شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
حقیقی‌ها هیجان‌زده‌اند، حقوقی‌ها محتاط
ادامه صعود شاخص اما و اگر دارد

شهروند | بازار سهام تهران یک هفته‌ای است که جان گرفته، اوج رونق هم روز دوشنبه با جهش بیش از ‌هزارواحدی شاخص اتفاق افتاد. دیروز هم روند صعودی دماسنج بازار ادامه داشت هرچند از سرعت این رشد کاسته شده بود و به نظر می‌رسید که بورس به مسیر منطقی‌تر بازگشته است. جالب این‌که هرچه اهالی و حرفه‌ای‌های بازار در مورد دلایل این رونق اتفاق‌نظر دارند در مورد ادامه روزهای آفتابی بورس گرفتار اختلاف رأی هستند. بهروز زندی‌فر، تحلیلگر بازار سرمایه حرکت شرکت‌های بزرگ را مشابه حرکت نهنگ می‌داند و معتقد است بازگشایی این نمادها می‌تواند پاسخی باشد به عطش خرید سهامداران چون این سهام بزرگ حتی با کوچکترین معامله هم بازار را متوجه خود می‌کنند؛ شرکت‌هایی یا به عبارت دیگر صنایعی مثل پتروشیمی
 خلیج فارس به مثابه نهنگی در استخر می‌مانند که حرکت و حیاتشان ماهیان کوچک استخر را متأثر می‌کند. براساس پیش‌بینی روند بازار سرمایه رو‌به‌رشد و با آهنگ متعادل‌تر خواهد بود. اما نظر محمد کفاش کارشناس‌ارشد بازار سرمایه متفاوت‌تر است. او معتقد است بعد از هر صعود هیجان‌زده‌ای باید منتظر نزول هم بود ضمن این‌که دلایل هیجان‌زده شدن بازار ازجمله خبرهای خوش هسته‌ای و کاهش نرخ سود بانکی هنوز قطعی نشده‌اند.
او رشد ناگهانی بازار را متاثر از چند عامل دانست و گفت: زمزمه‌هایی درخصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد از سوی دیگر دولت اعلام کرده که نرخ سود بانکی را برای سپرده‌گذار و گیرنده تسهیلات کاهش خواهد داد و این به معنای حرکت احتمالی نقدینگی به سوی بازار سهام از یک‌سو و البته دریافت تسهیلات بیشتر و مناسب‌تر تولید از سوی دیگر خواهد شد. او افزود: همه اینها در حالی است که گزارش‌های 6ماهه هم به تدریج به دست بازار می‌رسد و تا به این‌جا بازار از این گزارش‌ها راضی است. کفاش درخصوص ورود نقدینگی جدید هم به «شهروند» گفت: چند فرد حقیقی میزان محدودی نقدینگی به بازار آورده‌اند که در مجموع 40‌میلیارد تومان اعلام شده اما این میزان چندان قابل‌توجه نیست و نمی‌توان آن را به مثابه بازگشت جریان نقدینگی به حساب آورد. او با اشاره به احتیاط حقیقی‌ها و باقی ماندن آنها در صف فروش هم گفت: سهامداران حقیقی به سرعت هیجان‌زده می‌شوند و به همان سرعت هم پشیمان شده و به صف فروش می‌روند اما حقوقی‌ها با توجه به این‌که باید به سهامدارانشان پاسخگو باشند احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند.  از سوی دیگر دلایلی که بازار به صورت هیجانی صعود کرد هنوز قطعی به نظر نمی‌رسد یعنی نه هنوز توافق هسته‌ای به سرانجام رسیده نه نرخ سود بانکی کاهش یافته، بنابراین سهامدار حقوقی نمی‌تواند براساس چند شنیده و خوش‌بینی ریسک زیان را بپذیرد و واکنشی هیجانی مانند حقیقی‌ها به اتفاقات نشان دهد. درخصوص آینده بازار و احتمال تداوم روند صعودی شاخص هم پاسخ مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن همراه با احتیاط است. به گفته او، بازار مدت‌هاست که از رکود و رخوت خسته شده بود و در انتظار یک محرک، ثانیه‌شماری می‌کرد به همین دلیل به سرعت به اخبار خوش واکنش نشان داد اما برخی واقعیت‌ها هم وجود دارد از جمله این‌که بعد از مدت کوتاهی صعود، سهامدارانی که زیان‌دیده بودند به مرحله سربه‌سر یا حتی سوددهی می‌رسند و به صرافت فروش برای خروج از بازار یا تغییر سبد سهام می‌افتند و این یعنی بازگشت صف‌های فروش. از سوی دیگر همیشه صعودهای ناگهانی و شدید باعث نگرانی است چون قطعا به‌دنبال خود موج نزول را به همراه می‌آورد. کفاش با ابراز نگرانی از احتمال وجود تبانی در نزول‌ها و صعودهای ناگهانی گفت: سهامی که در روز صعود ناگهانی شاخص به قیمت بالا فروش رفت روزهای قبل هم ارزنده بود هم ارزان اما طرفداری نداشت کار هم به جایی رسیده بود که سهامداران حقیقی بعد از این‌که سهام خوب تمام شد هر سهمی را اعم از خوب و بد می‌خریدند. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: ادامه روند صعود با ابهام مواجه است کما این‌که در ساعت‌های پایانی معاملات روز دوشنبه بعضی از صف‌های خرید برای بعضی از سهام تبدیل به صف فروش شد. او البته ابراز امیدواری کرد که خبرهای خوش رنگ واقعیت بگیرد تا بلکه از زیان سهامداران حقیقی که در ماه‌های گذشته متحمل شده‌اند جبران شود.


تعداد بازدید :  365