شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
جهش‌‌ 1200 واحدی شاخص کل بعد از 100روز ثبت شد
استقبال از توافق هسته‌ای در دوشنبه طلایی بورس
چرا امید و نقدینگی با هم به بورس برگشت؟

گروه اقتصادی، شهروند| دیروز یکی از بهترین روزهای خدا برای بازار سهام تهران و اهالی آن دست‌کم در‌ سال 93 بود. هوای تالار شیشه‌ای بورس تهران بعد از مدت‌ها در بیست و هشتمین روز پاییز ناگهان آفتابی شد و سهامداران را هیجان‌زده کرد این روند رو به رشد البته از یک هفته پیش میهمان بازار بود اما ضربه نهایی برای خارج کردن بورس از فاز نزول دیروز زده شد. به این ترتیب پرواز بیش از ‌هزار واحدی توانست دماسنج بازار را یک کانال دیگر به پیش ببرد و از مرز 73‌هزار واحد عبور دهد. این در حالی بود که تا همین یک هفته پیش عبور از مرز روانی 71‌هزار واحد برای معامله‌گران بورس به رویا تبدیل شده بود.
حرفه‌ای‌های بازار می‌گویند بورس تهران در ماه‌های گذشته تبدیل به استخری شده بود با عمق بسیار کم یعنی عملا امکان شنا در آن وجود نداشت اما در روزهای گذشته کمی این استخر عمیق‌تر شده و می‌توان در آن دست و پایی زد و به بهبود اوضاع امیدوار بود. دلیل این تغییر وضع هم ورود سرمایه‌های جدید به بازاری است که مدت‌هاست روی نقدینگی جدید به خود ندیده، شرایط هم در این خصوص آنچنان بحرانی بود که ماه‌هاست سازمان خصوصی‌سازی هیچ سهمی را در این بازار به فروش نمی‌رساند.
به هر حال دیروز بعد از 50روز کاری شاخص به کانال 73‌هزار واحد بازگشت و بعد از 100روز رشد بیش از ‌هزار واحد را تجربه کرد آن‌هم با این پیشینه که روزگاری نه‌چندان دور همین شاخص روزانه رکود صعود ‌هزار واحدی را جابه‌جا می‌کرد و این تغییر مسیر می‌تواند بدان معنا باشد که اهالی بازار عینک‌بدبینی را از چشم خود برداشته‌اند و به آینده امیدوار‌تر هستند. هرچند رگه‌های بی‌اعتمادی هنوز هم به چشم می‌خورد به‌خصوص آن‌جا که حقوقی‌ها در مقام فروشنده حتی در روزهای رونق باقی مانده‌اند و هنوز از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنند و همراه حقیقی‌ها نمی‌شوند.
با این وجود و در مجموع می‌توان گفت همزمان با از راه رسیدن گزارش‌های 6ماهه که نسبتا امیدوارکننده به نظر می‌رسد احتمال توافق عن‌قریب هسته‌ای ایران و غرب، نفس را به بازار برگردانده است جالب‌تر این‌که جهش جالب توجه شاخص بورس تهران درست در روزی انجام گرفت که عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 با امیدواری بسیار از به‌ثمر رسیدن مذاکرات در فرصت باقی مانده خبر داد. احتمالا همین امیدواری هم بود که باعث شد دیروز صف‌های خرید بعد از مدت‌ها شلوغ و پرمشتری شود و سهامداران دوباره میل به خریدهای جدید داشته باشند.
نقدینگی جدید رسید
استدلال محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس هم برای این رشد و رونق ناگهانی بازگشت اعتماد، البته امیدواری به نتایج مذاکرات هسته‌ای است که در نهایت پای سرمایه‌های جدید را باز کرده است. به گفته او ثبات در شاخص و قیمت‌ها طی هفته‌های گذشته در روند اعتمادسازی سهامداران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس اثر مثبتی داشته و این استنباط که نقدینگی‌های جدید با روند آرام اما مداوم در حال ورود به بازار است، مورد توجه اکثر سرمایه‌گذاران قرار دارد.
او با بیان این‌که روند باثبات و کم‌نوسان از اوایل شهریورماه شروع شد، افزود: ثبات بیش از هر عامل دیگری باعث اعتمادسازی بین سهامداران می‌شود و وقتی این ثبات بیش از یک‌ماه طول کشید، عرضه‌ها کم و تقاضاها بیشتر شد. همچنین برخی شرکت‌ها که با اخبار مثبتی همراه بودند با رشد قیمت روبه‌رو شدند و بدین‌ترتیب تقاضای بازار افزایش یافته است.
خواجه‌نصیری ادامه داد: طی هفته‌های گذشته حجم و ارزش معاملات خرد با روند ملایمی در حال افزایش است و تغییر جهت بازار از سیکل منفی به مثبت کم‌نوسان از جمله نشانه‌های این ادعاست. براساس اعلام برخی از فعالان بازار ورود نقدینگی جدید در بازار دیده می‌شود که این امر باعث تقویت بازار و رونق بیشتر معاملات می‌شود.
او تأکید کرد: در حال حاضر دو فاکتور اساسی و اثرگذار در بازار وجود دارد. یک عامل بیرونی که معطوف به مذاکرات هسته‌ای است و عامل درونی، تغییر شرایط رکودی حاکم بر کشور است. مذاکرات هسته‌ای از چندجنبه بر بازار اثرگذار است. از طرفی اثری که بر نرخ قیمت‌ها و بالطبع ارزها دارد و از طرفی، فضای امنیت سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.
خواجه‌نصیری تصریح کرد: جریان رکودی اقتصاد به دلیل کنترل تورم در حال ترمیم است. یکی از نشانه‌های آن هم در صورت‌های مالی شرکت‌های بورس دیده می‌شود. بورس به‌عنوان گلچین صنایع برتر کشور در گزارش‌های 6ماهه نشان می‌دهد که شرکت‌ها با وجود مشکلات فراوان، گام‌های موثری برای خروج از رکود برداشته‌اند.
به گفته او؛ بحث خروج از رکود و بهبود شرایط شرکت‌ها و بازار، لازم و ملزوم هم هستند و از آنجایی که سیاست‌های خروج از رکود کم‌کم آثارش نمایان می‌شود به مرور شاهد اثر آن در روند بنیادی و بهبود وضع شرکت‌ها و بازار خواهیم بود.
خواجه‌نصیری به سهامدارانی که به‌طور مستقیم در بازار خرید و فروش سهم انجام می‌دهند، توصیه کرد: با توجه به این‌که قیمت‌ها در شرایط فعلی جذاب است تشکیل سهام و داشتن نگاه بلندمدت می‌تواند کمک شایانی به کسب سود منطقی برای آنان داشته باشد.
40‌میلیارد تومان به بازار تزریق شد
مسلم پیمانی، رئیس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس هم معتقد است ذائقه سهامداران تغییر کرده و خریداران به سمت شرکت‌های بزرگ تمایل یافته‌اند از سوی دیگر هم ورود نقدینگی جدید و موکول شدن اصلاح ساختار معاملات مانند دامنه نوسان و حجم مبنا مزید برعلت شده تا رونق به بازار بازگردد.
به گفته او تغییر ذائقه سهامداران و حرکت از سهام شرکت‌های کوچک و متوسط به سمت شرکت‌های بزرگ از روز یکشنبه شروع شد و دیروز در افزایش قیمت و صف خرید شرکت‌های بزرگ و اثر آنها در جهت‌گیری شاخص کاملا مشهود بود.
پیمانی ادامه داد: طبق آمارهای موجود چند روز اخیر، سهامداران حقیقی اقدام به خرید بیشتر سهام کردند تا برخلاف ماه‌های گذشته که عمده حمایت‌ها و خریدها از جانب افراد حقوقی بود، این افراد حقیقی باشند که با خرید سهام از بازار حمایت کرده باشند.
او تصریح کرد: عواملی چون انتظار کسب نتایج مثبت هسته‌ای، ارایه گزارش‌های 6ماهه برخی گروه‌ها و شرکت‌ها، رکود بازارهای موازی، کلیات اقتصاد و برنامه خروج از رکود دولت موجب شده تا روند بازار آرام‌آرام مثبت شده و به افراد حقیقی خریدار سهام اضافه شود. همچنین هر دو گروه تحلیلگر تکنیکال و بنیادی معتقدند سهام اکثر شرکت‌ها به کف رسیده و پایین‌تر از قیمت‌های کنونی نخواهند آمد.
رقم تزریق‌شده از نقدینگی جدید هم به گفته پیمانی 40‌میلیارد تومان است و آن‌طور که او تصریح کرد این رقم به‌طور خالص توسط افراد حقیقی وارد بازار و در معاملات خرد صرف شده است.

