شماره ۴۰۹ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۳۰ مهر
صفحه را ببند
درمان کم‌خطر «صرع» با عمل جراحی ‌جدید

محققان دانشگاه واندربیلت با مطالعه بر نحوه درمان بهتر بیماری صرع، با ابداع شیوه جدید جراحی از خطرات و عوارض شیوه قدیم جراحی جلوگیری کردند.
در شیوه قبلی جراحی درمان بیماری صرع حاد، پزشکان باید با سوراخ‌کردن جمجمه بیمار و خارج کردن قسمت بیماری‌زای مغز که در عمیق‌ترین نقطه یعنی هیپوکامپ قرار داشت، اقدام به درمان این بیماری می‌کردند. این شیوه علاوه بر خطر بسیار برای حفظ جان بیمار، دوره بهبودی طولانی را نیز لازم داشت.
پزشکان در 5‌سال گذشته با بررسی دقیق نحوه جراحی درمان صرع، به دنبال ارایه بهترین شیوه برای جراحی بودند. هم‌اکنون آنها معتقدند، بهترین شیوه، استفاده از روبات جراح برای دسترسی به هیپوکامپ از راه گونه است. در این شیوه، علاوه بر دسترسی مستقیم به هیپوکامپ، از عوارض جانبی کاسته شده و دوره بهبود بیمار بسیار
کاهش می‌یابد.
محققان در ادامه تحقیقات برای آزمایش عملی این شیوه اقدام به طراحی و ساخت سوزنی به طول 14/1 میلی‌متر از جنس نیکل‌تیتانیوم کردند. این سوزن مانند یک خودکار فشاری و با استفاده از هوای فشرده به نقطه موردنظر مغز نفوذ کرده تا قسمت موردنظر را خارج کند.
محققان با بررسی دقیق روند جراحی با استفاده از این شیوه دریافتند که دقت در این جراحی حدود 18/1 میلی‌متر است که برای جراحی با این ظرافت، کافی به نظر می‌رسد. در این شیوه برای کنترل بهتر سوزن و مشاهده روند جراحی از دستگاه اسکن‌لحظه‌ای MRI استفاده می‌شود.
جزییات بیشتر این دستاورد در نشریه Health منتشر شده است.


تعداد بازدید :  239