شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران:
نتایج مثبت در انتظار خانواده‌های مفقودین جنگ است
بيش از11‌هزار ایرانی هنوز از جنگ عراق مفقود هستند

|  سعید درویشی |   دبير گروه هلال|

اخیرا مسئولان وزارت خارجه و کمیته تحقیق و تفحص مفقودین کشورمان دیداری را با مسئولان عراقی در ژنو سوئیس برگزار کردند. در این دیدار که تحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برگزار شد، نمايندگان ايران و عراق آخرين نتايج به‌دست‌آمده در كميته‌ سه‌جانبه ايران، عراق و كميته‌ بين‌المللي صليب‌سرخ را كه تلاش مي‌كند سرنوشت اشخاصي را كه در جنگ سال‌هاي 1367-1359 بين ايران و عراق مفقود شده‌اند تعيين كند، بررسی کردند. رابرت مارديني، رئيس عمليات كميته‌ بين‌المللي صليب‌سرخ در خاور نزديك و ميانه كه رياست اين نشست را بر‌عهده داشت، گفته است: «اين نشست فرصتي فراهم آورد براي يادآوري اشخاص ناپديدشده، براي پاسخ به درد و رنج بازماندگان آنان و براي يافتن راه‌هاي بهتر براي همكاري به منظور تعيين آنچه سرنوشت پس از اين سال‌ها براي مفقودين رقم زده است.» به علاوه، در این نشست9 عمليات تفحص كه به‌طور مشترك از‌سال 2013 انجام شده‌ بود مرور شد.
درباره این نشست، گفت‌و‌گویی را با «اولیویه مارتین» رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران انجام دادیم که با همکاری مژگان محمد مشاور رسانه‌ای این دفتر و ترجمه فرشید مصطفوی حاصل شد.
رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در کشورمان ابتدا گفت: «این نشست سه‌جانبه که درخصوص مفقودین جنگ ایران و عراق در ژنو برگزار شد یک نشست سالیانه بود. بحث جلسه درخصوص نحوه تسریع روند تحقیق، تفحص و بازیابی بقایای اجساد بود و این‌که چطور می‌شود روند شناسایی و تعیین هویت را بهینه کرد و بهتر انجام داد. من فضای حاکم بین طرف‌های ایرانی و عراقی را مثبت ارزیابی می‌کنم و باور دارم این روند تقویت شده و توسعه یافته است و درنهایت نتایج مثبتی برای خانواده‌هایی خواهد داشت که چشم‌انتظار عزیزانشان هستند.»
او در بخش پایانی صحبت‌هایش با «شهروند» با ذکر آمار گفت: «این عملیات یک وظیفه بزرگ است که برعهده ما گذاشته شده است. هنوز بیشتر از 11‌هزار ایرانی و بیشتر از 50‌هزار عراقی مفقود هستند. تاکنون کارهای زیادی انجام شده است و کارهای زیاد دیگری هم باید انجام شود. چالش‌های زیادی در زمینه بهسازی روند و تسریع است تا هرچه زودتر پاسخ لازم به خانواده‌ها به دست آید.»


تعداد بازدید :  287