در گفت و گو با نایب رئیس کمیسیون اقتصادی؛
دولت قبل قوانین من‌درآوردی را به بورس آورد

شهروند| ابراهیم نکو، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص بازگشت رونق به بورس معتقد است: بورس در گذشته تابع یکسری از قوانین من‌درآوردی بود که دولت قبل پایه‌گذار آن به حساب می‌آید. به گفته او این قوانین که بر پایه سلایق فردی اعمال می‌شد منجر به فراز و نشیب در بازار شد که طی سال‌های گذشته و در دولت قبل شاهد آن بودیم. نکو ادامه داد: در اصل رشد شاخص در سال‌های پایانی دولت دهم بیش از آن‌که یک نتیجه منطقی درپی داشته باشد مولود سیاست‌های نادرست در زمینه رشد غیرمعقول شاخص بود. او تأکید کرد: دخالت اشخاص، اعمال سلایق و پیروی نکردن از قواعد بورس که اصول مشخص و علمی دارد زمینه‌ساز شروع رشد غیرمنطقی شاخص شد. واقعیت این است که رشد شاخص نمی‌تواند دل‌بخواه باشد و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد باید گفت که هر فرازی یک فرود هم دارد که درواقع بعد از درپی گرفتن یک رویه منطقی از سوی دولت یازدهم شاهد این فرود بودیم اما امروز دولت منطقی‌تر و علمی‌تر درخصوص بورس حرکت می‌کند. او افزود: این حرکت منطقی باعث شده تا شاهد رفتار‌های هیجانی در بازار سرمایه نباشیم و فعالان این بازار به‌ دور از نوسانات مقطعی بتوانند یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشند. به گفته نکو در این شرایط که بازار سرمایه با ثبات بعد از رشد بی‌رویه که در دولت قبل شاهد بودیم، مواجه شده و رشد و افت آن دیگر تابع سلایق شخصی نیست، البته در این شرایط که دولت در حال به نتیجه رساندن مذاکرات 1+5 است مسلما پیشرفت‌های سیاسی تأثیر مثبت روی شاخص خواهد داشت و می‌توان گفت ثبات سیاسی نیز در کنار عوامل یاد شده در ثبات بازار سرمایه موثر است.

 


تعداد بازدید :  320