرده ‌است که با تجهیزات کامل آموزشی در جشنواره حاضر باشد. در زمینه آموزش 40 مربی جمعیت هلال‌احمر استان تهران در جشنواره آماده مشارکت هستند. مربیان به صورت نوبتی در تمام روز‌های برگزاری جشنواره فعالیت می‌کنند و همواره 5 مربی متخصص در سالن آموزش است حاضر هستند و آموزش‌هایی نظیر آتل بندی، بانداژ و ... را به بازدیدکنندگان ارایه می‌دهند.»
موضوعات آموزشی اغلب از پیش طراحی شده‌اند اما برنامه‌ریزی شده تا مباحثی که از سوی مراجعان نیز طرح می‌شود تدریس و آموزش داده شود.
نشست علمی با حضور اساتید صاحب نظر علمی از دیگر برنامه‌های آموزشی جمعیت هلال‌احمر استان تهران در جشنواره شهرآماده است. در این نشست‌ها سعی شده است درباره بحرا‌ن‌هایی که می‌توانند شهر تهران را تهدید کنند بحث و تبادل‌نظر شود.
جوانان و داوطلبان
معاونت‌های جوانان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان تهران نیز با حضور در جشنواره شهر آماده فعالیت‌های خود را تبلیغ کرده و در ضمن خدمات و تسهیلات بهداشتی و درمانی از قبیل اندازه‌گیری فشار خون و قند خون از مراجعان می‌پردازند. جوانان و بازدیدکنندگان از این غرفه‌ها می‌توانند با پر کردن برگه‌های ثبت‌نام عضو جوان یا داوطلب هلال‌احمر استان تهران شوند.
غرفه شرکت نساجی هلال
شرکت صنایع نساجی جمعیت هلال‌احمر نیز در جشنواره شهر آماده دارای غرفه است. در این غرفه تجهیزات اولیه مورد نیاز پس از بحران مانند کیسه خواب، پتو و ... در معرض دید عموم قرار دارد. گفتنی است که «جشنواره شهر آماده» تا اول آبان از ساعت 9صبح تا 19 عصر در برج میلاد تهران برپاست.


تعداد بازدید :  255