شماره ۴۰۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۹ مهر
صفحه را ببند
مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و آبگیرهای کردستان آغاز شد

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط‌زیست کردستان گفت:   همزمان با آغاز فصل سرما، مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و آبگیرهای استان آغاز شد.
حیدر ویسی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: پرندگان مهاجر از مناطق سردسیری همچون سیبری روسیه به سمت جنوب ایران پرواز می‌کنند و استان کردستان به دلیل وجود تالاب‌ها و آبگیرهای فراوان، مأمن مناسبی جهت استراحت چند ماهه آنها و ذخیره انرژی برای ادامه راه است.وی اظهار کرد: تالاب زریبار مریوان، سد شهیدکاظمی سقز، سد گاوشان کامیاران، سد گلبلاغ بیجار و سد سنگ‌سیاه دهگلان از مهم‌ترین مکان‌هایی است که هرساله پذیرای هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی است.
به‌گفته وی، فلامینگو، حواصیل خاکستری و سفید، باکلان، سیاه‌کاکل، درنای‌معمولی، پلیکان، قو، چنگرها، کشیم‌ها، اردک‌های سرسبز و سرحنایی و انواع کاکایی‌ها از مهم‌ترین پرندگان مهاجر به این تالاب‌ها و منابع آبی استان هستند.وی افزود: مطالعه نحوه زندگی پرندگان مهاجر، تعیین مسیر مهاجرت، زیباشناختی برای منطقه موردمهاجرت و آشنایی مردم با این پرندگان و کمک به افزایش توریسم در مناطق یاد شده از اهمیت مهاجرت پرندگان به‌شمار می‌آید.
ویسی اظهار کرد: ‌سال گذشته حدود 14‌هزار پرنده مهاجر درقالب 25 گونه مختلف از پرندگان آبزی و کنار آبزی در منابع آبی استان سرشماری شد که بیشترین تنوع در تالاب زریبار و بیشترین تعداد نیز در سد شهید کاظمی سقز مشاهده شد.
مدیرعامل انجمن سبز چیای مریوان نیز با اشاره به کاهش حضور پرندگان مهاجر در دریاچه زریبار، گفت: تمامی خطراتی که دریاچه را تهدید می‌کند در کنار آتش‌سوزی‌های گاه و بیگاه در نیزارهای دریاچه زریبار بسیاری از پرندگان مهاجر را از حضور در زریبار فراری داده است.
ناجی کانی سانانی با بیان این‌که امروز این پرندگان زیستگاه دریاچه زریبار را ناامن می‌بینند، افزود: پیشتر که دست‌کم ‌هزار فلامینگو به دریاچه می‌آمد، در‌سال گذشته فقط 5 عدد از این پرنده در زریبار مشاهده شد.به‌گفته وی، پلیکان 2 سال، قو نزدیک به 7‌سال و حواصیل کاکل‌دار 10‌سال است که در زریبار دیده نشده‌اند.


تعداد بازدید :  275